Gå til innhold

Dere med munnsår (Herpes simplex)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk/Får dere flere utbrudd når dere er gravide? Har mitt andre utbrudd på 17 uker, og synes det er litt mye. Og de er svære, med masse blemmer :(

Har lest at munnherpes kan smitte til kjønnsherpes, og er kjemperedd for at det skal skje mtp at det kan være smittsomt under fødsel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan smitte ja, men ikke hvis såret ikke er i kontakt med underlivet ditt. Så oralsex bør dere passe på.

Jeg har herpes type 2 (altså i andre "enden") og hadde også veldig mange utbrudd under graviditeten.

Skrevet

Herpes I og herpes II er, etter hva jeg har skjønt, forskjellige virus, så det kan ikke gå over til det ene eller det andre. Kontakt legen om du lurer veldig.

Jeg har hatt et par utbrudd dette svangerskapet. Immunforsvaret er gjerne litt senket når man går gravid, og utbruddene kommer gjerne fordi man er syk på andre måter, som feks. at man er forkjølet. Ikke gøy.

Skrevet

Munnherpes kan smitte over til kjønnsherpes, men ikke motsatt!

Du vil ikke da få type 2, men du vil få utbrudd av type 1 på kjønnsorganene.

Skrevet

Ok.

Her skal dere få tidenes tips angående herpes. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor dette ikke blir formidlet av flere fagfolk, men det er vel kanskje ikke så mange som kjenner til dette.

Produktene som selges virker ikke.

Det som derimot virker 100% mot herpes er "Emla". Dette er en lokalbedøvende krem med lidokain som virkestoff. Det er nå reseptfritt og en tube på 5 gram koster ca. 150,- på apoteket.

Smør denne på med en gang du kjenner prikkingen i leppene før utbruddet kommer. Man trenger kun å dekke området som prikker. Jeg pleier å påføre det med en q-tip og mengdemessig bør du påføre ca. et 1 mm tykt lag OG LA DET TØRKE, IKKE GNI DET BORT.

Man er ikke helt sikre på hvorfor dette fungerer, men antagelig bedøver dette viruset slik at utbruddet stoppes helt. Jeg har gjort dette i noen år nå, og kan ikke huske sist jeg fikk faktiske sår.

Jeg fikk dette rådet fra en anestesilege i familien og har forkynt dette siden og det har fungert på alle jeg har tipset.

Lykke til og gled deg over en herpesfri fremtid :)

Skrevet

Takk for tipset! :-)

Ikke HI

Skrevet

Ok, det var jeg ikke klar over. Takk.

Skrevet

Dette er 13:26

Husk en ting; siden dette er bedøvende, kan det være lurt å ikke komme borti med tungen, for da blir den bedøvet også.

Hehe, på videregående lurte vi en lærer til å tro at det var leppepomade.....

Skrevet

Nå har jeg faktisk ikke hatt utbrudd på noen år. Jeg smurte inn leppene med en eterisk olje som heter Ravensara i en liten periode og har aldri hatt utbrudd etter dette - helt til nå. Er gravid i uke ti og til min store begeistring fikk jeg nå to utbrudd rett ved siden av hverandre. Det ser jo utrolig flott ut!

Tror jeg skal kjøpe denne kremen som står nevnt over her for dette gidder jeg ikke.

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...