Gå til innhold

Kleexane

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på om det er flere i min situasjon som bruker kleexane eller andre blodfortynnende hver dag?

Jeg har visst no sånt som arvelig disponent for blodpropp, og må derfor sette ei sprøyte hver dag.

Har ikke hørt om noen andre som gjør dette, hadde vært fint å høre om jeg var den eneste her inne eller ikke. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør det ikke, men jeg kan forsikre deg om du ikke er alene. Men du skal ikke gå over til marevan da? Eller bruke Albyl-E? Er det mens du er gravid, eller på fast basis?

Skrevet

klexane påvirker andre koagulasjonsfaktorer enn albyl-e og maravan

Skrevet

Ja, tenkte på det der, men når vi skal innstille folk på marevan, står de alltid og uten unntak på klexane i mellomtiden. Fulldose x2/dag. Må de taes av Marevan for en periode av en eller annen medisinsk grunn, så får de alltid fulldose klexane i mellomtiden.

Marevan og klexane går på det venøse systemet, mens albyl-e går på det arterielle.

Skrevet

Jeg er også disponent mot blodpropp, har noe som heter leiden. I svangerskapet mente legen det ikke var nødvendig for meg å bruke blodfortynnende, men i ettertid ble det klart at det muligens var veldig dumt. For endte med å få stor blodansamling, hematom i livmor/mage. Så ble satt på dette etter fødselen. Husker ikke hvor lenge. Satt hvertfall sprøyte i magen hver dag, husker jeg blødde mye fra stikket. Ikke noe morro, og jeg kan se frem til å måtte bruke dette gjennom hele neste graviditet og opp til et halvt år etter var beskjeden jeg fikk. Stakkars samboeren som måtte lære seg å sette sprøyter hehe :)

Skrevet

Hei hei! Du er nok ikke alene. Jeg har Leiden mutasjon - noe jeg fikk påvist etter to blodpropper i forrige svangerskap. Går i dette svangerskapet på Fragmin og Albyl-E. Får ekstra ultralyder på sykehuset for å sjekke at blodgjennomstrømningen i navlestrengen er ok.

:-)

Skrevet

Godt å høre jeg ikke er alene.

Går ikke på det til vanlig nei, bare under svangerskap. Og dette er mitt tredje, men gruver meg like mye hver dag til å sette sprøyten.

Har heldigvis nesten aldri fått noen store merker eller blødninger etter hver sprøyte, men det svir med en gang. Nesten som en ny Bcg hver dag ;)

Men som et svar er her, er mye bedre å ta sprøytene og være sikker, enn å la være og få store konsekvenser. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...