Gå til innhold

Til dere som sliter med og få barn til og spise maten sin...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en av hver. En som spiser og blir rasende om det er tomt, eller at maten ikke kommer på bordet fort nok, og en som muligens kunne levd uten mat i 70 år (ref. den gamle mannen som påstod han hadde gjort det). i tillegg er han svært kresen.

Vi har vært ganske strenge på at det er lov og ikke like, men det er ikke lov og ikke smake. Dette gjelder hver gang det kommer noe han ikke liker. I går fikk vi en belønning så stor at jeg var helt på gråten. Gutten spiste kjøttdeig uten og klage eller brekke seg for den del:) Han spiste til og med opp alt (lasagne).

Vær tålmodig-hos oss tok det 5 år og få i gutten kjøttdeig. Om 15 år spiser han kanskje gulrot;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei, jeg må bare svare deg selv om jeg bare har en gutt på 11mnd..

Han er meget kresen og spiser bare grøt,frukt og youghurt og mme. men for to dager siden spiste han sin første brødskive, og da har han fått skalker og brødsmuler nesten daglig siden han var 6mnd, dvs 5mnd tilvenning.. hehe.

Da spiste han brødskiven uten å spytte ut eller brekke seg, jeg satt med tårer i øynene, en helt ubeskrivelig følelse når de endelig spiser :):)

Neste prosjekt er å få han til å spise middag :)

Måtte bare svare deg, selvom gutten din er mye eldre enn min.

Skrevet

Så bra.

Gutten vår nekter å smake. Selv om det er ting han liker. Han vil ikke. Men vi kan jo ikke fysisk tvinge ham da, så vi kjører taktikken "spiser du ikke middagen, så er du såpass lite sulten at du klarer deg uten mer mat før kveldsmaten". Det funker delvis og av og til, he he.

Men det jeg lurte på da, hvordan gjør dere det når barna MÅ smake? Fysisk tvinger dere maten inn i munnen deres? Jeg hører nemlig så mange snakke om at man må smake, men ingen om hva de gjør for å få barna til å smake. Jeg har lite lyst til å tvinge noen til å spise... (kommer ikke til å gjøre det).

Skrevet

Nei tvinger ikke. Det er helt uaktuelt. Nå er han så stor at han forstår.

Før den tid var det slik at om du smaker dette kan du få sånn... En liten premie for og lokke.

En sjelden gang har han satt seg helt på bakbena. Da har vi latt det være med det... jeg og mannen min elsker mat og koser oss med det. Vil være helt unaturlig og sloss for og få det i han, ikke tror jeg det er sunt heller.

Han er relativt enkel og ha med og gjøre denne kroppen da, og har et fornuftig hode. I tillegg har det vært sånn at når han sier at han ikke liker noe så maser vi ikke mer det måltidet. Det betyr at han enkelte ganger smaker på små porsoner. Lager heller ikke noe annet til han enn til oss.

Skrevet

Nei, jeg tror heller ikke det er sunt å tvinge barn til å spise. Men begynner jo å lure når man hører om alle som sier at de MÅ smake.. :)

Vi lager heller ikke ekstra mat og vi gidder ikke stresse med det mer. Men er irriterende fordi vi vet jo at han liker det, kommer an på dagsformen om han vil ha eller ikke. Han sier at det er for varmt alltid, selv om det er kald mat. he he.

Han blir 4 i september, så burde snart være stor nok til å forstå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...