Gå til innhold

Hva er egentlig bipolar lidelse?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når man har litt splitta personlighet tror jeg...

Skrevet

Neinei, det er det som før het manisk-depressiv. Altså svinger mellom å være manisk(skikkelig oppstemt, glad, liksom litt"adhd") til depressiv (deprimert, nedfor, lei seg og negativ) i perioder av vekslende varighet og i vekslende intervaller.

Skrevet

Man har bipolar lidelse type 1 og type 2. Type en er den mest alvorlige varianten, og det er denne som tidligere ble kalt manisk-depressiv lidelse. Type 2 lider av tidvise depressive perioder og hypomani, en slags mani, som ikke er så ekstrem som vanlig mani.

Skrevet

Jeg har bipolar 2..

Skrevet

Den lidelsen som medfører såkalt splittet personlighet heter mulitippel personlighetsforstyrrelse, og det er høyt omstridt hvorvidt den i det hele tatt eksisterer.

Skrevet

Det er slett ikke omstridt om det finnes mennesker med flere personligheter. Det er derimot noe uenighet om hva slags diagnose man setter på lidelsen. Den har hatt mange navn opp igjennom.

Skrevet

Mener jeg har lest noe om at både antall tilfeller og bruk av diagnosen eksploderte, etter utgivelsen av en skjønnlitterær bok hvor hovedpersonen led av sykdommen. Husker ikke hvilken bok det var, men det er jo et tankekors.

Skrevet

Oi?!

Det er vel nok ett bevis på at folk later til at de VIL være psykisk syke!

Og det er skummelt å tenke på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...