Gå til innhold

Vekstkontroll, hva er det for noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest en del innlegg av dere som har vært på vekstkontroll der de måler eller estimerer hvor tung bebisen er. Er dette noe alle gravide får gjort eller gjelder dette kun få? Evt. hvordan får dere det gjort og i hvilken uke? =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal til vekstkontroll i uke 32. Jeg har fått tilbud om dette fordi jeg har astma og allergi og det da er viktig å sjekke om babyen vokser som den skal. Jeg går på medisiner for astma og har gjort det under hele svangerskapet. Jeg tror ikke dette er noe alle får gjort, det ble i hvert fall kun nevnt etter at jordmor fikk vite at jeg har astma. Men jeg skal ikke si noe for sikkert.

Skrevet

Har astma jeg også, og bruker medisinene mine daglig, men har jaggu meg ikke fått beskjed om noe som vekstkontroll!

Skrevet

Jeg går også på medisiner p.g.a høyt blodtrykk, og har gjort det hele svangerskapet. Derfor er jeg på vekstkontroll, for å sjekke om babyen vokser som den skal og ikke blir påvirket av medisinbruk.

Skrevet

Jeg skal på ny vekstkontroll nå den uka her fordi jeg får små barn, rett og slett. Førstemann var litt under gjennomsnittet, å det ser ut som denne karen her også blir det, så de vil bare følge med:)

Skrevet

Jeg får det i uke 37 men det er pga at jeg har født ett stort barn 2003.

Derfor ville jordmor at jeg skulle inne å få sjekket så dette barnet ikke ble større... Han jeg fikk var 4550gr. :o)

Skrevet

Er det dere som ber om å få vekstkontroll? Syns det er litt kjipt at jeg ikke har fått høre noe da min mor fødte to barn mellom 750 og 800 gram! Hvordan er det de gjennomfører det da?

Skrevet

Nei dette var noe jordmor ordnet, hun ville få sjekket det, for sikkerhets skyld til meg,.. Så hun sendte henvisning til sykehuset. Hun spurte ikke noe om hvordan min mor fikk barna, om hvor store vi var å sånn, men hun så kunn på hvor stor min sønn var, han er min nr 2...

Jeg har fått høre at det er UL, og de måler babyens hode, foter og sånn, så finner de ut ca hvor stort barnet er, så er det samtale med lege/jordmor etterpå...

Jeg gruer meg, for jeg vil ikke føde ett så stort barn igjen... Det var fryktelig vondt, selv om det gikk fint...

Skrevet

Hei til Håp

Nei ikke alle får dette og det er ikke noe du kan be om desverre. Lege eller jordmor sender henvisning til sykehus dersom du har lidelser/sykdommer som tilsier dette, eller de finner unormal vekst ved kontroll. Eller tidligere historikk.

Sykehuset vurderer så om du skal følges opp med flere kontroller gjennom svangerskapet.

Jeg følges opp ved sykehuset og har hatt 4 kontroller så langt, den første i uke 28. Men legen kjenner godt på livmoren din og om han mistenker at det er unormal vekst blir du som sagt henvist. De har full kontroll

Skrevet

Hei Ethienne... :o)

Var den til meg eller til HI?

Skrevet

Oi sorry. Blingsa litt her, hehe. Det var til HI da...

Skrevet

Hei.

Da jeg var på kontroll sist uke sa jeg ifra at jeg gjerne ville ha en vekstkontroll siden føstemann var 22% over gjennomsnittet. Kom 4 uker for tidlig da, så jeg slapp å føde en på 5 kg. Legen sa med det samme at hun skulle sende henvisning og jeg skal på vekstkontroll til fredag:)

Skrevet

Hej Rosaimagen,

hoppas det är ok att jag skriver på svenska, då min norska skrift är likt en 5-årings grammatik ;-)

Jag är typ 1 diabetiker och har enligt barnmorskan (jordmor) ett litet barn i magen så de gör växtkontroll, UL, varannan vecka.

De mäter då huvud, midja och lårben och beräknar sedan vikt på barnet.

Men jag pratade med en kvinna vars första barn enligt mätningen skulle väga ca 400 g mindre så jag tror de har en ganska stor felmarginal. Jag är själv en liten person, hela min familj är små, som föder små barn så jag vägrar oroa mig för att barnet ska vara för litet...

Ska på nytt UL på onsdag, så vi får se vad de säger då :-)

Dessvärre kan jag inte svara på vilken vecka man gör det i då jag gör det varannan vecka nu i 3:e trim.

/A.

Skrevet

Jeg ba om å få vekstkontroll fordi jeg er så nervøs for at han skal være så stor! Er ingen grunn til å anta det (jeg ligger midt på streken på symfuse-målet) men jeg er bare nervøs for det selv og tror jeg vil få en "roligere" følelse før fødsel om jeg vet at han ikke veier 4,5 kg... Så du kan altså be jordmoren din søke om det for deg, det var vist normalt å få innvilget en slik ul-sjekk da. Jeg har fått i uke 38/39 :-)

Skrevet

Jeg ba om vekstkontroll siden jeg har hatt tendenser til svangerskapsdiabetes (noe høyt blodsukker), ligger over symfysekurven og siden min mor fødte veldig store barn og hadde trangt bekken. Min bror var 5.6 kilo og selv var jeg 4.4 kilo - 10 dager før termin. :o

Jeg skal inn i dag, og er veldig spent - er 37+6.

Jeg føler at hun er veldig stor.

Håper egentlig å bli igangsatt ved termin evt. litt før - orker ikke tanken på å gå over termin med frykt for at hun blir så stor at jeg ikke skal kunne føde vaginalt uten komplikasjoner.

Skrevet

Fine Stine - si fra hvor mye hun veier når du er tilbake fra kontroll!?

Skrevet

Da var kontrollen overstått. I Uke 37+6 er jenta vår estimert til 3700 g. De igangstter ikke på Riksen før 10 dager etter termin - ganske kjedelig, men det er vel greit å prøve å føde naturlig. Ble strippet, men merker ikke så mye til det. Skal på akupunktur senere - her setter vi alle kluter til ihvertfall. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...