Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #1 Skrevet 25. mai 2010 I april var jeg hos en kvinnespesialist (gynekolog) fordi jeg hadde fått unormalt lange blødninger som varte i ukesvis. Hun konkluderte med at jeg hadde pco (hun tok ultralyd, hvor hun syntes hun så pco). Hun tok også en vevsprøve fra livmoren, altså ikke vanlig celleprøve fra livmorhalsen, men en slags biopsi fra innsiden av livmorveggen, noe som var forferdelig smertefult der og da. Og i dag fikk jeg svaret: Svar på vevsprøve fra livmoren din Det er nå kommet svar på vevsprøven som ble tatt fra livmoren din, og den viser at det er en uballanse i hormonpåvirkning av slimhinnen din. Hva betyr egentlig dette?? Noen som har opplevd lignende? Det står videre at jeg skal bruke provera som avtalt i fire mnd, så komme til kontroll. Må jeg da ta en ny vevsprøve? Blir veldig takknemlig for svar
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #2 Skrevet 25. mai 2010 Jeg kan prøve å gi deg et svar, men ta dette med forbehold for det er ikke sikkert dette gjelder deg. Litt kort fortalt så har vi kvinner to "hovedkjønnshormoner". Østrogen og progesteron. Progesteron skilles ut etter eggløsning. Dersom du har PCO er det sjelden eller ingen eggløsning og du får da ikke produksjon av progesteron. Dermed en uballanse i hormonpåvikning. Når det er østrogen som dominerer kan du få en økt stimulering av slimhinnelaget i livmoren. Provera som du har fått beskjed om å ta er progesteron. Slik du beskriver det tror jeg (jeg vet ikke så ikke ta dette med sikkerhet) det er dette som er tilfellet for deg. Jeg mener dette lar seg rette opp av denne "provera-kuren", men det er jeg veldig usikker på. Om du må ta ny prøve det vet jeg ikke. Du ble kanskje ikke så mye klokere (mine forklarende evner er kanskje ikke helt intakte midt i ammetåken)...? Om du lurer veldig så kan du jo prøve å ringe legen din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå