Saftsuse 84 Skrevet 25. mai 2010 #1 Skrevet 25. mai 2010 Jeg er en ung kvinne i midten av 20-årene. I litt over et halvt år har jeg merket mye slim og litt blod i avføringen. Jg gikk til lege med dette, men hun virket ikke som hun trodde dette var noe farlig. Da jeg gikk til lege med dette, var jeg også veldig hard i magen, og derfor trodde hun at dette kunne være årsaken. Jeg har slanket meg ca 20 kg d siste året og det var da problemene med magen startet. Jeg er ikke så flink til å drikke nok iløpet av en dag, så derfor har jeg de siste 14 dagene drukket masse for å se om det ble bedre, noe det ble. Jeg er ikke hard i magen, men jeg har egentli ganske sjelden avføring alikevel. Kan se antydning til slim enda, men ikke så mye som før. I går da jeg gikk på do og tørket meg, var det tydelig med blod i avføringen igjen... Hva skal jeg gjøre?? Jeg var for ca 2 måneder siden innlakt på sykehu pga sterke magesmerter. Da fant de ut at jeg hadde hatt en liten betennelse i bukspytt kjetelen, men dette gikk raskt over av seg selv. På sykhuset tok de gastroskopi og ultralyd av magen, uten å finne noe unormalt, de tok også mange blodprøver. Jeg er LIVREDD for at jeg kan ha kreft Min oldemor døde av tarmkreft :,( Foruten henne er det ingen i familien som har hatt kreft. Min far har Ulcerøs Colitt, men jeg tror ikke jeg har dette da jeg ikke har diare. Kan det være at jeg faktisk presser for hardt når jeg er på do?? Jeg føler meg ofte oppblåst, og synes det går lenge imellom hver gang, derfor presser jeg litt ekstra for å se om det ikke kan komme litt mer... Jeg spiser egentlig ganske lite fordi jeg blir fort mett. Hva bør jeg gjøre?? Jeg har nevnt dette for min nye fastlege, og nevnte det også da jeg var på sykehuset, men ingen virker som å ta dette særlig alvorlig... Og jeg er så redd.... :,,,,,,,,(
Lemonia Skrevet 25. mai 2010 #2 Skrevet 25. mai 2010 Jeg er ingen lege, men for det første er du veldig ung, tarmkreft, eller kreft i det hele tatt, er ikke vanlig i din alder. Selvsagt _kan_ det skje, men det er ikke sannsynlig. For det andre er friskt rødt blod _vanligvis_ ikke farlig. Det kommer normalt sett fra en hemorroide, en rift i endetarmen e.l., f. eks. hvis du har hard mage. Svart avføring tyder derimot på gammelt blod fra lenger opp i tarmene og er noe som alltid bør tas alvorlig. At de ikke har funnet noe ennå er jo positivt, men jeg synes likevel ikke de skal slå seg til ro med det. Et sted kommer jo blodet fra og det bør jo fastslås hvor dette er, om det er noe ufarlig eller noe annet. Jeg skjønner godt at du er redd og bekymret fordi de ikke vil ta det på alvor. På en måte skjønner jeg dem også. Blod i avføringen ser leger tusenvis av ganger og sannsynligheten for at dette skal være noe alvorlig, spesielt hos noen som er så ung, er veldig liten. Jeg synes likevel du, både for helsens skyld og for å berolige deg selv, skal insistere på at dette undersøkes videre. Det er ikke normalt at dette vedvarer over tid, og jeg synes ikke legene skal være fornøyd med å ikke ha funnet noe på testene sine, de skal ikke gi seg før de vet hva det er.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 26. mai 2010 #3 Skrevet 26. mai 2010 Få henvisning til kolonskopi med en gang. Min far har også ulcerøs collitt, jeg fikk diagnosen i fjor. Man trenger ikke ha kun diaré ved den diagnosen. Det er også vanlig med forstoppelse. Er det friskt rødt blod eller mørkt koagulert? Det finnes en ulcerøs collitt variant som heter ulcerøs proktitt. Den er da lokalisert helt i endetarmen og blodet vil da være relativt friskt og rødt på papiret. Få en ordentlig utredning. Hos meg var nøkkelordene for å bli hørt at min far har UC. Det er arvelig. Lykke til!!!
amy_de Skrevet 26. mai 2010 #4 Skrevet 26. mai 2010 Jeg har hatt samme problem. Fikk henvisning til coloskopi, men tok det privat da det var lang ventetid. Kostet meg ca 4500 på volvat. Alt var i orden, tusen kilo vekk fra skuldrene mine. Garantert verdt pengene (hvis man har de riktig nok) På volvat trenger du ingen henvisning og får time raskt. Du kan også be fastlegen sjekke blodprosenten din hvis du er redd for tarmkreft. det kan ha en sammenheng.
WildPrincess Skrevet 26. mai 2010 #5 Skrevet 26. mai 2010 Jeg har akkurat de samme plagene som du beskriver og har hatt colonoskopi to ganger. Første gangen med Ulcerøs colitt som diagnose og andre gang ble den "nedgradert" til Ulcerøs proctitt, dvs si at det kun er nederste delen av tarmen som er rammet. Jeg bruker ingenting mot dette, men skal vel egentlig ta en kontroll nå og da. Jeg var på din alder da jeg tok det på alvor etter og ha lest en artikkel om tarmkreft, livredd ringte jeg legen og ble heldigvis tatt på alvor og sendt videre. Det var jo ikke så alvorlig, og tarmkreft er jo veldig sjeldent... men det lettet mange kilo fra skuldrene mine
Saftsuse 84 Skrevet 27. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 27. mai 2010 Jeg ringte legen min i dag og insisterte på å få en time med en gang, noe jeg fikk! Han har kun vært fastlegen min en kort tid, da min gaml flyttet, og da viste det seg at en av de mange prøvene som ble tatt for en tid tilbake siden, hadde gått både min gamle og min nye fastlege hus forbi!!! Å d er ikke så lenge siden jeg var til samme fastlege og fortalte om dett problemet mitt og han ikke tok d alvorlig....!!! Iallefall, denne prøven som ble tatt tydet på at ejg kunne ha inflammatorisk tarmsykdom (fortalte også at min far har dette) Så han sendte n hanvisning til sykehuset og ba om at de måtte ta meg inn med en gang, allerede til uka. Så da blir det vel koloskopi da... Jeg er både glad og sint! Endelig blir jeg tatt på alvor, men sint for at dette hadde de kunnet fått gjort noe med før! Hva er vitsen med å ta prøver vist de ikke blir fulgt opp!?!?!? Men aillfall, nå skjer det noe!! Men, er det mulig å få narkose under koloskopi??
amy_de Skrevet 27. mai 2010 #7 Skrevet 27. mai 2010 Så bra du får hjelp. Jeg kan ikke svare på om det går an å få full narkose under koloskopi, men har aldri hørt om det. Vet noen har fått beroligende middel, jeg fikk ikke tilbud om noenting, men nå spurte jeg ikke heller. Var litt vondt, men ikke så ekkelt som jeg hadde forestilt meg. det værste var egentlig å drikke tarmtømmingsmiddelet dagen før. Det smakte møkk!
Gjest Nabaat Skrevet 27. mai 2010 #8 Skrevet 27. mai 2010 hei jeg hadde koloskopi da jeg var 11. fikk full narkose...
Aliena Skrevet 27. mai 2010 #9 Skrevet 27. mai 2010 Det er nok bare barn som får colonoskopi i narkose. Hvis ikke skal det være svært spesielle omstendigheter. Men du kan få beroligende på forhånd som tablett, evt og/eller beroligende intravenøst under selve inngrepet, dersom du synes det er veldig ille. Godt at du blir skikkelig undersøkt! Lykke til.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 27. mai 2010 #10 Skrevet 27. mai 2010 Så fint at du har blitt tatt på alvor!!! Tror ikke det er så vanlig å få full narkose nei, men du kan nok få noe beroligende. Jeg tror jeg fikk Stesolid og var helt i min egen verden resten av dagen:o) Undersøkelsen er ikke så ille, men tømming av tarmen dagen før er en liten prøvelse. Uansett så vil du nå få hjelp og da er nok litt ubehag verdt det i lengden. Masse lykke til:o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå