Gå til innhold

Se Trygg Trafikks nye informasjonsklipp!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes ikke det er enkelt dette med å velge bilsete - forover eller bakovervendt. Skjønner at det ikke er noe greit å få en bil i fronten med forovervendt stol, men hva hvis en får en bil i bakenden med bakovervendt? Blir jo det samme, tror jeg har lest en plass at sannsynligheten for å få en bak er større enn foran.

Skrevet

Elgr

Det er jo ikke sannsynligheten som er avgjørende her, men alvorligheten av ulykken. Når man får en bil i baken kjører bilene i samme retning, eller den ene står stille mens den andre treffer. I front mot front beveger oftest begge bilene seg, og det i MOTSATT retning, slik at kraftpåkjenningen og skadene oftest ikke kan sammenlignes med påkjørsel bakfra.

Man kan aldri sikre seg mot ulykker og heller ikke mot å bli skadet, man kan kun sikre seg på best mulig måte, og forsøke å hindre de aller mest alvorlige konsekvensene. Det gjør man best ved bakovervendt montering av bilstolene til de minste barna.

:)

Skrevet

elgr:

Når det gjelder påkjørsler bakfra (der det eventuelt ville vært en fordel å sitte forovervendt) skjer den typen ulykker, som regel, i så lav hastighet at risikoen for alvorlige skader er relativt liten. Nå er det en stund siden jeg sjekket tallene men tallene for 2007 viste at 2 % av de omkomne døde i ulykker med kjøretøy i samme kjøreretning, mens over 50 % omkom i møteulykker. Tallene er hentet fra SSB og Trygg Trafikk.

Det betyr at man bør velge den sikringen som gir best beskyttelse ved frontkollisjoner, selv om det ikke er risiko for det i det daglige.

Ser man på skader ved forsikringssaker er det mange påkjørsler som skjer bakfra, men de aller fleste tilfellene av alvorlige person skader/eller død er frontkollisjoner. Syntes dette er veldig viktig å merke seg.

Skrevet

Dytter litt så elgr kan se svarene hun har fått :)

Skrevet

Oida :) Nei jeg har jo ikke peiling på noe om dette! På hvilken side kan jeg finne best i test stolene?

Skrevet

Så egentelig burde alle sitte bakovervendt i bilen?? Hihi...

Skrevet

I teorien ja, i praksis: For guds skyld, nei! :) Hehe..

Skrevet

Her er det samlet en del linker til forskjellige tester, men disse testene kan ofte være mer villendene enn veiledende:

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/p/forbrukertester-av-barneseter.html

Trygg Trafikk har de siste årene stadig vært ute med advarsler og oppklaringer etter disse testene:

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2009/10/kjente-barneseter-testtapere-i-test-hos.html

Det viktigste er egentlig at man finner et bakovervendt sete som passer i sin bil og at man monterer det riktig :)

Skrevet

Blir svimmel av trådsystemet her ;)

Har i hvert fall svart deg litt lenger opp her elgr.

Skrevet

Veldig nyttig informasjon, ja. Hvorfor sier ikke helsesøster /jordmor/barnepleier noe om dette når babyen blir født eller på første kontroll? Vet at i USA baby blir ikke utskrevet hvis ikke den er forsvarlig forsikret i bilen. Uansett, dytter litt på denne, jeg.

Skrevet

synest også at de som jobber i butikkene kan begynne og opplyse bedre om det ... de sier ingenting om dette her ...

Skrevet

dytt!!

Skrevet

Helt enig i det. Var på kurs med en del helsesøstre i april og de sa at de aldri ble spurt om bilsikring og at de derfor ofte går ut i fra at foreldre kan selv. Foreldrene på sin side forventer kanskje å bli informert av helsesøstrene(de informerer jo trossalt om veldig mye annet som er farlig og skadelig for barna).

Skrevet

dytter - som bare d!!! Jobber selv på Barnas Hus, og tror aldri jeg har solgt en framovervendt bilstol til et barn som ikke er over 15 kg. Nekter som regel å selge kunden framovervendt, da får de dra en annen plass :)

Dette er superviktig folkens!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...