Gå til innhold

Permisjon/uker Trenger raskt svar! :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hvor mange uker blir det i foreldrepermisjon hvis jeg velger 100% lønn? Driver og regner her... ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det ikke 36 til mor og ti til far?

Skrevet

Hei :)

Foreldrepenger ved fødsel kan gis for en periode på opptil 46 uker med 100% dekningsgrad :) Eller 56 uker med 80% dekningsgrad, hvorav som hovedregel ti uker er forbeholdt far (fedrekvote). Så om du velger 100% vil du få 36 uker permisjon og far få 10, slik at det blir 46 uker tilsammen :)

Selv valgte jeg 56 uker med 80% dekningsgrad, slik at jeg får være hjemme så lenge som mulig med lillemann :)

Håper det ga deg svaret du lurte på :)

Skrevet

takk skal dere ha, begge to. Svaret var midt i blinken! :-)

Skrevet

NEI! Det er der faktisk ikke! 9 uker er forbeholdt mor (3 uker før termin + 6 uker etter) og 10 uker forbeholdt far. Resten er det faktisk opp til foreldrene i fellesskap å fordele!

Skrevet

Bare et tips: Jeg vil også ha barnet hjemme lengst mulig før det begynner i barnehage. De aller fleste familier får utbetalt en større totalsum ved å velge 80% dekningsgrad, dvs totalt 46 uker. Hos oss utgjorde denne forskjellen endel ettersom far jobber 70% og mor jobber 120%. Vi velger derfor 46 uker og deretter 2 mnd ulønnet permisjon for meg. Det eneste man bør være obs på er at man ikke har like mange rettigheter når man er i ulønnet perm.

Skrevet

Merkelig.... jeg har mange ganger blitt fortalt nettopp det motsatte; at det lønner seg å ta ut 100% lønn i 46 uker for de fleste, ihvertfall dersom du klarer å sette til side noe hver mnd. Her jobber både mor og far ca. 100%, og dersom vi hadde valgt 80 % så ville det ført til at også far bare fikk 80% lønn de ti ukene han skal ha permisjon. Altså 20% mindre lønn i ti uker, uten at lengden på permisjonen blir gjort noe med. Jeg skal også ha ulønnet permisjon en stund etter at den lønnede permisjonen er brukt opp.

Skrevet

Jeg tror lille_ekorn mente 100% i 46 uker, det er det som lønner seg for de fleste hvor mor tjener mindre enn far, i alle fall.

Skrevet

Sorry! Takk spongebob, var det jeg mente ja.. 100% i 46 uker. Huff, ikke meningen å villede! merker på hodet at det nærmer seg termin :)

Skrevet

Hjernesvinn i takt med voksende mage er rimelig vanlig - lider stort av det selv. Husket jeg for eksempel å sette på vannet da jeg startet vaskemaskinen for en halvtime siden? Her er det nok bare å vagge ned i kjelleren for å sjekke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...