Gå til innhold

Hva vil kronisk sykdom si??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, vil det si at man er syk over ett visst tidsrom eller vil det si å være syk for resten av livet??

Krangler med en venninne om det.

Leste på nett at når det var snakk om smerter, så kunne det kalles kronisk selvom det bare var for noen år f.eks, men det er kun ved smerter? Synes det var litt rart..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kronisk står vel for noe en ikke kan behandle. (syns jeg at jeg har hørt..)

Da vil jo dere begge ha rett, faktisk.

Skrevet

kronisk

adj. kronisk ( a2) ['kɾuːnɪsk]

1 uhelbredelig, varig, mots. akutt

kroniske sykdommer

2 til stadighet, uforbederlig

være kronisk syk

En kronisk sykdom er en sykdom som utvikles langsomt, er langvarig eller tilbakevendende[1]. Motstykket til kronisk er akutt. Eksempel på kroniske sykdommer er diabetes, hiv, astma, reumatisme, Postpoliosyndrom (PPS) og Alzheimers sykdom.

Kroniske smerter er langvarige smerter. Det er ingen enighet om hvor lenge smerter må vare før de kalles kroniske, noen definerer kroniske smerter som smerter med varighet på minst 7 uker og mens andre mener at smertene må vare 1 år før de er kroniske. Det er også noe uenighet om begrepet kronisk innebærer at tilstanden er konstant tilstede. kan man f.eks si at en person som stadig har nye anfall av korsryggssmerter, men som enkelet ganger er helt bra innimellom anfallene, har en kronisk rygglidelse?

Noen tror imidlertid at kronisk betyr uhelbredelig, men ihvertfall i forbindelse med smerter brukes ordet kronisk som oftest bare som en indikasjon på at smertene er av lang varighet. Man kan bli bedre, og i noen tilfeller helt bra, selv om man har fått beskjed om at man har kroniske smerter.

Skrevet

Jeg føler ikke at jeg fikk noe mer svar på det da, nei...

Skrevet

Det betyr igrunn bare at det er en sykdom som du har over lang tid (som også tar lang tid å utvikle), eller som er stadig tilbakevendende. Ta f.eks KOLS. En kan bli frisk ved lungetransplantasjon, men ikke ellers. Gikt kan en ha veldig gode perioder av, nesten ikke merke at en har i perioder, for så å bli værre, men aldri bli frisk. Samme med MS. Noen kroniske sykdommer som astma og atopi kan en vokse av seg.

Så jeg mener at dere begge har rett, for begrepet kronisk sykdom gaper både over det å være syk for resten av livet og det å være syk i et visst tidsrom.

Skrevet

Oki, tusen takk for svar:)

Men, innenfor psykiatrien, kalles det meste kronisk da?

Siden man ikke bare er psyk i èn dag liksom. Man er jo det over lengre tid. Er det DA slik at man er kronisk psyk etter ett år?? og ikke 7 uker??

Skrevet

Jeg vil påstå at det også gjelder innen psykriatisk sykdom også ja. De operer nok ikke med noen fast grense på ett år da, det varierer nok ut fra hvilke diagnose og prognose en har.

Hilsen 17:30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...