Verbena Skrevet 26. mai 2010 #1 Skrevet 26. mai 2010 Jeg vet faktisk ikke om jeg skal le eller gråte akkurat nå. Samboeren min fikk først ikke oppfylt de ukene han ønsket seg ferie, helt greit siden vi fikk beskjed i god tid og ingen planer var lagt. Han fikk da beskjed om uke 26,27 og 28. Det han ikke fikk beskjed om var at det ikke var helt 100% sikkert at det ble sånn pga diverse ting. I mars på et personalmøte fikk alle vite hvordan feriene ble til slutt, altså hvordan kabalen var lagt for å få det til. Dette møtet var ikke samboeren min på fordi at han i ferbruar, mars og halve april har jobbet andre steder i landet med å bygge nye butikker for bedriften og han fikk ikke beskjed om endringen som var gjort. Som var at han fikk uke 27, 28 og 29 som ferie. Det fikk han tilfeldigvis vite i dag!!! 1månde før ferien... Alle planer er lagt rundt ferien hans. Guttene skal 2uker sammen med faren til besteforeldrene på den siden og de er lagt opp etter at vi har hatt ferie sammen. En kollega av samboeren min har tilbudt seg å bytte ei uke sånn at vi får den ferien vi har planlagt, men da må sambo jobbe 2 uker ettermiddag og lørdag etter at vi kommer hjem. Alternativ 1: Bytte ferie med kollega. Få uke 26,27 og 28 Dra til mine foreldre uke 26 og 27. Gutta blir igjen og er der uke 28 alene (noe de har gledet seg til siden påske, ei uke alene med bestemor og bestefar). Også får gutta uke 29 og 30 med pappa og de andre besteforeldrene. Men samboeren min må jobbe sent begge de ukene så vi får ikke gjort så mye på ettermiddagene. Alternativ 2: Ferie uke 27, 28 og 29 Drar til mine foreldre uke 27 og 28. Guttene drar til far osv uke 29 og 30. sambo må bare jobbe seint uke 30. Hva ville du valgt? Jeg har sagt fra i barnehagen allerede om at de har siste dag 25.juni, siden en er skolestarter og den andre bytter barnehage. Jeg vet at ped.lederen går ut i fødselsperm 23.juni og at de siden så mange barn tar ferie fra 25.juni ikke trengte å ha inn vikar før sommerferien. Men om mine skal være ei uke til må de ha inn vikar pga at da blir de for mange barn pr voksen. Å være hjemme med meg i uke 26 utgår da det blir kjempe kjedelig å bare surt.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 26. mai 2010 #2 Skrevet 26. mai 2010 Først vil jeg si at jeg skjønner frustrasjonen over dårlig informasjon fra arbeidsgiver. Det er dårlig! Utover det syns jeg du ser litt svart på det.. Mer enn du trenger.. Jeg forstår at det er kjedelig når planer blir endret på grunn av omstendigheter man ikke rår over, men du kan jo velge å se løsninger mer enn problemer. Så lenge dere har såpass fleksibel reiserute som det virker som? At det ikke skaper store utfordringer å forskyve alt en uke? Det med barna og barnehagen syns jeg ikke du kan gå tilbake på. Dersom du uansett er hjemme, så syns jeg det er tåpelig å gjøre slik at barnehagen må hente inn vikar kun for det. Det er jo opp til DEG om det blir kjedelig og surt vel? Masse man kan finne på for å ha det moro midt på sommeren. Her er det hvertfall bindene når man tar ut ferie, og man må oppgi det i april. Så her hadde man ikke fått endret noe. Vel vel, det var min mening om saken hvertfall
ellen-propellen Skrevet 26. mai 2010 #3 Skrevet 26. mai 2010 Dette er brudd på ferieloven. Etter ferieloven §6 som sier: Arbeidstaker kan kreve å få underretning om feriefastsettingen tidligst mulig og senest 2 måneder før ferien tar til, såfremt ikke særlige grunner er til hinder for dette. Altså,sjefen til din mann burde/skulle informert han om dette for en mnd siden. Når det gjelder alternativene du legger frem ville jeg valgt nr 1 pga barnehagen. Syns ikke du kan endre der. Men du kan jo ha barna hjemme da, det er mange som klarer det en uke om sommeren;-)
solstråle69 Skrevet 26. mai 2010 #4 Skrevet 26. mai 2010 Jeg reagerer egentlig mest på at det blir "..kjempe kjedelig å bare surt." å være hjemme med deg en uke? Jeg hadde vært overlykkelig over en uke ferie sammen med snuppa! :-) Ser heller ikke problemet med at mannen må jobbe sent i 2 uker... Helt klart dårlig planlegging av sjefen, men synes du svartmaler det veldig! :-)
Verbena Skrevet 26. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 26. mai 2010 De er ekstremt mye hjemme ellers, å en hel uke er jo egentlig ikke så ille. Men tingen er at eldstemann skal være hjemme 2uker etter at de kommer fra pappan også. Og de har en pappa som aldri stiller opp så det er jeg som tar alt. Da har jeg også logisk nok gledet meg til å få noen uker pause og mulighet til å bruke tid på samboeren min å forholdet vårt. For det har ikke blitt mye tid til oss to noen gang sånn helt egentlig. Med to aktive gutter som begge er godt vant til at det skjer noe hele tiden både i barnehagen og her hjemme i helgene, så blir fort en uke hjemme med bare meg veldig kjedelig. Jeg snakker desverre av erfaring. Siden jeg ikke kjører bil er det også begrenset hva vi kan finne på! Blir værtfall veldig sånn at vi MÅ gjøre noe hele tiden. Men vi får nå se hva som skjer. Plutselig er det endringer igjen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå