Gå til innhold

ang jobbsøking

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en fast jobb, men søker på andre jobber nå.....er det da vanlig å si ifra til arbeidsgiver at man har begynt å se på andre jobber?

man skriver jo opp referanserpersoner på CV'n, blir de ringt til før evt intervju? vil helst ikke at min arbeidsgiver skal bli kontaktet uten at jeg har snakket med henne først....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skriver de opp som referanse er det jo ikke videre lurt å bare droppe å si ifra. JA, de ringer før intervju :)

Skrevet

Du bør jo spørre den personen som du setter opp som referanse om han/hun vil være referanse før du setter de opp.

Skrevet

Hvis den som intervjuer deg ringer en arbeidsgiver som blir overrasket over at han er referanse, eller over at du søker jobb, da blir du antagelig ikke ansatt. Det samme om du ikke vil oppgi din nåværende sjef som referanse uten å ha noen svært god grunn for det (feks at vedkommende er borte over lengre tid, du har andre referanser som er mer relevent for stillingen, konfliktfylt arbeidsforhold etc..)

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg ville tro at de ikke ringer referanse før du har blitt kalt tilbake til annengangsintervju, og du er en av 2-3 mulige kandidater for stillingen. Man kan be om at ny arbeidsgiver ikke ringer referanse før du er ansett som aktuell. Det er i alle fall slik det foregikk når jeg søkte jobb.

Det kommer nok litt an på hvilken jobb man søker på. Jeg har søkt på stillinger som har hatt lange intervjuprosesser, og plukker arbeidsgiver selv ut dem som er aktuelle, og ringer når de sitter igjen med et par kandidater. Disse referansesamtalene har i følge min referanseperson vart i en halvtime, så de er veldig grundige - da har de ikke tid til å ringe til alle kandidatenes referanser.

Jeg har alltid vært veldig klar på at jeg ikke ønsker misbruk av referanse. Når jeg har vært på flere intervujuer, vil jeg ikke at min referanse, som har en høytstående og travel stilling, skal måtte bli oppringt av alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...