Gå til innhold

Kan dette være et problem for gutten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte melde på gutten på ballett når han blir fire år, dersom han synes det er morsomt selvfølgelig. Jeg ser bare positive ting med det og er selv oppvokst med ballett og klassisk musikk. Ballett gir barn et bra utgangspunkt for andre fysiske øvelser og har meget god påvirkning på hjernens utvikling i tillegg.

Men barnets far er litt skeptisk. Han ser jo alt det gode ballett bringer, men han er redd for at gutten kan bli mobbet av andre barn når han blir eldre hvis han velger å fortsette når han når skolealder.

Hva mener dere? Er dette noe som kan medføre et reelt problem for gutten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det bare er jenter som går på ballett, blir det jo aldri rom for at gutta skal kunne gå på det. Jeg hadde meldt ham på, og latt ham fortsette om han hadde lyst til det. Alt kan i utgangspunktet medføre problemer og da tenker jeg du mener mobbing, så der har man aldri noen garanti. Far får være med på å lære gutten å være stolt over det han driver med. :)

Skrevet

Far hadde selvfølgelig støttet opp 100% på hva enn gutten hadde valgt å gjøre, men han er bare redd at andre gutter kan mobbe for slikt siden ballett i Norge er en jenteidrett. Jeg ser som sagt ingen problemer med det, og gutten kommer sikkert til å begynne med andre idretter også etterhvert.

Skrevet

Det må man ta etter hvert om det skulle skje. :)

Skrevet

Ja, det er sant. Man kan jo følge med på utviklingen og se. Jeg har bare svårt for meg å se at det skulle være noe problem i det hele tatt, men det er alltid greit å høre andres meninger om ting. Særlig fra folk som har større barn og kanskje har vært borte i en lignende problemstilling.

Håper du snart klækker Anne!

Skrevet

Hvis det skulle bli et problem så tror jeg ikke det skjer før han er 6 år og er på skolen. Da tror jeg du allerede har funnet ut hvilket grunnlag han har for videre "satsing" hehe om du skjønner;)

Min gutt som er snart 4 år er veldig feminin av seg og elsker jenteting og forundrer meg ikke om han vil begynne på dans sammen med de andre jentene og jeg tror det bare er godt for dem jeg ;)

Skrevet

Ja, til han er seks år har han sikkert funnet ut om han vil satse på ballett eller andre ting.

Gutten min er en skikkelig guttegutt, men det har ikke så mye å si for ballett. Han er veldig glad i å danse og bevege seg, så tror han kommer til å like det. Skader jo ikke å prøve mens han er liten:)

Gjest amandine
Skrevet

Broremann her gikk på turn med jentene, syntes det var helt kult. Nå er det fotball som gjelder, han er 6 år og endelig stor nok..

Men hopp og sprett og bevegelse er unisex - tror sjansen er stor for at de bytter idrett mange ganger i løpet av barneårene, fotball i dag, håndball i morgen, så lenge de er glade i å bruke kroppen sin spiller det ingen rolle. Ellers kommer det vel an på miljøet? Og om de får med seg trygghet i sekken er det lettere å stå med rak rygg.

Dansere er jo kjempesterke og smidige, veien fra ballett til street og hip hop er ikke lang, og da er du jo kul også, han trenger jo ikke rosa strutteskjørt akkurat;)

Skrevet

Nei, far hans formidler selvfølgelig ikke denne bekymringen over på gutten. Vi kommer begge til å støtte ham og oppmuntre ham alt vi kan.

Og rosa strutteskjørt blir det nok ikke, selv om han hadde sett fryktelig søt ut i det:)

Gjest amandine
Skrevet

He he det var det jeg drømte om i sin tid! Begge gutta her i huset har forsåvidt hatt rosa kjole-perioder... Er ikke rart da at de blir litt misunnelige på storesøstrene som har blomster i håret og fine kjoler å svinge seg i når de selv blir avspist med bukser og skjorte.. Ikke like moro å danse med!

Skrevet

Gutten min vil også gjerne ha på seg kjole når jeg bruker det. Han får da bruke en av mine singletter som han danser rundt i. Så søt atte:)

Skrevet

Tror det kommer til å gå bra. Enten finner han ut at han liker det og vil satse på det, eller så finner han ut at det ikke er noe for ham. :)

Takk, det håper jeg også. Fullmåne på fredag! er mitt mantra for tiden. :) Men jeg har det ganske bra, altså.

Gjest amandine
Skrevet

Svigermor og -far som er bønder er hellig overbevist om at det der fullmånegreiene funker på kyr iallefall.. Jeg som vaskeekte akademikerbarn fra storbyen er selvfølgelig skeptisk, men du kan nå uansett ikke ha lenge igjen!

Skrevet

Hehe, ja det går sikkert bra. Begynte bare å tvile et sekund når gubben begynte med bablet sitt:)

Fullmåne er bra. For meg fungerte skippertaksmetoden. Etter en uke på overtid var jeg så lei, og begynte å storrydde kjøkkenet. Møblerte om, dro ut kjøleskapet og asket bak, gjorde det samme med komfyren etc. Jommen startet ikke riene et par timer senere! Det var sikkert bare en tilfeldighet, men men:)

Skrevet

*vasket

Jeg har ikke for vane å strø aske bak kjøleskap og komfyr:)

Skrevet

Problem og problem. Ser vel problemet hvis noen erter og han tar seg nær av det. Det største problemet er vel muligens foreldre som velger fritidsaktiviteter de nekter å vurdere pga ambisjoner foreldrene har og ikke barnet, evnt mener han likevel skal fortsette med selv om han heller vil sparke fotball og gå på speidern med gutta. Der er det viktig å være oppmerksom og tenke med hjernen og ikke hjertet. Kjenner meg noe igjen i problemstillingen og vet hvor godt det var den dagen ingen stilte krav til prestasjoner og barnet mitt valgte selv. (Det beste var vel at ungen syntes det var topp)

Skrevet

Ja absolutt! Jeg kommer på ingen måte presse min sønn til noe han ikke ønsker. Nå er han imidlertid så liten at han ikke kommer til å ta initiativ til noe slikt på egenhånd. Derfor kommer jeg til å introdusere dette for ham, og se om han liker det. Vill han ikke så er det selvfølgelig helt ok.

Skrevet

Jeg gjør husarbeid og alt mulig rart hver dag, så det biter ikke på meg. I dag måtte jeg til og med ta alt av stell på unga fordi mannen har hatt omgangssyke (snakk om timing), og med en på 2 1/2 går det ikke alltid bare rolig for seg. :) Men nå kan det ikke være snakk om mer enn en ukes tid.

Skrevet

Å fy! Omgangssyke nå? Stakkars. Får håpe det er matforgiftning og ikke smitter dere andre nå. Lykke til med fødsel og attåt:)

Skrevet

Meld opp gutten din på ballett, også bestiller du filmen "Billy Elliot" til mannen din. Selv min hardbarka "ring i nesa-store muskler-og harly er livet"-kompis ble bløt om hjertet og uttalte som følger: "når jeg får en sønn håper jeg han kan bli like flink til noe som han der, sjøl om det sku vise seg å være ballett eller frisering eller blomsterpynting" :-)

Mvh

Skrevet

Jeg har nå greid å overbevise el gubbo at ballett ikke er noe farlig:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...