Gå til innhold

Noen som kan svare på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man være medlem av stadskirka for å være fadder, eller kan man melde seg ut av kirka men alikavel si ja til å være fadder.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må være medlem.

Skrevet

Du må ikke være medlem av statskirken, men du kan ikke være registrert medlem i en kirke som ikke praktiserer barnedåp. Kunne ikke ha søstern min som fadder, for hun er medlem i pinsemenigheten, og de praktiserer voksendåp.

Skrevet

Medlem av statskirken eller et annet trossamfunn som godtar dåp. Kan ikke bruke fadder som er medlem i humanetisk forbund. Har prøvd, fikk nei... Hvis fadder bare er meldt ut, men ikke humanetiker tror jeg det er opp til presten i den aktuelle menigheten.

Skrevet

må ikke være medlem, nei. Men du kan ikke være medlem av et trossamfunn som forkaster barnedåp. Det inkluderer human-etisk forbund, muslimske grupper,, det mosaiske trossamfunn, pinsebevegelsen m.m.

Skrevet

Dette har jeg inntrykk av er opp til hver prest å avgjøre. Min venninne ønsket å ha meg som fadder til hennes eldste barn. Dette var ikke mulig i og med at jeg ikke er medlem av statskirken.

Året etter skulle jeg ha min søster som fadder til mitt eldste barn (i en annen kirke og en annen prest). Dette gikk fint, var ingen problem.

Hun er ikke døpt, og er ikke medlem i statskirken.

Min venninne ønsket å ha meg som fadder på neste barn, og dette var ingen problem (var atter en annen kirke og en annen prest), og jeg var fortsatt ikke medlem i statskirken.

På et av våre yngre barn ønsket vi å ha en fra en annen religion til fadder, og fikk til svar at dette var ingen problem så lenge de godtok dåpen. Det var ingen spørsmål hvordan trossamfunn denne personen tilhørte eller noe. Hun sa bare at hun godtok dåpen, så var det greit.

Så jeg tror det er individuelt hvordan det praktiseres rundt om i landet.

Skrevet

Ok takk skal dere ha, skal ha farmora som fadder, hu er meldt seg ut av stadskirka men ikke medlem i noen andre kirker eller noe annet trur jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...