*Stinemor* Skrevet 25. mai 2010 #1 Skrevet 25. mai 2010 Jeg sitter nå med klump i halsen av å lese så mye rart på nettet. Visste virkelig ikke at faren for fosterdød økte nå.. (uke 41) har ikke jordmortime igjen før fredag, 8 dager over termin. Syns dette er lenge å vente.. jeg har liv i magen, men betraktelig mindre enn det var før.. men det er vel fordi magen er trang og ungen stor.
LittLykkelig Skrevet 25. mai 2010 #2 Skrevet 25. mai 2010 Uff, stakkars deg med slike bekymringer.. For å trøste deg litt, så tror jeg at jordmora di vet hva hun gjør.. Tror ikke de ville la oss gå opptil 14 dager over dersom det var store sjanser for fosterdød. Det vil som regel gå godt Skjønner at du er bekymret. Jeg har bekymret meg lite i svangerskapet, men nå (uke 38) har jeg begynt å merke at det er mindre liv her åsså. Før var ungen helt crazy til tider, men nå kjenner jeg kanskje bare ordentlig liv halvparten så ofte og mye kortere og mindre intenst om gangen. Tror det handler om plassbegrensning.. Kanskje ungen din lader opp til han/hun kommer ut? Det går helt sikkert bra. Er vel ei mening med det når du har kommet så her langt. Og de små er jo mye mer motstandsdyktige enn vi kanskje tror
fresh Skrevet 25. mai 2010 #3 Skrevet 25. mai 2010 det er lite gøy å gå med slike bekymringer. Men så lenge du kjenner liv hver dag er det i orden Det er fordi det er mindre plass i magen ja, og det er helt normalt. Jeg kjenner ingen spark lenger, kun at h*n beveger seg av og til. Har termin idag. Jordmor på kontroll idag sa at grensen er 12 dager over termin, ikke 14 (hvertfall på sus). Uansett kan du ikke ha lenge igjen
FruBoger fødeklar Skrevet 26. mai 2010 #4 Skrevet 26. mai 2010 på kongsvinger sykehus får du overtidskontroll 10+12 dager over og blir satt igang først 14dager etter termin... liker ikke den tanken..
Ronja&Odin Skrevet 26. mai 2010 #5 Skrevet 26. mai 2010 ikke for og skremme men og gå 14 dager over øker sjansen for fosterdød. her er fra en gruppe på facebook jeg er medlem i som heter "ikke la gravide gå mer en 7 dager over termin! REDD LIV" I Norge går gravide ofte 14-16 dager over termin før de blir satt i gang. Pga dette systemet som sparer staten for penger, dør det hvert år altfor mange babyer i mors mage. Risikoen for dødfødsler øker allerede når kvinnen går én uke over termin. Det viser norsk og internasjonal forskning for andre gang på få år. Vi vil ha en stopp på dette! De andre landene som setter i gang fødselen etter 7 dager på overtid, har redusert tallet på dødfødsler kraftig! Det er helt uakseptabelt at ikke gravide i Norge får det samme tilbudet. Det gjelder menneskeliv! jeg hadde ringt føden og krevd og bli satt igang jeg...
SpongeBob Skrevet 26. mai 2010 #6 Skrevet 26. mai 2010 Jeg fikk nummer to åtte dager over termin, og da hadde han en uspesifisert infeksjon som ga oss en uke på nyfødtintensiven - tror det kunne vært unngått om han hadde kommet på tiden. Følg med på liv i magen, kontakt føden om du blir veldig redd og bekymret for dette (hvordan er f.eks UL-termin i forhold til menstermin?) og krev å bli hørt! Jobben din nå er jo å samle krefter til å få baby, så pass på deg selv og den lille i magen nå!
Øst Skrevet 26. mai 2010 #7 Skrevet 26. mai 2010 Jeg har termin om 12 dager og har gitt beskjed både til føden og lege at jeg ikke vil gå mer enn 1 uke over termin, da vi bor langt unna sykehus og ikke har tilbud om transport med jordmor. Dette fikk jeg innvilget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå