Gå til innhold

Jordnøttolje og bringebærbladkaplser


Mamma til nr2<3

Anbefalte innlegg

Er ikke så lenge siden jeg født sist, meeen jeg har helt glemt et par ting. Når begynner man å tar bringebærblad kapsler? og når begynner man å smøre seg med jordnøttolje??

Er 33 +4 nå, mener jeg kan begynne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg er skeptisk til bringebærkapsler og kjem ikkje til å ta det i det heile tatt. Har byrja å bruke jordnøttolje, er i uke 33 ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg tørr å begynne med bringebærbladkapsler før de siste 2 ukene,da jeg har en mann på sjøen og er livredd for å føde før termin :) Fikk veldig sterke/smertefulle kynnere av disse sist gang,og fødte et par uker etter jeg begynte å ta dem.

 

Jordnøttolje har jeg heller ikke begynt med enda,smørte meg ikke sist gang,men kanskje jeg skulle prøvd det nå??

Eneste jeg har hørt er at en lett kan få sopp i underlivet av denne jordnøttojlen? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte ingen av delene sist, og vet egentlig veldig lite om det...noen som har lyst å oppdatere meg på hva det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordnøttolje smøres eller masseres inn i mellomkjøttet og skal visstnok kunne virke forebyggende mot reving under fødsel. Det er uenighet om det faktisk funker da, men det skader jo ikkje å prøve :-)

 

Om ein har lett for å få sopp i underlivet så kan ein jo berre tørke over med ein tørr klut etterpå, det er lurt å gjere det før ein går å legger seg- da kan ein sove uten truse som også minsker risiko for underlivssopp. Eg har ikkje fått noko som helst antydning til sopp ihvertfall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

 

Jeg tenkte å begynne med begge deler neste uke. Jeg har brukt jordnøttolje før, og da fra uke 36-37. Da jeg ikke spurte noen om råd angående bruk av jordnøttolje, smurte jeg på hver gang jeg var på do pluss etter hver dusj. Kanskje mye det?

Jeg fikk en STOR gutt sist og jeg tror jeg var mer elastisk pga oljen, så jeg tørr ikke la være denne gangen. Jeg fikk ikke sopp....men har ikke det til vanlig heller.

 

Bringebærblader har jeg først hørt om nå i dette svangerskapet, og tenkte prøve det. Jeg trodde bringebærbladene skulle øke smidigheten i slimhinnene........fører det til tidligere fødsel også? For det har jeg ikke lyst til. Jeg ser dere skriver kapsler, skal det ikke finnes som te også?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har begynt med jordnøttolje.Og det går helt fint selv om jeg har vært litt plaget med sopp, men oljen påvirker ikke det i det hele tatt.

 

Og jeg vil anbefale jordbærblad-te mer en kapslene. Er mye mer renere for kroppen. Jeg tør ikke å begynne på teen enda. Er i uke 36. og forrige gang fødte jeg 1uke etter jeg begynte å drikke teen. Drakk da 2 kopper daglig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Skal ut å kjøpe begge deler nå.

 

Ved min forrige fødsel brukte jeg både jordnøttolje og bringebærbladkapsler, om det funket eller om kroppen min bare fungerte godt vet jeg ikke. Jeg fødte 2 dager før termin og fikk kun en liten rift.

 

Min fødsel tok ikke mange timene, jeg gikk fra 5 cm åpning til 10 cm på 1 time. DETTE derimot har nok ingenting med verken oljen eller kapslene å gjøre. Vi er alle foskjellige:)

 

Jeg synes teen smaker vondt og jeg glemmer av å drikke den. Kapsler jeg tar sammen med vitamenene om morgenen fungerer bedre for meg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns å huske at man kan begynne med teen ca 3 mnd før termin, og kapslene 3 uker før termin. Kanskje det kommer an på merket, altså konsentrasjon? Det kan de fortelle deg på butikken.

 

Sist begynte jeg med 1 kapsel om dagen 6 uker før (i stedet for 6 kapsler, som er en dagsdose), som en slags mellomting mellom te og kapsler. Rakk aldri å begynne med full dose, og fødte 3 uker før.

 

Flott og rask fødsel, 10 timer fra vannavgang, 9 timer fra riestart. Om det har noe med noe å gjøre, er det jo ingen som vet.

 

Har hørt forskjellige teorier ang. bringebærbladenes effekt. Men det har noe med livmormuskelen å gjøre.. Noen mener det kan føre til riestart / styrtfødsel, andre mener det bare er fjas.

 

Smurte meg sporadisk med jordnøttolje, men ikke i nærheten av den massasjen jeg har sett beskrevet (denne gangen), som visst skal hjelpe for førstegangsfødende -jeg bare hadde det på jeg :) (Revna ikke.) Leste i en undersøkelse at det hadde liten/ingen effekt for flergangsfødende, i og med at de allerede har strekt på saker og ting nedi der. Men det skader vel ikke, for de som vil prøve ;)

 

Jeg lurer på om revning kan ha noen sammenheng med strekkmerker? Altså, er man elastisk i huden og ikke får strekkmerker, er man da mer elastisk i mellomkjøttet også, og har mindre sjanser for å revne? Hadde vært interessant å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette meg strekkmerker er genetisk.. Mamma fikk aldri strekkmerker på magen (4 svangerskap), men hun fikk noen på baken.. Det samme gjelder meg, Men jeg ble sydd en times tid etter forrige fødsel.Ble klippet..Så jeg vet ikke om strekkmerker og revning har noen sammenheng.

Brukte ingenting sist, men nå skal jeg prøve disse kapslene. På helsekostbutikken sa damen at hun anbefalte å vente til hvertfall 6 uker før termin med å begynne. Skal være bra for modningen ev livmorhalsen og hjelpe på renselsen etter fødselen og sammentrekningen av livmoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kan man bruke andre typer olje? Har vært både på body shop og helsekost, men ingen av dem hadde jordnøttolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mandelolje...leste på babyverden.no at man kan bruke det. Kjøpte den på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apoteket har også jordnøttolje:)

 

Jeg smurte og tøyde masse med dette sist svangerskap og fulgte haugevis med kjerringråd, men revna grad 3b..

Hadde ingen strekkmerker hverken da eller nå, så ingen sammenheng hos meg i allefall.

 

Nå orker jeg ikke smøre/tøye pga at jeg mista litt trua sist og fordi jeg plages veldig med sopp (det å røre området rundt musa gjør at det klør ti ganger verre når jeg legger meg...og canesten og vivag virker ikke).

 

Men jeg tar full dose bringebærbladkapsler og har gjort dette et par uker. Merker ingenting og er 38+3. Tenker at fødselen kommer når den kommer og blir som den blir, men håper selvfølgelig på en god opplevelse veldig snart!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...