Gjest Skrevet 26. mai 2010 #1 Skrevet 26. mai 2010 I disse dager har barnehagen samtaler med skolen om de enkelte barna som skal starte i 1. klasse til høsten. Hva sies i slike samaler? Er det bare rent faglig, eller går de på "H*n er sånn-og-sånn, vanskelig/ikke-vanskelig osv..." Bare lurer på om de er lett for en lærer å bli farget av barnehagens syn på hver enkelt unge, og at den ungen har fått et "stempel" på seg langt før h*n begynner på skolen. Tanker?
Himmel og hav Skrevet 26. mai 2010 #2 Skrevet 26. mai 2010 Som førskolelærer og x-ped leder så kan jeg fortelle deg noe om hvordan samtalene jeg var med på forløp, men om det er slik alle gjør det vet jeg ikke. De fleste barna "spolte" vi fort gjennom, litt snakk om hvem de var gode venner med og hvem de ikke trivdes så godt med, men lite annet enn det. I forhold til de barna det "var noe med", så snakket vi om hva som var prøvd ut av opplegg og strategier i barnehagen, hva som fungerte bra og hva vi opplevde at ikke var så bra. Vi snakket også noe om modenhet og interesser som kan være gode veier for å bli kjent med eller nå inn til et barn. I forhold til de med store vansker, var det alltid overføringsmøter i ansvarsgruppene. Om lærerne lot seg bli forutinntatt på bakgrunn av samtalene tror jeg neppe. Mer at det var kjekt å ikke måtte begynne helt på bunnen, men ha litt informasjon om elevene. Jeg møtte også på en lærer som ikke ville ha overgangssamtale, men hun ringte i starten av september og lurte på om jeg ville dele noen erfaringer rundt et par av barna...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå