Gå til innhold

Velge dagmamma eller barnehage til 1 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dagmamma er ganske nært hjemmet vårt, ligger på vei til b.hagen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo mye an på egne preferanser.

Vi hadde valgt barnehage any old time. Mest fordi det hos (alenejobbende) dagmammaer ikke finnes noen kontrollinstans. I barnehager er det flere voksne, og en ubrukelig sådann vil ganske raskt bli oppfanget.

At barnehagen tilbyr gjennomtenkte, pedagogiske handlinger fremfor bare "pass av barn" er selvsagt et pluss.

Skrevet

Enig med pila, Man vet aldri hva slags menneske man får som dagmamma, men i en barnehage, enten privat eller kommunal, er det kontroller av de ansatte, de må fremlegge politiattest, det er mer pedagogisk opplegg, flere barn og flere ansatte.

Skrevet

Barnehage, uten tvil.

Skrevet

Samme som jeg tenker. Er en dagmamma som har jobbet i maaaaaange år med bare fornøyde foreldre, men dog. Har ikke erfaring med 1 åring i barnehage, men ser for meg at de forsvinner i mengden og svinser rundt for seg selv, uten at noen egentlig bryr seg så mye.

Skrevet

en småbarnsavdeling i barnehagen er å foretrekke! på småens avdeling er det 9 barn og 3 voksne, og de koser seg :) forsvinner ikke i mengden, men så har de også eget lekeområde de er på innimellom, når de ikke er sammen med de andre avdelingene..

Skrevet

Hadde jeg kjent dagmammaen skikkelig godt, hadde jeg uten tvil valgt det til en 1-åring.

Skrevet

må jo få med at småbarnsavdelingen har ca 20-22 barn...

Skrevet

Barnehage, helt klart så lenge man ikke eventuelt har en dagmamma man er 100 sikker og trygg på i hvertfall. Mye tryggere siden de har rettningslinjer å følge, i tillegg får barnet lekt med andre barn der, og det er pedagoger som følger opp barna og som kan fange opp ting hvis det skulle være noe med barnet.

Skrevet

Hvorfor tror du en 1-åring svinser rundt i bhg uten å bli sett??

Jeg er pedagogisk leder i en bhg med aldersblandede grupper fra 1-6 år, og kan med hånden på hjertet si at er det noen i en bhg som blir tatt vare på så er det de minste! Er vel nesten mer de største som svinser rundt og klarer seg selv ;)

Og det er jo mulighet for å velge egen småbarnsavdeling, og der blir de iallefall sett!

Og som de over her sier; det er kontrollorganer som sikrer at de ansatte er "godkjente" til å jobbe med barn. Dessuten tror jeg at en bhg er mye mer pedagogisk enn en dagmamma som bare skal passe på barnet.

Hadde uten tvil valgt barnehage, og har gjort det selv til min 1 åring som starter i august.

Skrevet

et vr veldig mange barn på en småbarnsavdeling. Hvor mange voksne er det da?

Skrevet

Vet ikke hvor mange voksne dem er, men dette er en basebarnehage, ikke å foretrekke, men slik er moderne barnehager (dessverre) blitt...

Skrevet

Jeg tenker at det kommer litt an på barnet. Liker han/hun at det er litt som skjer og er glad i folk, så tenker jeg at barnehage er bra. Er han/hun ikke så glad i å være sammen med mange på en gang føles det kanskje "tryggere" hos dagmamma? Jeg var også skeptisk til å la gutten min begynne i stor barnehage allerede som 1-åring, men det har gått kjempebra! Tror nok han ville syntes det kunne bli kjedeligere hos dagmamma, i hvert fall når han nærmet seg 2.

Skrevet

Hvis det er dårlig barnehagedekning er det forresten ofte også vanskeligere å få barnehageplass til en 2-åring enn til en 1-åring fordi de ofte har plass til et visst antall barn fra hvert årskull...

Skrevet

Vi har hatt vesla i småbarnsavdeling siden hun var 15 mnd. Der er det tre voksne på ti barn. Er veldig glad for at vi valgte barnehage. :)

Skrevet

Jeg hadde valgt barnehage, uten tvil.

Av den enkle grunn at en voksen alene gir ikke noen form for kvalitetskontroll. Når flere voksne jobber i fellesskap (som i en barnehage) vil det bli en slags intern kontroll på at alle de ansatte behandler barna bra.

Eneste tilfellet hvor jeg kunne vurdert dagmamma er om den som skulle være det var en venninne av meg.

Skrevet

Jeg heller fortsatt mot dagmamma, spesielt siden du sier alternativet er basebarnehage med store barnegrupper.

Dette er ALDRI noen fordel for en 1åring! Jo større grupper = mer utrygghet for barnet og det er vanskelig for de voksne å se enkeltbarnet.

Hvis det har noe med saken å gjøre, så er jeg pedleder.

Skrevet

Og du ... jeg har begge gutta mine i en diger basebarnehage (en av de største i Trondheim). Det er null problem.

To og to baser har lokale sammen, de to basene fungerer sammen som en "avdeling". Hver avdeling er delt i tre, med aldersdelte grupper mens de er på småbarn, og andre typer inndelinger på storbarn.

Tilsammen er de 3 barn på 3 voksne, og de deler seg i små eller store grupper etter hva de skal gjøre og hvem som vil delta på hva.

Begge mine startet ved ett år, og jeg har hele vegen opplevd at begge to har blitt sett av personalet og aldri forsvunnet i mengden. (det blir faktisk mer tilfelle når de blir større og det er flere barn pr voksen ...)

Ikke vær redd for basebarnehager, om de blir drevet godt rommer det så mange muligheter for variasjon og tilpasning til den barnegruppa man til en hver tid har! Det er ikke slik at i en base-barnehage med 6 baser er alle sammen i et lokale hele tiden!

Gjest MariRari
Skrevet

Barnehage! Uten tvil.

Jeg har prøvd begge deler, og det absolutt verste med dagmamma er sårbarheten. Hun kan bli syk, et av de tre barna hennes kan bli syk - fire grunner til at du ikke kommer deg på jobb selv om du og ditt barn er helt friske.

Eldste her hadde (fra han var ett år) 3 dagmammaer på 10 mnd. En sa opp fordi hun skulle flytte, en var denne som selv var syk og hadde syk fam hele tiden, nr tre var verdens beste og mest pålitelige, men hun fikk seg jobb i bhg etter tre mnd. Heldigvis fikk min sønn da plass i samme barnehage.

Yngste begynte i bhg på ettårsdagen. Har aldri hatt problemer med noe. De passer godt på han og er glade i han og han får utviklet seg fint i trygge omgivelser.

Skrevet

I utgangspunktet bhg, men vi hadde valgt dagmammaen i vårt nabolag fra 1-2 år om vi bare fikk plass.

Skrevet

Hadde jeg kjent og vært trygg på dagmammaen, ville jeg valgt det.

Men angående basebarnehage tror jeg ikke du trenger å tenke på det som noe negativt. Hadde eldstejenta i basebarnehage før, og jeg syns det fungerte MYE bedre enn den aldersinndelte hun går i nå! De deler uansett ofte basene inn i aldersdelte smågrupper, også, slik at ikke alle er sammen hele tiden.

Skrevet

Ja, det er min erfaring, også, at det ev. er de større barna som kan forsvinne litt i mengden når det er flere barn per voksen. Vi var kjempefornøyd med den store basebarnehagen vår:-)

Skrevet

ALIICE ... til å være pedleder virker du forferdelig lite opplyst.

Vet du i det heletatt hvordan basebarnehagene fungerer? Har du vært i en eller jobbet i en? Det virker nemlig ikke sånn!

Basebarnehagene er såklart ikke en stor barnegruppe. De har jo inndelinger i mindre grupper der også. Det er jo ikke som om alle unger vaser rundt sammen i ett stort lokale der ingen egentlig har kontroll på noen.

Selv basebarnehager tilrettelegger opplegget sitt slik at alle barn vises og alle barn får den oppmerksomheten og tryggheten de trenger.

Begge mine går i basebarnehage og har gjort det fra de var ett år, og jeg ser mange fordeler med det. Mange vosne og mange barn gir muligheter for å dele inn ungene i lekegrupper som passer hvert enkelt barn. Da kan gruppene deles inn både etter barnas personlighet, utviklingsnivå, interesser mm, og dette vil være en kjempefordel for ungene. I stedet for å finne ett opplegg som passer hele barnegruppa i en mindre bhg.

Er så lei av å høre folk advare mot basebarnehager sånn generelt ... ja, en og annen dårlig finnes sikkert, men det finnes da dårlige små barnehager også. Hadde hørt så mye negativt om baser gjennom avisene før ungene startet jeg også, også kommer jeg dit og finner ut at det er jo et kjempegodt tilbud.

Skrevet

Ville valgt barnehage. Jenta mi begynte i bhg da hun var 1 år, har ikke angret en dag. Nå venter vi nr. 2, og håper å få bhg-plass til henne også. Jeg er svært skeptisk til dagmammaer. Når det gjelder basebhg, tror jeg folk blir skremt fordi de ikke vet så mye om hvordan det fungerer. Min søster jobber i en basebhg, og det høres ikke ut som de har problemer med å se barna og følge dem opp.

Skrevet

Viss det var ei dagmamma eg visste eg kunne stole på, så hadde eg uten tvil valgt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...