Gå til innhold

Følger dere barnevaksinasjonsprogrammet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dere for eller i vaksinering? Begrunn gjerne hvorfor.. Skal vaksinere småtten på 3 mnd. og er usikker

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, forsåvidt. Vi har fått gitt en del flere vaksiner til barna enn de som er i det norske barnevaksinasjonsprogrammet.

Grunnen til at vi får gitt de anbefalte vaksinene til barna, er at de er dokumentert effektive mot potensielt svært farlige tilstander - både på individ- og samfunnsnivå. Risikoene for alvorlige konsekvenser av bivirkninger er minimal sammenlignet med risikoen for alvorlige konsekvenser av at mange unnlater å følge programmet.

Skrevet

Ja, bortsett fra at de fikk bcg-en som små.

Skrevet

Ja.Jeg vil unngå at mine barn får disse sykdommene.Jeg vil være med å utrydde disse sykdommene. Jeg har tillit til anbefalinger som kommer fra helsevesenet.

Skrevet

Ja, ungane har fått vaksinene. Lille har fått eit par av dei ein del seinare enn normalt, men ho har fått dei.

Vaksinene beskytter mot sjukdommar som er farlegare enn bivirkningar av vaksine. Ein kan argumentere med at desse skjukdommane er nær utdødd her i landet, men vi reiser som aldri før og kan bli smitta på reise/ta med smitte til landet, i likhet med innvandrare som kjem frå land der dei ikkje har kome like langt i vaksineringsprosessen.

Helsesøster fortalde at det var ei innvandrarkvinne som hadde kome på helsestasjonen med barnet sitt. Ho hadde vore heilt på gråten då ho fekk vite at barnet skulle få bli vaksinert, og at det ikkje skulle koste ho noko. Ho var så takknemlig at ho hadde ikkje ord. Sånn er det når ein har sett desse sjukdommane "live"...

Skrevet

Ja. Jeg er helt klart for. Skjønner ikke folk er så redde for bivirkninger, når sykdommene man kan få ved å ikke ta vaksinen kan være mye verre.

Vi er heldige og har kvittet oss med mange av disse farlige sykdommene, nettopp fordi vi har et vaksineprogram mot dette. Hvis alle skulle være så redd for bivirkninger og slutte og vaksinere seg, så hadde det florert av skumle sykdommer her til lands. Tenk på hva alle ikke-vestlige innvandrere bringer med seg inn i landet vårt.

Alle medisiner og vaksiner har bivirkninger, de alvorligste er svært svært sjelden. Til og med paracet kan gi alvorligere bivirkninger, men det gjelder kanskje 1 av 1 million, muligens mindre.

Folk er så utrolig hysteriske i dag. De skal ikke en gang gi barna salat, fordi den ikke er plukket fra egen hage.

Skrevet

JA! Og jeg må si jeg blir provosert av mennesker som ikke gjør det. På grunn av disse menneskene så er tidligere utryddede sykdommer tilbake i Norge som f. eks Polio. Konsekvensene av å ikke vaksinere barna sine kan være langt verre enn bivirkningene man kan få av å vaksinere!

Skrevet

Ja definitivt. Vaksinene gjør at jeg slipper å bekymre for for flere grufulle sykdommer som kan føre til død og varige mén. Samtidig som jeg syns det er viktig at jeg er med på å utrydde dem, hvertfall her til lands.

Dersom du abbonerer på Foreldre & Barn, var det en som hadde stillt dette spørsmålet til barnelegen. Kanskje hans svar kan hjelpe deg til å ta et valg. Han var altså for vaksinen.

Skrevet

Ja, selvfølgelig gjør vi det :)

Har fulgt programmet til nå, nå er hun ett år, men vet ikke hvorvidt vi kan fortsette med det...

Så sant resten av vaksinene hun skal ha finnes med døde virus, så kommer vi til å fortsette :)

Jeg mener at sjansen for å bli syk av vaksinen er mindre farlig enn å bli syk av sykdommen man vaksinerer mot.

Tror folk har glemt hvor fæle disse sykdommene egentlig er, og hvor mange barn som fortsatt dør av de.

Skrevet

Vi skal ta vaksine om to dager, er 5 mnd vaksinen litt forsinket.

Vi må sette den hos en lege som er spes. i barneallergi da vi hadde uønsket reaksjon sist.

Er litt galt å si at bivirkningene av vaksine er mindre farlig enn event sykdom.

Det kan slå begge veier.

Men, som sagt vi tar vaksine selv om jeg ikke føler det helt trygt.

Skrevet

Ja, det gjør vi. Syns det er veldig viktig at alle vaksinerer. Om mange lar være å vaksinere barna sine, så kommer det til å skje en oppblomstring av disse sykdommene igjen, det er uunngåelig. Og det vil vi vel ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...