Gå til innhold

ang. kateter under fødsel. noen med erfaring her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg må så fryktelig tisse hver gang jeg får kynnere. Hadde det ikke sånn sist, så derfor lurer jeg på om noen av dere har hatt det sånn, og hvordan gikk dette under fødselen?

Kan liksom ikke springe på do under hver rie...er så redd for om de sier jeg må ha kateter.

Noen som har hatt dette? er ikke det fryktelig vondt?

Går på sykepleien, så jeg ser jo at damene har det vondt når man legger den inn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk kateter under sist fødsel fordi jeg ikke klarte å tisse etter at epiduralen var satt. Jeg synes ikke det var vondt å få det satt inn. Bare som en lett svie et øyeblikk.

Skrevet

Hei!

Jeg klarte ikke tisse når jeg var i fødsel (fikk rier hver gang jeg forsøkte og ingenting kom ut, blæra mi sto som en bul ut på magen). De måtte sette kateter 3gg ilpa fødselen. De tappet 7,5 dl første gangen, 4,5 dl 2gg og siste gang fikk jeg da det ble haste KS. Hadde endel vann i kroppen som allerede under fødsel ville ut.

Jeg hadde det som deg nå (og sist) at jeg får kynnere når jeg må tisse, eller jeg må tisse når jeg får kynnere.

Jeg synes ikke det var så vondt å sette kateter - ubehagelig ja - men i forhold til smertene jeg hadde under selve fødselen var dette ikke merkbart. Gutten lå skjevt i bekkenet, så jeg tror at han klemte igjen for uringangen.

Jeg ville ikke bekymret meg for å få kateter, altså, selv om jeg ikke tror det blir likt under fødsel som du har det nå. Husk at babyen skal lengre ned i bekkenet og da tror jeg trykket vil lette på blæra.

Uansett - lykke til :-)

Skrevet

Jeg fikk det under forrige fødsel, da jeg måtte ha drypp på slutten. Kjente jeg måtte tisse og da sa jordmor at de måtte tømme meg sånn at ikke en full blæra forhindret effektiviteten. I og med at jeg hadde så vonde rier da, kjente jeg ikke noe særlig til kateteret. Bare kjente at noe ble stukket inn der og så sa hun "nå tisser du" uten at jeg kjente noe til det - var ganske fascinerende faktisk :-)

Kanskje det er ubehagelig for damer som får det uten å ha rier eller andre vondter samtidig, men jeg synes ikke det er noe å grue seg til i denne settingen ihvertfall :-)

Skrevet

Du kommer ikke til å bry deg om det under fødselen... Du mmerker minimalt, men selvsagt er det litt ubehagelig å gjøre noe slikt første gang.

Skrevet

Da jeg fikk kateter, gjorde det vondt. Det var faktisk eneste gangen under hele fødselen (og det var en jævlig fødsel) jeg var ufin mot jordmødrene. "Se å bli ferdig!" freste jeg, det gjorde så vondt og de knødde i en evighet med det.

Men de fleste her har jo ikke merket så mye til det, så det går sikkert fint :-)

Skrevet

Jeg ble kateterisert 2 ganger under fødselen har jeg blitt fortalt, kan ikke huske det en gang:)

Skrevet

Husker at de satt det etter ca en halvtime på sykehuset (jeg kom inn med 10 cm åpning så var ikke tid til å gå selv). Jeg merket det ikke i det hele tatt!

Husker at de sa at de skulle gjøre det og plutselig var det gjort. Hadde jo veldig vondt ellers så kan jo hende at jeg hadde merket det mer om de satte det tidligere i fødselen når smertene var svakere. Men som sagt: jeg spurte de om de ikke skulle bli ferdig med det snart og da sa JM at de allerede satt det for flere minutter siden. =O) Det var liksom det samme med syingen etterpå - forventet at det skulle være så vondt men merket det nesten ikke i det hele tatt ettersom man var så nummen. Tipper det går helt fint og at du ikke har så mye å grue deg til. Kan jo vente med kateteret til litt uti - hvis du klarer - så blir det ikke så stor sak utav det?

Skrevet

ok. takk for svar :) Håper jeg slipper det, men er jo beroligende å vite at flere av dere ikke merket så mye til det :)

Skrevet

Jeg fikk også, og merket lite til det. Litt svie bare, og det er liksom bare peanuts midt i en fødsel :)

Skrevet

Jeg fikk også satt kateter mot slutten av fødselen, og det fantes ikke problematisk. Det var herlig å slippe å tenke på doturer, jeg var helt i min egen verden og hadde nok å tenke på. Om jeg må ha det under denne fødselen også, tar jeg gjerne imot tilbudet... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...