Gå til innhold

Har dere fordommer mot alenemødre

Anbefalte innlegg

Skrevet

som benytter seg av diverse stødnader, simply because they can? Kontrakten på jobben min går ut om 3 uker, og jeg holder på å søke jobb.. Leter aktivt hver dag. Blir alenemor nå til mitt barn på 1,5 år. Er jeg en "snylter" hvis jeg benytter meg av stødnader mens jeg går arbeidsledig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snill du er da. Man bør kanskje heller gå helt uten penger da av ren stolthet og fordi Dib damene her inne har sine fordommer? ;o)

Skrevet

Ja, jeg har fordommer.

Skrevet

Nei selfølgelig er du ikke det. Det er derfor stønadene er der, for at aleneforeldre skal benytte seg av det. Om du er arbeidsledig eller ikke har ingenting å si.

Men desverre er det endel fordommer ute og går.

Mon tro om de samme som har fordommer mot alenemødre har de samme fordommene mot alenefedre?

Skrevet

Det er nok veldig mange fordommer ute og går, også mot alenemødre, og da typisk sett mot alenemødre som mottar overgangsstønad uten å studere eller ha andre dagaktiviteter. Overgangsstønaden er vel egentlig tenkt å skulle være en støtte slik at alenemødre skal kunne gjøre seg bedre i stand til å møte arbeidslivets krav. Utdannelse er vel det man har tenkt som den vanligste aktiviteten i denne treårsperioden som overgangsstønaden gis. Det er ikke tilfeldig at den er satt til tre år, da de fleste høyskoleutdanninger tar tre år å gjennomføre.

Men, kjære deg, hvis du er arbeidsledig, har du naturligvis rett på ledighetstryd. Hvordan skulle du ellers greie deg økonomisk? Du kan jo også tenke på om du ønsker å studere noe (med overgangsstønad, bostøtte m.m.) for å lettere kunne få de jobbene du søker på i etterkant.

Lykke til:-)

Skrevet

jeg tror de tenker veldig mye på sex, og sikler etter mannen min

Skrevet

Nei det er du ikke. Klart du må ha noe å leve av mens du leter etter jobb. Høres ut som du er på stadig jakt etter jobb, og egentlig ønsker å finne noe. Stå på og lykke til.

Til spørsmålet i overskriften har jeg ikke fordommer mot alenemødre. Har mange gode venninner som har vært uheldige i sine forhold. Flotte kvinner med flotte holdninger, verdier og barn ikke minst.

Det eneste jeg kanskje er litt skeptisk mot er de som skaffer seg barn med "one night stand", eller på annet vis, for de ønsker å bli mor, men ikke vil ha/har funnet seg mann. Når de etter en strevsom permisjon forlanger hjelp av kommunen til å passe barnet de er alene med omsorgen for, blir det litt rart...

Skrevet

12:53

Har du de samme fordommene mot alenefedre også? Eller blir det av en eller annen merkelig grunn anerledes?

Skrevet

Alenefedre? Hva er det? Har aldri sett noen.

Skrevet

Takk for fine svar! Noen her inne er iallefall hyggelig.

Er nok ikke en av dem som bevisst har blitt alenemor for å snylte på masse stødnader. Bf skal nok også bidra litt med bhg regning osv :)

Skjønner folk kanskje har sine betenkeligheter over de som feier over en fyr på byen for at de skal få masse penger ol mens de studerer, men det gjelder ikke meg nei. Fordommer mot alenemødre har jeg egentlig kun hørt om her inne faktisk.. Har aldri møtt på noen in real som snakker stygt om aleneforeldre.

Skrevet

Tro meg, det er flere enn du tror som er alenefedre. Kjenner selv noen og de får også stønader. Men det er sjelden de møter fordommer. Fatter ikke hvorfor det skal være anerledes

Skrevet

Alenefedre fins vel da også vel?! Vet om en som tar seg av sønnen sin fordi moren er på rehab, da hun ruste seg før. Han har full omsorg for barnet naturligvis. Eller hva med de fedrene som mister konene sine i sykdom ol?

Skrevet

13:01.

Helt enig med deg der. Selv er jeg alene og skammer meg ikke over det. Det var pappan som stakk og det er han som burde skamme seg her. Når folk spurte om hvordan familien hadde det, om pappaen var stolt over nurket, så sa jeg det som det var: at jeg er alene, uten å pakke det inn. Noen reagerte med: å stakkars deg. Du burde kanskje ikke snakke så mye om det høyt....

Skrevet

12.59; 12.53 var meg, HI. Spm var retorisk. Skal man liksom gå uten penger av ren stolthet fordi folk har fordommer? Såklart kan man jo ikke det! Må jo ha mat, penger til leilighet, og bhg regning.

Synes bare det er ren idioti at folk sees på som snyltere med en gang de benytter seg av stødnader en periode.

Skrevet

Siden du aktivt søker jobb synes jeg overhodet ikke du er en snylter om du får den støtten du har krav på når du er arbeidsledig.

Skrevet

Jeg håper at alle som har fordommer mot alenemødre blir det selv en dag. Jeg har kun respekt for dere alenemødre og den jobben dere gjør på egenhånd. Når det kommer til stønadene dere har krav på: ta i mot det dere kan!!! Vi som er gifte har jo rett på forskjellig også, som arbeidsledighetstrygd osv, og det er da ingen fordommer mot det?

Stå på alle alenemødre! Dere er tøffe!

Hilsen en som har vokst opp kun med sin fantastiske mamma med kjempedårlig økonomi og en far som aldri viste trynet sitt eller sendte ett bursdagskort.

Skrevet

Kjære 13:29

Det varmet hjertet mitt å høre det. At vi har noe å bidra med, at vi er ressurssterke og bør være stolte. Tusen takk

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Nei, stønadene er da der for at folk skal benytte seg av dem. Og så lenge man ikke på noen måte lurer staten (f.eks ved å være sammen med barnefar men oppgi at man er alenemor) er det da helt greit å motta stønader!

Ikke alenemor

Skrevet

Har ei veninne som er alenemor for to barn hun mottar stønader for og være alenemor og hun går hjemme og ikke gjør noen ting. Hun kan gå hjemme til neste sommer og etter sommer da skal hun ut i lære eller begynne på skole så hu får utvidet OS.... Disse mødre har jeg fordommer mot. Jeg er selv alenemor men jeg begynner på skole nå etter sommeren har da gått hjemme 1 1/2 år med snuppa.

Samme med mødre som er sammen og bor sammen med BF men likvel er"alenemor" og får disse pengene.

Skrevet

Nei!

Herregud kjære deg!

Benytt deg av det du kan til du får jobb igjen!Jeg beundrer dere som klarer å oppdra barn alene.Det er nok ikke lett.

STÅ På MOR

og lykke til med jobbsøking;)

Skrevet

Selvfølgelig;)

En alenemor med stønader er en lat, feit sofagnukker, mens en alenefar med stønader er en helt.

Skrevet

Du med dine fordommer oppfører deg tragisk.Stygt av deg å dømme henne slik.Og du har fått en god trygg, varm, økonomisk stabil oppdragelse?Jeg ønsker ihvertfall hennes barn det og.

Jeg synes det er en selvfølge at hun får hjelp når hun står mellom jobber.

Den dagen du blir skillt og jobben ikke trenger deg mer...endrer du kansje oppfattning.

Vi andre har empati selv om vi heldigvis ikke har opplevd dette selv.

Stakkars deg.

Håper du lærer å bry deg om andre etterhvert.

Skrevet

Min eneste fordom er at en god del av dem misbruker offentlige stønadsordninger ved å utgi seg som enslig, men så bor de faktisk sammen med en som bidrar økonomisk til husholdningen.

Skrevet

vi jobber og betaler skatt for at vi skal få hjelp den dagen vi trenger det, er du arbeidsledig trenger du det. Hvordan det er å snylte er beyond me!

Jeg har hatt både en og to jobber i tillegg til fulltidsjobb og betalt skatt i 20 år - nå er jeg arbeidsledig, jobber litt innimellom. og får så klart dagpenger for det jeg ikke jobber inn selv, skal jeg virkelig gå å ha dårlig samvittighet for det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...