Gå til innhold

hjelp, trenger hjelp til grenssetting for sønnens kompiser....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre barn på 9 mnd, 4 og 7 år.

Nå sliter jeg litt med grensesetting for eldstemann sine kompiser.

Våre egne barn er forholdsvis rolige. Vi satt tidlig grenser mtp ikke å rope inne, spise når det er mat på bordet og sånne vanlige ting.

Nå har sønnen våres på 7 masse venner, som vi er veldig glad for!!! Jeg blir imidlertid innmari sliten av noen av disse kompisene...og er nærmest lettet når de drar (uten at jeg sier noe om det til sønnen min selfølgelig)

Det er roping inne hele tiden, og når de skal leike med noe, f.eks kassaapparatet til søsteren så er det ikke vanlig trykking men hyppig banking, og ja--veldig støysomt alt sammen.

Klatring i hyller osv FAKTISK, som jeg satte en stopper for.

Den beste kompisen hans er nok den mest støysomme. Han er fra et stooooort hus hvor de nok ikke merker ropingen og den voldsomme leken så godt som det gjøres i vårt hus. Foreldrene har heller ikke satt grenser for storvillspringing og roping inne (deres sak:-) Venner av osssom vi bryr oss mye om)

Kan jeg si fra til disse ungene om reglene i vårt hus uten at "sønnen vår har strenge foreldre?" eller skal vi bite det i oss de gangene de er på besøk?

Hv med at denne kompisen alltid er sulten og vil ha mat hver gang han er her? Jeg synes jeg står nok på kjøkkenet, om ikke jeg må lage ennå et måltid til han?

Takker masse for svar!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Vet ikke om dette hjelper deg, men jeg gjør et forsøk:

Det er nok viktig å vise kompisene at det finnes grenser i deres hus. Hvis du er redd for at ungene skal like din sønn mindre fordi det er så strengt hjemme hos han, så forsøk heller å vise barna at det ikke er strengere hjemme hos dere, men Annerledes en hjemme hos dem selv, altså, andre regler.

Hvis reglene blir innført på en måte at barna skjønner hvorfor de er der, vil sannsyneligvis barna også gå med på det. Barn liker grenser(så lenge det ikke blir for mye), de trenger dem og kanskje disse syv-åringene synes det blir hyggeligere å være hos dere, en hjemme hos seg selv, fordi det er en god kommunikasjon mellom barn og voksne?

Det kommer garantert ikke til å fungere på første forsøk,men prøv da å si for eksempel: Gutter? Nå glemmer dere dere, isteden for å kjefte. bare hjelp dem litt:)

det er nok ikke bra for noen parter hvis dere biter tennene sammen og bare holder ut. da kommer du til å eksplodere en dag. og det bør du prøve å unngå.:) skjønner deg veldig godt, og det er kanskje vanskelig å innføre disse reglene for kompisene hans nå, siden de ikke har vært der tidligere , men prøv :)

Lykke til!

Skrevet

Min sønn kompiser går i samme barnehage som jeg selv jobber i, så her er det enklere for meg som kjenner dem godt fra før og er vant til å sette grenser. Men er ikke så innmari streng og skjønner utfordringen din.. kan lett la det gå litt lenger enn man ønsker fordi man er redd for å virke sur eller streng..

Ang mat så kan du jo si feks at det er sånn som du må avtale med foreldrene hans kanskje? At de kan få en banan hver om de er sulten, men at middag/kvelds og slikt må avtales og spises sammen med dere andre evt. da har du hvertfall litt mindre arbeid..

Ang roping har jeg lite toleranse for det selv inne, man blir jo gal... Gi beskjeden til sønnen din forran de andre; Dere må snakke med litt lavere stemme her inne, for det blir slitsomt med denne ropingen. Ellers må dere nesten gå ut å leke... (eller noe i den duren??)

"Jeg er redd den hylla skal knekke jeg, så fint om du kommer ned.." haha...

Positiv grensesetting er jo toppers da; gi forklaring på hvorfor du setter grensen, og formuler deg gjerne slik at det er belønning og ikke straff som ligger under. Eks: "Når dere har ryddet opp her inne nå så har jeg laget klart et fruktfat som dere kan dele mens dere ser barne tv", i stedet for "dersom dere ikke rydder får dere ikke frukt til barne tv" bare for å nevne ett eksempel. Trussel fremkaller som regel motstand.

Er ikke meningen å virke som en bedreviter.. virker som du er fornuftig og flink til grensesetting, og jeg er ingen ekspert som mor selv, men har lært noen triks gjennom utdanning, jobb og foreldreveiledningsprogrammet ICDP, bare litt vanskelig å formidle gjennom en slik liten tekst :-)

Lykke til!

Skrevet

Takker for gode svar! Bra det ikke er jeg som er streng. Passer på å si ting vinklet positivt. Vil jo at kompisene skal fortsette å komme:-)

Du er absolutt ingen bedreviter. Takker masse for tips:-) Skal tenke gjennom det både for egne og andres unger. Blir jo mye bedre stemning da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...