Gå til innhold

Hvor lenge før termindato tas keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg venter nummer to tidlig i januar, og lurer på hvor lenge før termin det er vanlig å ta keisersnitt. Fikk alvorlig rift under første fødsel (grad 4), og ble lovet keisersnitt hvis jeg fikk flere barn. Jeg har hørt at planlagte keisersnitt blir gjort to uker før termin, men det har jeg ikke lyst til for det betyr at jeg får en desemberunge istedenfor en januarbaby. Ikke no galt med desemberunger, men hvis jeg fikk bestemme (og alt går etter planen) vil jeg heller føde i januar mtp skolealder etc etc

Dette betyr selvsagt ingenting i den store sammenhengen. Alt jeg ønsker meg er en frisk baby. Jeg lurer bare på om noen vet, eller har erfaring på området.

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er litt forskjellig praksis på de forskjellige sykehusene. Her vet jeg de ofte setter det på selve termindatoen (idiotisk, spør du meg...)

Skrevet

Tror nok du etter hvert kan komme med ønske om å ta KS så nær opp til termindato som mulig. Det vanlige er 5 til 12 dager før.

Skrevet

Da jeg skulle ha datteren min i 2008, ble jeg satt opp til keisersnitt 10 dager før terminen, men vannet gikk dagen før det planlagte ks, så da ble det gjennomført en dag tidligere.

Nå er jeg gravid igjen, og har egentlig termin 2. juli, men nå er det visst nye regler om at ks blir satt tidligst en uke før termin. Jeg er satt opp til ks 23. juni, 8 dager før termin. Dette til tross for at vannet gikk før tiden sist..

Er forøvrig enig i dette med januarbarn.. Er selv født i januar, og jeg ser hvor mye enklere jeg har hatt det enn venninner som er født i desember, kanskje spesielt når man blir 18, og ikke er den som måtte vente nesten et år lenger enn andre før jeg fikk komme inn på utesteder og sånt.. Kanskje ganske uvesentlig for "oss voksne" men det er faktisk veldig viktig når man selv er i den situasjonen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...