Gå til innhold

Morkaka foran, videre oppfølging?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skjønt at det er et vanlig fenomen her inne. Men som jordmor sa på UL hos meg for vel en mnd siden "- Den blokkerer i hvertfall ingen fødekanal nå ser jeg". Men da tenker jeg, hvordan kan de kontrollere hvordan den vokser senere? Jeg vil unngå til det ytterste å ta keisersnitt, kaldsvetter av tanken. Har man krav på noe fler UL for å se hvordan morkaka ligger da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ha morkaka foran på magen er jo vanlig og krever ingen oppfølging. DEt er jo når morkaka ligger foran åpningen at det skaper problemer.

HVis morkaka ikke dekker åpningen så vil den ikke synke ned og gjøre det senere. Normalt trekkes morkakene opp når den vokser slik at det er få tilfeller hvor morkaken ender med å dekke åpning. Så hvis den ikke dekte åpningen ved første UL så trenger du ikke videre oppfølging på det.

Skrevet

Kjenner bare til hva som gjøres på Ullevål, og der er det sånn at hvis morkaken ligger foran på ordinær UL i uke 18 så kalles man ruinemessig inn til ny UL i ca uke 32. Hos nesten alle har morkaken da flyttet seg.

Om den har flyttet seg allerede hos deg er det ikke noe å bekymre seg for. Den går ikke tilbake igjen.

Lykke til med vaginal fødsel :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...