Gå til innhold

Dårlig resultat på duo-test


Molly-Mus

Anbefalte innlegg

Fikk telefon fra Riksen i dag. Blodprøvesvarene etter duo-testen var ikke bra. Var til UL for 2 uker siden, og ingenting unormalt vistes på den. Barnet har neseben og normal nakkefold.

 

Etter at blodprøven har kommet er risikoen for downs 1/234 (var 1/1550 etter bare UL). Jeg har fått tilbud om fostervannsprøve neste uke.

 

Noen som har lignende erfaring og som har fått gode svar etter fostervannsprøven?

 

Vet ikke helt hva jeg skal tenke nå. Både Riksen og egen lege har sett neseben. Men dette er vel ingen garanti.

 

Kommer til å bli noen lange uker til resultatet foreligger.

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Jeg hadde lignende resultater, en del dårligere enn dine etter UL, men blodprøvesvarene trakk definitivt i feil retning - ble ganske satt ut. Nå var jeg 42 på det tidspunktet - så 1/234 er uansett en god del bedre enn gjennomsnittet for alderen - ca 1/50. 1/234 tilsvare vel ca. gjennomsnittet for en mor på 36/37.

Tilhører Haukeland, og de lar det være opp til den enkelte - fikk ikke noen spesielle anbefalinger. Endte med å ikke ta fostervannsprøve - orket ikke ventetiden og den lille abortrisikoen, trøstet med meg at tross alt var sjansen 233 av 234 for et friskt barn. Etter at alt så fint ut på ordinær ultralyd i uke 18 klarte jeg å slappe av - og jenta som kom ut er frisk og "perfekt", nettopp passert 6 mnd.

Lenke til kommentar

Skjønner veldig godt at du er urolig. Husk imidlertid på at sjansen for å få en frisk baby er myyyye større enn å få en med Downs.. se for deg 234 papirlapper i en bolle hvor det kun er en med Downs..

 

Ifølge resultatene er du som en mor på 37 (1/220). Er selv 37, fikk svært gode resultater på testen (igår!!) og skal derfor ikke gå videre med fostervannsprøve.

 

Leste et litt rørende innlegg av en yngre mor på andre trimester som allerede hadde mistet et tidligere foster pga kromosonfeil. Så ble hun gravid igjen, men fikk påvist tykk nakkefold på sin baby og ble henvist til fostervannsprøve. Det så ikke så lyst ut, men prøven var allikevel negativ.

 

Forhåpentligvis er alt såre vel med din baby også, tiltross for litt dårlige blodverdier.

Lenke til kommentar

Hei! :-)

 

Jeg syntes at resultatet ditt egentlig var ganske bra jeg!

 

Jeg tok duotest i januar i fjor, var da 41 1/2 år og fikk 1:138 på downs, noe jeg først ble veldig engstelig over!

Alle mål på UL var helt fine og normale og det var ingenting unormalt, bare at blodprøveresultatet ikke var av dei aller høyeste.

Men som legen på st.Olavs sa at man ikke alltid må hekte seg for mye opp i selve tallene, men snu tallene litt på hodet og regne ut i %, så ville det si at det var 99.4 % sjanse for at babyen var helt frisk og 0.6 % sjanse for at babyen var syk!

Det er 0.5 - 1.0 % sjanse for å miste i fostervannsprøve så det turte vi ikke å ta sjansen på, for vi tenkte når i livet får man egentlig så stor sjanse som 99.4 % sjanse på at alt går bra?

 

Selvfølgelig var det noen dager med tenking frem og tilbake, men vi valgte tilslutt å ikke takke ja , til fostervannsprøven, noe vi gjorde rett i, for lillegutt er en nydelig frisk liten baby som nå er 9 mnd! :-)

 

Dine tall er såå mye bedre enn det jeg fikk, så jeg hadde ikke vært engstelig hadde jeg vært deg! :-)

 

Lykke til! :-)

 

Klem fra

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe svar til deg altså, jeg signerer bare på de andre.

 

Men jeg lurer bare på hvor dere finner alle disse tallene?

Hva er risikoen for ei på 34 da?...visste ikke at det var slike målinger jeg...

Lenke til kommentar

hei du,

tror ikke du skal bekymre deg over disse tallene.

Jeg fikk mye dårlige score enn deg i fjor vår, 1/97

Ble anbefalt fostervannsprøve som viste at alt var helt supert. Lillegutt ble født i november og er helt perfekt.

 

Husk at duotestene er statistiske data - og sier noe om sannsynligheten for at noe er galt.

Hvis du regner de om til prosent/promille får du et helt annet forhold til tallene. 1/234 betyr at det er 99.6% sannsynlighet for at det ikke er downs syndrom!! Når ellers i livet har vi så gode odds:-)

Det betyr at det er bare promillesjanser for at noe skulle være galt.

 

Jeg synes disse duotestene skremmer unødvendig mange - særlig når man er over 40, for da kan ikke tallene bli gode pga alderen i seg selv.

 

Kos meg med graviditeten din og den voksende magen!

Lykke til:-)

 

Lenke til kommentar

Annonse

leste ikke alle de andre svarene før jeg la inn mitt svar... ser jeg gjentar litt det samme som 1 rosa og 4 blå. Ja ja, sånn kan det gå...

Lenke til kommentar

Takk for oppmuntrende svar!

 

Jeg har snakket med min lokale gynekolog (som har lang erfaring med fosterdiagnostikk) og han har også beroliget meg. Han sier at de er flere forhold ved blodprøven som kan gjøre prøvesvarene mindre pålitelige.

 

For det første er det hans erfaring at blodprøvene blir mindre pålitelige dess eldre mor er (jeg er 39). For det andre mener han at prøven også blir mindre pålitelig dess eldre fosteret er. Min blodprøve ble tatt i uke 12, og gynekologen mener dette er for sent. Prøven hadde vært mer pålitelig dersom den ble tatt i uke 8. Etter hans mening er det mye viktigere at UL var fin, og at både nesben og nakkefold er ok. Han er likevel tydelig på å anbefale meg å ta fostervannsprøven, for å få et sikkert svar. Jeg har besluttet med for å gjøre dette, og har fått time på Rikshospitalet til uken.

 

Jeg føler meg ikke så veldig bekymret lenger. Men kjenner at det skal bli greit å få et sikkert svar, da det er vanskelig å helt kvitte seg med usikkerheten.

 

Krysser fingrene.

Lenke til kommentar

Vil bare si masse masse lykke til, og håper det likevel blir en grei opplevelse for deg å ta prøven:)

 

Klem fra meg:)

Lenke til kommentar

Jeg er i samme situasjon som deg, og er satt opp til fostervannsprøve i morgen. Gruer meg veldig til prøven, og håper inderlig at jeg har valgt rett.... Ønsker deg masse lykke til!!

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Hei, jeg er gravid for 2 gang med IVF baby i magen. Har nettopp hatt duotest og fått sykt dårlig odds :( 1:4 det var kun etter funn på UL, blodprøven er ikke klar før om 2 uker. Fikk valget om å ta morkakeprøve, takket nei til det og tok heller en NIPT test. Lurer på om jeg angrer på valget... Vi er ikke klar for et sykt barn eller et barn som kommer til å leve noen timer eller dager. Fikk Odds på 1:17 på første baby og han viste seg å være frisk og rask.den gang tok vi fostervannsprøve. Noen andre med dårlig odds hvor alt er ok? Føler jeg befinner meg i ingenmannsland... Er gravid kanskje jeg ikke er der mer snart... Kanskje ikke vår ønsket nr 2 baby kommer til oss. Er sykt stresset... Legen på sykehuset sa at 40 %sjanse for at alt er ok... Men. 40 % er jo ikke odds på 1:4.. forstår ikke dette regnestykket

Lenke til kommentar

Risikoen kan ikke regnes ut nøyaktig før du får svar på blodprøve. NIPT er heller ikke helt nøyaktig, men gir en pekepinn og er et helt greit neste steg før du begynner med tester som innebærer risiko for SA. Hvis NIPT er negativ kan du være ganske trygg, hvis den er positiv vil de helt sikkert foreslå enten morkakeprøve eller fostervannsprøve.

1:4 betyr jo fremdeles at det er 3/4 sjanse for at alt er bra. Jeg fikk også høy risiko på duotesten (1:65) og det var kun pga det er et dataprogram som regner det ut og jeg var over 35 år.

Is i magen til du får svar. Vet det er kjipt. Lykke til.

Lenke til kommentar
6 timer siden, Pobie skrev:

Risikoen kan ikke regnes ut nøyaktig før du får svar på blodprøve. NIPT er heller ikke helt nøyaktig, men gir en pekepinn og er et helt greit neste steg før du begynner med tester som innebærer risiko for SA. Hvis NIPT er negativ kan du være ganske trygg, hvis den er positiv vil de helt sikkert foreslå enten morkakeprøve eller fostervannsprøve.

1:4 betyr jo fremdeles at det er 3/4 sjanse for at alt er bra. Jeg fikk også høy risiko på duotesten (1:65) og det var kun pga det er et dataprogram som regner det ut og jeg var over 35 år.

Is i magen til du får svar. Vet det er kjipt. Lykke til.

Takk for svar :) skal prøve å ikke gruble så fælt, men lette er det ikke, barne i magen er så sykt ønsket!!! Men et sykt barn vet jeg ikke om vi har ressurser til å håndtere da vår førstefødte er en aktiv krabat som trenger mye omsorg Og nærhet. Krysser fingernegler at alt er ok. Men føler jeg lever i et vakumpakket før jeg vet noe... 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...