Gå til innhold

Pappa'n vurderer utenlandsreise 2,5 uke før termin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer i såfall hjem 9dager før termin. Jobbreise. Argumenterer med at 'han tror ikke noe skjer før den tid uansett* siden jeg er førstegangs. Hva skal jeg bruke som motargument her?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, den er vanskelig.

Jeg 'nekta' kjæresten i å bestille reise til utlandet 4 uker før termin likevel jeg er førstegangs. Man vet jo aldri! Jeg ba han om å ikke gjøre det fordi det ville blitt så trist for oss begge om han ikke skulle få med seg fødselen.

Og det er jo faktisk regna som "normalt" å kunne føde fra uke 37 g utover.

Reise kan han gjøre en annen gang, å få med seg fødselen er bare en engangssjanse! Håper du får snakka han til vett! :-)

Skrevet

Motargument: Er det VIRKELIG verdt å miste fødselen til barnet sitt pga. en jobbtur?

Hva han tror er da vel totalt uvesentlig i forhold til når det store faktisk skjer. Åh, nå kjente jeg at jeg ble provosert!

Skrevet

Faktum er at du er fødeklar fra 3 uker før termin. Latterlig å reise bort i den perioden. Han risikerer å gå glipp av fødsel (hans første?). Mange føder 2 uker før termin selv om de er førstegangs.

Motargument: han er idiot. Neida, unnskyld meg, jeg er litt hormonell og supertrøtt her nå, har hatt en litt slitsom natt.

Vi skal i bryllup 2 1/2 uker før termin. Mannen min skjønte helt av seg selv at det nok var best at han holder seg edru den helgen (fredag-søndag-bryllup) i tilfelle noe skjer og han må kjøre.

Sjansen for at du føder 2 uker før termin er like stor som at du føder 2 uker etter (har ingen klar statistikk på dette, men likevel).

Dessuten hadde jeg syntes det var fryktelig slitsomt å være alene hjemme 2 uker før termin. Mange er veldig tunge og slitne i den perioden, og kan trenge all den hjelp man kan få.

Skrevet

synes det er dårlig gjort å risikere å gå glipp av fødselen! Og det er jo absolutt ikke alle førstegangs som går til termin/over termin. Jeg fikk 2 1/2 uke før termin, så hadde min mann reist slik, så hadde han jo gått glipp av alt!

Nei, vet du hva!Synes man kan ta hensyn og være hjemme de siste 3-4 ukene. Ungen blir kun født 1 gang!

Skrevet

Merkelig argument han bruker! Jeg fikk 12 dager før med førstemann, med den neste gikk jeg over. Har ingen betydning om du er førstegangs eller ei. Min første fødsel varte kun 2 timer også fra start til slutt, den neste 4 timer så det betyr ingenting. Jeg hadde aldri latt mannen min reise.

Skrevet

Hmmm!

Jeg sendte mannen paa jobbereise til Tyskland da jeg var i uke 39!

Men det var helt ok for meg, vi hadde oversikten over alle returflyvninger for en rask retur;)

Han var borte i 4 dager!

Forskjellen her er vel at jeg syntes det var ok, og at jeg er annengangs!

Jeg syns det er daarlig gjort av mannen din aa dra hvis det ikke er greit for deg!

selv eer jeg ganske avslappet iforhold til dette med foedselen, naa sitter jeg her 1 uke paa overtid! Mannen faar fortsatt " lov" til a ta seg en ol, vi bor i storby og taxi er ett like greit alternativ! Hadde blitt stresset hvis vi skulle leve i evig beredskap de siste ukene foer termin! Syns det er bedre aa leve som normalt og slappe av!

MEN, ikke misforstaa, man skal vaere enige om disse tingene og hvis du vil ha mannen din hjemme saa boer han gjoere nettop det! Basta;-)

Skrevet

Uff. Kjipt. Meg og min man ble enig om å ikke lage noen som helst reise planer to uker før eller etter termin dato. Og det sa han ifra til jobben. Selv om det hadde sikkert gått fint vet man aldri hva kan skjer, og det er likesom ikke poengen eller.

Det er kanskje litt vanskelig for han å si "nei" til jobben men jeg synes det hadde vært en utrolig trist måte å starte en familie på. Gå han glipp av fødselen kommer han/dere til å angre på det for alltid. Og jeg synes han sende feil beskjed som pappa om prioritering og hvor viktig dette er.

Håper det gå bra for dere! Lykke til!

Skrevet

Hadde ikke vært aktuelt engang.... En ting e å miste fødseln, men ka om d sku skje nåt med dæ eller babyen under fødsel? Dessuten med alle de askeskyan å drit kan d være han ikke kommer sæ hjem på dagesvis/ukesvis...

Skrevet

Har ingenting å si om du er førstegangs eller ei. Jeg fødte 18 dager før termin med min første, venninnen min fødte 19 dager før med første, en annen venninne i uke 36.....Jeg hadde ikke latt ham dra (samboeren min hadde ikke vurdert det engang).

Skrevet

Det hadde vært UAKTUELT for min manns vedkommende altså! Du er fødeklar 3 uker før termin, og da kan du faktisk føde når som helst! Vis ultralydskjemaet ditt, der står det svart på hvitt hvilket tidsrom det er sannsynlig du skal føde!

Skrevet

fødte 5 uker før med min første...hadde ikke latt typen reise vekk siste tiden da det er tyngst

Skrevet

det hadde vært helt uaktuelt for min del at han skulle dra på en jobbtur så tett opptil fødselen....er ikke noe fasit på når man føder 1. gangs eller 4.gangs...så her prioriterer han feil..

min har også en jobbtur rundt termin og han ga beskjed på jobben at det ble uaktuelt for ham å dra så tett inntil fødselen, sjøl om vi er 2. gangs...vet at presset på jobben er stort og gutta maser masse på å få ham med, men heldigvis er han god nok til å prioritere familie først i sånne situasjoner..

jeg fødte riktig nok bare 5 dager før med førstemann, men som noen over her sier, så er man fødeklar 2 uker før og 2 uker etter termin...

tenk om han misser sin første fødsel og noe mot formodning skulle skje med deg eller barnet under fødselen....uff nei hadde ikke turd å la ham dra=S

Skrevet

Jeg skrev over her at mannen min skal være edru i bryllup. Det er fordi bryllupet skal holdes ganske langt utenfor by (ca 45 min utenfor by - ikke hjembyen vår), slik at taxi faktisk ikke er et alternativ. Hadde det vært nærmere fødested hadde han gjerne fått tatt seg noen glass vin. :-) Nekter ham ikke alkohol til vanlig. Bare fordi det er så langt vekk og at han kjører er eneste alternativ hvis det skulle skje noe.

Skrevet

hah... ja 2,5 uke før så kan ungen komme når som helst... og så lenge det ikke er bare for han og komme hjem igjen så hadde jeg sagt glem det... mye må ordnes før babyen kommer og da ikke bare bør men skal mannen være der og hjelpe til... man trenger gjærne litt eksrta omsorg og støtte så nerme... jeg har 3 uker igjen nå, og syns det er trist bare han er på jobb :( man er sliten på slutten av et svangerskap

Skrevet

Hehe, har en liten "story" om det med fødsel og reising. I mitt forrige svangerskap (mitt første) reiste mannen min bort 4,5 uker før termin og skulle komme hjem nøyaktig 4 uker før temin. Jeg syns ikke det var noe problem, skulle jo ikke skje noe så tidlig uansett. Men jaggu gikk ikke vannet på morgenen den dagen han skulle komme hjem, da var det fortsatt over 12 timer til han skulle være hjemme. Et par timer senere fikk jeg rier. Alle fly var fulle så han fikk ikke endret billetten sin. Han skulle bytte fly i Oslo og hadde satt seg forrest i flyet for å kunne gå av først, sånn at han skulle ha bedre tid til å rekke flyet videre. Men da de kom til Gardermoen fikk de ikke åpnet den framre døra, og alle måtte gå ut bak. Flyet var da allerede forsinket. I passkontrollen var det gå sakte aksjon hos de ansattte og kun en skranke var åpen og det var kø ned trappa og langt ut på asfalten. Han fikk trengt seg fram, (terget sikkert på seg masse folk som hadde ventet lenge) og fikk kommet seg igjennom, og rakk flyet videre med ett minutts margin. Han kom til sykehuset 5 timer før vesla var ute, men da hadde fødselen vart i over 12 timer. Hadde det ikke vært for at det stoppet opp en stund hadde han kanskje ikke rukket det. Han var passe stressa og lei seg for at jeg hadde ligget der alene og hatt vondt hele dagen. Tror faktisk det var verre for han enn for meg. Nå har jeg knappe fire uker igjen og han drar ikke langt unna heimen for å si det sånn:-) Fikk jo med seg den viktigste delen av fødselen sist, men denne gangen vil han ha med seg alt og ikke minst være der som støtte for meg!

Skrevet

syns det er dårlig gjort å prioritere en jobbreise fremfor deg når du kan føde når som helst. min kjære reiser en del offshore ol. han bare ga beskjed på jobb at det ikke var aktuelt å reise mer fra ca 3 uker før termin. alle normale arbeidsgivere vil jo ha forståelse for dette!!!

Skrevet

Nei guri! Her er det jo masse motargumentasjoner ;) hehe..

Fødselen kan skje når som helst fra og med 2 uker før termin! og før det for den del! Hadde gitt han juling for å tenke tanken en gang :P hehe.. men jeg har 6 uker igjen og har gått med en magefølelse ganske lenge om at ting kommer til å skje snart ;) hehe..

Ville nektet han! 2 uker til termin liksom! NO WAY!

Skrevet

Mannen i mitt liv skal like greit på biltur, han - neste uke kjører han til Oslo (vi bor nord for Bodø, så det er et stykke) og kommer antakelig til å være borte ca 1 uke. Det er jo mye lenger før, jeg har fem-seks uker igjen, men kjenner at jeg freser ved tanken likevel. Her er jeg 50% sykemeldt pga svangerskapsplager, og så skal jeg ha eneansvar for to unger og bikkje en uke liksom? Sånn helt uten å bli spurt om det er OK engang?

Det verste er at jeg tror ikke det har streifet ham at jeg kunne komme til å synes at dette var noe problem...

Skrevet

hmm, lite omtenktsomt spør du meg. Håbe du har annen familie som kan hjelpe deg

Skrevet

Nesten så man kan lukte alle de sinte hormonene på innleggene her.. Hehe. Men jeg er enig med de andre, synes han skal bli hjemme dersom du ønsker det. Fødselen er jo visstnok det største i livet. Kjipt hvis han går glipp av det!

Skrevet

Jeg fikk 24 dager før termin med min første, så her er det ingen som reiser noen sted;-)

Skrevet

kjenner flere so har født 2-3 uker før med førstemann, så det KAN faktisk skje noe selv om du er førstegangs.

Jeg hadde aldri tillatt at mannen min hadde reist utenlands så nær termin.

Hva hvis noe skulle skjedd, vil han risikere å ikke være med på fødselen?

Skrevet

haha den var artig..hvordan kan han tro at det ikke kommer til å skje noe mens han er borte??? Han kan jo gå glipp av fødselen så mye han vil, kanskje ikke så viktig for han, man skal du stakkars oppleve det alene?? At evt vannet går midt på natten, at noen andre må kjøre deg til føden, at du trenger en hånd å holde i... jeg fødte nr.1 15 dager før termin, uten forvarsel, så man kan aldri vite når en fødsel starter. Det er sikkert vanskelig for han ettersom det er jobb, og han har sikkert et visst press deifra, men han burde kunne si nei og være ok med det!Forå sette det på spissen, som manikke burde, hva gjør han i utlandet dersom fødselen starter og ikke alt går som de skal?? Feks hastekeisersnitt og du er helt alene?? Tror du burde la han lese alle disse svarene:-)

Lykke til!!!

Skrevet

Det er vel mest opp til hva du føler. Så nærme fødselen kan ting skje når som helst, så dere må neste prioritere sammen.

Det er ikke alltid like lett å si nei til jobb, sånn er det bare. Men forstår jo veldig godt at du ønsker å ha ham hos deg ved fødselen, og der ønsker nok han og å være med.

Men, dere må jo bare bli enige sammen, evt kan han bli med deg til lege/jordmor og dere kan diskutere dette sammen med denne, slik at om han kansellerer turen, så sitter ikke du der med dårlig samvittighet om du ikke får før tiden:)

Er han klar til å bli med fødselen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...