Gå til innhold

pappaperm


Mamsen<3

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet litt om reglene for pappaperm? Jeg lurer på hvordan det er for pappan siden jeg går på arbeidsavklaringspenger. Har han rett på 10 uker pappaperm? Kan han for eksempel ta halve permen, men at jeg går hjemme sammen med han og fortsatt får støtte? Hva er alternativene i forhold til pappaperm med tanke på at jeg går på AAP?

Og hvordan regner de foreldrepenger? er det de 3 siste års inntekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvde akkurat å ringe Nav om dette, men de jeg snakka med visste ikke. Ei anna dame skal ringe meg i løpet av uka, kan legge inn nytt svar når jeg får vite noe mer. Men i utgangspunktet tror jeg ikke man har rett på pappaperm så lenge mammaen er hjemme og ikke absolutt trenger hjelp til å ta set av barnet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på nesten det samme, her er det min samboer som får arbeidsavklaringspenger. Lurer fælt på om han har krav på 10 uker pappaperm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg sendte mail til nav. Da fikk jeg dette til svar: Far vil ha rett til fedrekvote så lenge han fyller vilkårene for dette, selv om du ikke har vært / er i jobb.

 

Sånn jeg har skjønte er at så lenge begge foreldre har rett på foreldrepenger så har pappa rett på pappaperm, og de vanlige reglene gjelder. Uansett om den ene ikk er i jobb eller ikke. Nå er det nye regler fra 1 mars. så jeg tror til og med de som går på dagpenger har rett på perm og foreldrepenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aldri noen telefon tilbake fra Nav, så jeg får prøve å mase på dem denne uka igjen.

 

Men i går fant jeg denne artikkelen på nettet, og den gjør meg mer optimistisk: http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-arbeidsavklaringspenger_og_pappaperm.html

 

Ut i fra dette ser det jo ut som far har rett på de 10 ukene sine, om det er mulig å dele mer av permisjonen er jeg fortsatt ikke noe klokere på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere:) dette er veeldig komplisert skrevet alle steder, men mener jeg har forstått det riktig nå; far har KRAV på og er nødt til å ta 4 ukers perm. Dersom denne ikke blir tatt kan man heller ikke overføre denne til mor... Far har nå mulighet til å ta så mye permisjon han vil, etter avtale og overenshet med mor. Hvis mor VIL ta det hun kan, kan far si: han har faktisk krav på inntil 10 av ukene. Far har ikke krav på fler enn 10, men dersom mor vil, kan hun dele noen av dine til han itillegg. Ofte dersom mor og far ikke er sammen vil de 10 ukene bli godt bruk av far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke koplisert i det hele!

 

Både far og mor har individuell rett til foreldrepenger som avhenger av arbeid og inntekt. Begge foreldrene må hver for seg hatt inntekt som gir opptjeningsrett til foreldrepenger 6 av dei siste 10 mnd før fødsel.

 

AAP gir opptjeningsrett på lik linge med normal arbeidsinntekt. (Det forutsetter at du har hatt AAP 6 av dei siste 10 mnd. Tidligere rehabiliteringspenger eller attføring osv gir ikke denne rettigheten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg hoppe inn å spørre om far må ta perm når mor begynner å jobbe igjen eller kan han ta de ut samtidig med meg?:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod i den linken over: Dersom du opptjener rett til foreldrepenger, vil også far ha rett til fedrekvoten. Denne er nå på 10 uker. Det vil si at 10 uker av den samlede stønadsperioden er forbeholdt far. Det er ikke noe krav om at du må være i yrkesaktivitet når far avvikler fedrekvoten.

 

Men det er sikkert regler for det.

 

Jeg vil helst at samboeren min kan dele de 10 ukene opp og f.eks være hjemme 2 ganger i uka, så vi kan være sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillejosefin..

 

vi tenker som dere...1 eller 2 dager fri i uken(pluss helg) men får høre at det ikke er mulig eller da må jeg jobbe de ene dagen var det ens om sa(?) eller at vi ikke får utbetalt hele beløpet vi egntlig skulle hatt om han tar perm når jeg ikke er i jobb.... skjønner ikke en dritt av dette her jeg altså....

 

noen som på en ENKEL måte kan svare på om far kan være hjemme 1-2 dager i uken når jeg enda er hjemme i permisjon og om vi får utbetalt det vi "skal" selv om??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillejosefine - du tar feil på et punkt. Nav krever at mor er yrkesaktiv når fat er i permisjon, men AAP, sidestilles med yrkesaktivitet.

 

Jeg har ikke sjekket dette med å ta noen dager i uka, så det kan jeg ikke si noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skrev om at mor ikke må være yrkesaktiv er fra en link som står over her. den er skrevet av en advokat. Ikke nioe jeg selv har funnet på. Mulig dette er feil, det vet jeg ikke noe om.

 

Det er så vanskelig å finne ut av alle regler for permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...