Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir litt sytete her.....

Har fått tildelt en jordmor som jeg skulle gå til kontroll med. Helt fra starten så virka ikke det no særlig godt. Og jeg har stort sett vært med legen på kontroll. Men legen er laaaangt fra en ekspert i forhold til jordmødrene.....

Men så fikk jeg lurt meg til å bestille en time hos ei anna fordi min faste jordmor var borte en tid. Og fikk satt opp time. Men nå fikk jeg melding om at den var avbestilt fordi jordmora mi var tilbake.

Det er faktisk et problem å ikke ha noe som helst kjemi med jordmora si. Tør ikke snakke om det jeg lurer på eller noe.....

Noen i samme situasjon? Jeg må vel helst bare ringe å si jeg vil bytte, men det er så ekkelt fordi hun vil jo merke det..........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner hva du mener. Her i kommunen er det kun en jordmor, så har ikke noe valg. Og legen er ung og uerfaren, og virker veldig usikker på alt dette med svangerskap. Så jeg vil gå til jordmor, som er veldig dyktig, men føler ikke helt kemien nei. Men nå har jeg bare 3 uker til termin, og som sagt kan hun sakene sine, så biter det litt i meg og kanskje jeg bare skal dit 1 gang til :-)

Skrevet

Jeg droppa jordmoren min til fordel for en litt mer uerfaren lege fordi jeg syntes hun var rar (dessuten snakka hun i telefonen i 10 min mens jeg var der, om en pasient hun omtalte ved navn og la ut om i ganske alvorlige detaljer jeg aldri burde hørt!). Angrer ikke på det (har en fantastisk lege), men skulle noen ganger ønske jeg hadde en med litt mer erfaring når det kommer til svangerskap. Jeg har ikke gjordt noe for å få en annen, men om jeg virkelig ikke hadde stolt på legen så hadde jeg definitivt gjordt det. Jeg syntes du burde få bytta. Tenk på deg selv og ikke på hennes følelser.

Jeg er redd for å få en jordmor på sykehuset som jeg ikke liker, og jeg spurte de om det var greit at jeg da ba om å få bytta. De sa at det selvfølgelig ikke var noe problem og at det var min fødsel og det var viktig at jeg følte meg komfortabel.

Sett deg selv først i denne situasjonen er mitt råd! :)

Skrevet

Ja, tenker jo på det at det er tross alt bare uker igjen. Men det er litt irriterende å ikke få sagt sine bekymringer fordi man føler at man ikke vil ha personen så nært innpå.

Jeg er vel tross alt heldig som har et valg, det skjønner jeg! Det er vel mange plasser i dette landet at det ikke er noe valgmulighet overhodet!

Hadde kjempegod kjemi med legen min, men så gikk hun ut i permisjon, så da rakna hele greia....

Jeg må uansett gå til jordmor nå, nye legen vet ikke hvilken vei bebien ligger engang, og noen ting må jeg bare ha svar av fra en ekspert. 6 uker igjen til termin her.

Lykke til lille vims! :-)

Skrevet

Synes de to jeg har vært hos har vært ganske rare egentlig. Ikke at legen min er mye bedre. Google er egentlig like grei jordmor og lege som de jeg har. Blir litt lei av at ikke føle som jeg kan stole på noen når jeg har spørsmål. Har en del plager men eneste løsningen de har er bare å slappe av og jobbe mindre. Synes de burde prøve å støtte oss og prøve å holde oss i jobb. Fikk følelsen at jordmødrene var mer psykologer en helsepersonell.

Skrevet

Bytt. Jordmødre er fullt klare over at ikke alle har kjemi med alle, og tar det ikke personlig. ved første fødsel hadde jeg en JM som jeg bare hadde så personlighetsklæsj med, og jeg er sikker på at det medvirket til fæl, lang og unødvendig komplisert fødsel. Skulle ønske jeg bare hadde hatt vett til å si fra!

Skrevet

du må bare bytte, ikke bry deg om hun merker det. Det er deg som er i fokus her, og hvis dere ikke har kjemi skjønner hun vel det hun også.. Tror ikke hun blir sur for det hvertfall...

Det er viktig at du har en jordmor du liker, slik at du kan spørre om det du lurer på uten å føle deg dum.

Jeg byttet, men det var fordi hun jeg hadde skulle på ferie-så hun satte meg på lista til ei aen, å når jeg var der sa jeg bare at jeg kunne bare fortsette hos henne.

Men skjønner du synes det er vanskelig, men du må are hoppe i det, å få det overstått :) hun har jo jordmortimer så ofte, at kansje hun ikke merker det engang :)

Skrevet

Takk for råd Tullball :-)

Jeg også mister utrolig fort tilliten til fagpersonell som ikke passer på i forhold til taushetsplikt, hun burde absolutt ikke tatt den praten om hun dama i samme rommet som du. Min første time hos jordmora mi så glemte hun av meg. Satt å venta i over en halvtime uten at noen kom ut av døra..... Da hadde hun en annen pasient som tok litt tid, men hun kunne fint stukke nesa ut døra og sagt fra. Visste ikke om jeg var på rett sted en gang. Og så sier hun en anna gang at hun egentlig ikke har tida til å ha meg...... Og så smiler hu ALDRI. Og det første hun sa var at "jeg ser du har blitt utreda for adhd. Ofte kan adhd-mødre ha problemer med å connecte med barna sine......." Synes ikke det var noe god samtale.

Har også tenkt på hvordan det bli på sykehuset, hvem man møter på der, men jeg tror ikke man får bytta på det sykehuset jeg skal på.

Jeg skal prøve å få bytta.....

Lykke til tullball! :-)

Skrevet

Google er en kjær venn av meg også, teknomor!

Skjønner at det er mange med samme dilemma og problemene som meg her. Kunne ønske det var litt større utvalg...

Synes også dette forumet er et kjempetilbud :-) Takk for svar og lykke til videre :-)

Skrevet

Godt sagt Spongebob:-)

Trist når man møter på feil jordmor på fødestua, det er nok det aller værste! Har venninne som har opplevd samme, gikk kjempebra helt til vaktskifte....

Lykketiiiiil! :-) Håper det går bedre med deg denne gangen :-)

Skrevet

Sliten mamma:

Haha, kanskje jordmora faktisk blir litt letta selv ;-D

Tusen takk fo alle gode råd folkens, har motet meg opp mye! :-)

Måtte svare alle jeg :-) LItt kjekt når man har tid :-)

Lykke til sliten mamma! :-)

Skrevet

Herregud! Hun høres jo ikke god ut i det hele tatt... Hun kommer sikkert ikke til å merke det en gang om du bytter.

Og det med ADHD: som du sikkert vet hvis du har det, så kan det gå i helt motsatt retning også...får håpe du får hyperfokus på baby...haha. Mye fordommer mot ADHD der ute og man burde ikke høre på hva alle sier. Er ingen grunn til at mennesker med ADHD ikke skulle kunne bli like gode foreldre som andre... lever med en så det vet jeg... :)

Lykke til du også! :)

Skrevet

Jeg hadde definitivt byttet. Jeg gikk selv opprinnelig til kommunal jordmor. Fikk ei som egentlig var pensjonist, men som jobbet litt likevel. Hun var lite opptatt av hva jeg sa og spurte om og skravlet i vei om andre ting. Det jeg snakket om skulle vi ta neste gang og neste gang.... Da jeg hadde vært der et par ganger gadd jeg ikke mer og byttet da jeg var 7 mnd på vei.

Jeg ringte jordmorkontoret og avbestilte timen og sa jeg ikke ville ha ny tid. Gikk da over til privat jordmorkontor som jeg fikk anbefalt av legen min, som jeg forøvrig er godt fornøyd med. Fungerer veldig bra med den nye jordmoren, og da betaler jeg heller for det. Vet at ikke alle har like mange alternativer, men man kan i alle fall bruke de man har.

Lite vits å bruke tid hos jordmor om man ikke får noe ut av det.

Skrevet

Bra det løste seg i siste liten! Jeg også hadde nok klart å skrapa sammen penger å heller gått til noen jeg fikk noe utbytte av. Ingen tvil!

Var så heldig at jeg fikk diskutert meg til å få time med mitt andre alternativ. Var hos henne idag og det funka kjempegodt! :-) Egentlig over all forventning :-) Det var godt å endelig ha flyt i samtalen og føle seg sett.

Lykke til videre ma!:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...