prekæs Skrevet 26. mai 2010 #1 Skrevet 26. mai 2010 17 åring på biltur i Europa med 18 årig kjæreste. Kjenner jeg blir litt nervøs nå, og forbereder gode råd og liste med div. telefonnummer. De har spart som gale og betaler gilde selv.
3,14 Skrevet 26. mai 2010 #2 Skrevet 26. mai 2010 Nei, du er ikke gal, man må bare stole på at man har gitt de unge nok fornuft og evne til å greie seg selv. Men det er lov å bekymre seg - masse! Det ville jeg gjort. Men jeg gikk alene i fjellheimen i en uke da jeg var 16 år, og da hadde jeg ikke mobil engang. Man må bare la dem gjøre seg sine egne erfaringer... Lykke til, syns du er tøff!
Villa Perlesukker Skrevet 26. mai 2010 #3 Skrevet 26. mai 2010 Guri for en herlig men skrekkelig følelse det må være å ha brukt 17 år på å få et barn som er så selvstendig at h*n sparer til en slik tur og faktisk reiser! Synes du kan klappe deg selv på skulderen jeg for vel utført jobb;) Så kommer du jo i tiden fremover til å være et nervevrak av dimensjoner, men det er jo en del av det å gi slipp på barna. Med skrekkblandet fryd tror jeg det må være å stå og vinke til dem når de reiser. Jeg hadde gjort det! Bare erfaringen de vil få på reisen er unik! Så får vi andre bare ta del i opplevelsen og høre på alt som går bra og ikke så bra på turen hehe....
Gjest Skrevet 26. mai 2010 #4 Skrevet 26. mai 2010 17-åringen din som ikke klarer å stå opp om morgenen uten at mamma maser? Jeg hadde vært skitnervøs, men man lærer vel ikke selvstendighet uten å prøve seg på det. Spons god reiseforsikring i det minste da, det er sånt jeg i den alderen brydde meg katta om
prekæs Skrevet 26. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 26. mai 2010 Hehe. Henne ja:) Hun er nok langt mer voksen enn mora var på samme alder...og da dro jeg på interrail (Var fylt 18 år jeg da) Vant til å reise i Europa og ellers veldig stille og rolig (da mener jeg "festlig" sett) Vi kommer til å være i samme land, men på forskjellig sted samtidig. Forsikring har hun, og en kjæreste som er svigermors drøm, men det er langt å kjøre og er helst kjøringen jeg er redd for.
Gjest amandine Skrevet 26. mai 2010 #6 Skrevet 26. mai 2010 Reiseforsikring og faste FASTE avtaler om epost og tlf til FASTE tider, forvarsel om reiserute etc. Du må vite hvor du skal lete om du må lete. Jeg dro selv på tur gjennom Frankrike, Spania og Portugal med bil og kjæreste da jeg var 19, det gikk jo perlefint, men jeg måtte ringe hjem etter penger en gang... Er jo 20 år siden og pre mobil og visa, jeg fikk en sinnsyk soppinfeksjon i underlivet og endte opp hos en hårete spansk gynekolog i Tarifa. Det var litt i overkant uten mamma! Mymlen her har akkurat avbestilt tur til Magalluf og skal jobbe istedet, russetiden ble visst dyr;) Vi puster lettet ut, kan ikke tenke meg verre enn datter i Magalluf eller på liknende steder, høres ut som du tross alt har fornuftige barn/svigerbarn;)
prekæs Skrevet 26. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 26. mai 2010 Jeg husker godt følelsen av frihet ved å være på ferie alene for første gang og jeg vet hun gleder seg veldig. Og alt av burdsdagspenger og julegavepenger ligger i reisekassa pluss at hun jobber og har spart så å si alt av det hun tjener også, på bekostning av klær og andre jenteting hun vanligvis trenger.
Gjest Skrevet 26. mai 2010 #8 Skrevet 26. mai 2010 Da går det sikkert veldig bra Biltur høres greiere ut enn interrail så lenge kjæresten er av sorten som kjører fornuftig og bilen ikke er alt for gammel. Jeg gjorde verre ting da jeg var sånn 18-20, he he.
prekæs Skrevet 26. mai 2010 Forfatter #9 Skrevet 26. mai 2010 Bilen er ny...på godt og ondt. Mao sikker, men temmelig kjapp.S
Gjest Nabaat Skrevet 26. mai 2010 #10 Skrevet 26. mai 2010 Herregud. Du er sikkert en av de mødrene som lar barna gå i barnehagen fra de er 10 også... Jeg var en ansvarlig 17åring og hadde klart det. Du virker som en oppegående dame og det regner jeg med at datteren din er og. Går sikkert bra. :-)
Gjest Siklerotte Skrevet 26. mai 2010 #11 Skrevet 26. mai 2010 Det går sikkert helt fint, det. Eneste jeg tenker på er at jeg er litt skeptisk til en 18-åring som skal kjøre bil i Europa, ukjente veier - i andre land, og liten erfaring. Må innrømme at jeg ikke helt vet hva jeg tenker om det:).
tante grusom master of law Skrevet 26. mai 2010 #12 Skrevet 26. mai 2010 Jeg ser inget problem med å la henne reise rundt i europa selv. Jeg reiste massa rundt i verden alene da jeg var 16-17. Det jeg hadde vært nervøs for er, som andre også har poengtert, en 18 åring som skal kjøre rundt på autobahn og diverse andre veier. Men be dem for guds skyld å holde seg unna veiene i Polen i hvert fall.
prekæs Skrevet 26. mai 2010 Forfatter #13 Skrevet 26. mai 2010 Det er kjøringen jeg er bekymret for. Han er bare 18, men er en rolig type som har kjørt langt før. Dessuten har begge, erfaring fra å ferdes på motorveier fra før av, som passasjerer, så de vet jo hvordan det fungerer i teorien i hvertfall. De skal til Belgia, Nederland og Frankrike i tillegg til Tyskland, sistnevnte har det verste kjøremønsteret etter min mening. Vi får satse på at det går bra, og det gjør det jo helst:)
tante grusom master of law Skrevet 26. mai 2010 #14 Skrevet 26. mai 2010 Ja, det går jo sikkert bra. Og hvis han er rolig og har kjørt langt før så er det ett pluss. Han får være oppmerksom i trafikken særlig i Tyskland, men også franskmennene kan være uforsiktige. Husk å sjekke reglene for trafikk i de aktuelle landene. Jeg tror for eksempel det er krav om refleksvester til alle passagererne i visse land i Europa, ikke bare til føreren.
Gjest sug lut Skrevet 26. mai 2010 #15 Skrevet 26. mai 2010 Jeg vet ikke om jeg hadde turt. Men jeg vet at jeg antakelig i praksis ikke hadde hatt så mye å si, egentlig - en syttenåring er ikke lett å stanse. Og du stoler jo i utgp. på dem - trafikk kan være ille nok hjemme også.
prekæs Skrevet 26. mai 2010 Forfatter #16 Skrevet 26. mai 2010 Jeg foreslo fly, noe som muligens også ville blitt rimeligere. Men de ville kjøre. Jeg kjenner jo typene sånn litt ellers () og i dette tilfelle velger vi å tro det går bra. Det rare er at resten av familien bifaller det de og. Selv besteforeldre. Sikkert fordi de er ryddige sånn ellers også. Men det er litt rart å ikke skulle ha småjenta si pluss div venner med på ferie i år. Blir nok stille og rolig:)
yasmina Skrevet 26. mai 2010 #17 Skrevet 26. mai 2010 Jeg skal innroemme at jeg nok ikke hadde turt det. Pga kjoeringen. Jeg hadde foretrukket en mer erfaren sjaafoer. Naa er nok jeg en av dem som er skeptisk til unge sjaafoerer, noe som sikkert skyldes den traffiken vi har og antallet doedsulykker vi har paa veiene her.
Gjest Skrevet 26. mai 2010 #18 Skrevet 26. mai 2010 Nei, jeg hadde ikke turt. Men det betyr ikke nødvendigvis at jeg mener du gjør noe galt når du lar henne få lov.
Snuppa! Skrevet 26. mai 2010 #19 Skrevet 26. mai 2010 Jeg hadde sagt som min mamma sa til meg, du får vente til du er 18,da bestemmer du over deg selv. Den brukte hun for alt den er verdt altså. Ellers hadde jeg aldri sendt mine på biltur nedover europa når man ikke har hatt lappen 1 år engang og er kun en sjåfør osv. Men så er jeg av den bekymra sorten da:)
prekæs Skrevet 27. mai 2010 Forfatter #20 Skrevet 27. mai 2010 Hun har vært på ferie i Europa hver sommer de siste 16 år. Hun er temmelig kjent dit hun skal og vet hvordan det fungerer, pluss at hun kan språket. Å nekte henne fordi hun ikke fyller 18 år før i september, kan jeg ikke da jenta har vist seg tillitten verdig bestandig. Hadde hun vært på fylla hver helg fra hun var 14 og eller vist at hun ikke er til å stole på hadde saken vært annerledes. Hadde vi aldri vært på slike turer, hadde jeg nok tenkt annerledes, tror jeg. Som sagt, det er kjøringen som bekymrer mest.
*Little Miss Sunshine* Skrevet 27. mai 2010 #21 Skrevet 27. mai 2010 Hadde nok gitt hun lov, men bekymret meg masse (har egentlig vanskelig for å se for meg den supersta to-åringen her som fornuftig tenåring . Som 18-19 åring kjørte med min ett år eldre kjæreste på flere langturer i USA (bodde der et år), og dengang tenkte jeg ikke engang over at moren min kunne finne på å bekymre seg
Ugl@ Skrevet 28. mai 2010 #22 Skrevet 28. mai 2010 Du kjenner ditt barn best, og siden hun reiser med kjæreste så vil jeg påstå at det er mye tryggere, enn om hadde reist alene med venninner i hvertfall. Sjekk at de har forsikringene i orden før de reiser..og be dem pass godt på verdisaker , kort og pass selvsagt....
Gjest Skrevet 28. mai 2010 #23 Skrevet 28. mai 2010 HM, innen den tid så er det vel bare å håpe på at man har oppdratt barnet godt og så krysset fingrene.
Bettybu Skrevet 30. mai 2010 #25 Skrevet 30. mai 2010 Jeg var i Magaluf(PalmaNova) da jeg var 19... Og er forsatt i live...Men det var i -85...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå