Gå til innhold

Amaryllis

Lektor Doppler med tillegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jada vet at det ikke er jul, men ettersom amaryllisen min, etter å ha blitt klipt ned og ikke stelt særlig med nå kommer med nye skudd har den havnet i bedet med det rare i. Det har vel endt opp som forsøksbed, der har jeg nå amaryllis, aner ikke om den noen sinne vil blomstre, eller overvintre (neppe) nellik, og en rose jeg skal se hvordan blir når den blir stor..

Ellers har jeg plantet jordbær i potter, satt ut krydderurter, og laget sammenplantninger i kurver av det jeg fant og noen villvokste stemor som måtte omplasseres. Og så har jeg et flittig-lise tre, eller en busk som nå får lov til å bo ute igjen. Den passer i grunn ikke inne mer.

Forresten sett ut jule/påske-kaktusene og de andre sukkulentene dine så skal du se at de blir ca dobbelt så store til sommeren er over.

NB sjekk værmeldinga for i natt, her er det meldt 1 grad, så jeg skal redde noe inn..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Amaryllis er fint da.

Jeg har ikke satt ut noen ting, enda, annet enn at jeg har plantet eller latt stå ute det som allerede står ute døgnet rundt hos Plantasjen (rhododendron, storkenebb og jordbær) nå.

Hele bedet her er et eneste stort "bedet med det rare i."

Skrevet

Amaryllis i bedet blir sikkert bra. Jeg ble ledd av i nabolaget i fjor for at jeg plantet stueplanter ute, jeg lo det bort og forsøkte å late som om det var med overlegg (ville unødig avsløre min uvitenhet). Den blomstret uansett hele sommeren og ble både ven og vakker så det eneste jeg angrer er at jeg ikke reddet den (eller noe annet for den sags skyld), inn før frosten tok den.

Her er også alle bed rare. Jeg og vesle sambo har i utgangspunktet "separate beds" som det så pent kalles, men jeg har sett meg lei på at han har tinget plassen med sol hele døgnet mens jeg må nøye meg med formiddagssola, derfor har jeg sakte men sikkert begynt å infiltrere hans bed også. Problemet med bedet "hans" er at det er mer snegleinfisert enn mitt, mens mitt er et edderkopprede.

Er det "farlig" med maur i bedet forresten?

Tror jeg venter til neste helg med den store utsettingen av alle mulige rariterer for jeg er redd kulda skal ta knekken på hele moroa.

Skrevet

Jeg har maur i bedet jeg har anlagt utenfor huset mitt på hjemplassen, og jeg kan ikke se at de gjør noen skade verken på plantene i sin helhet eller på huset. Så jeg har latt dem få bli. De var nok der lenge før jeg kom dit. :)

Skrevet

Dvs, jeg har ikke laget det fra bunnen av, det var der fra før av. Jeg har bare bygget det opp og forbedret det.

Skrevet

det er bra, det gjør meg i utgangspunktet lite å dele bed med maur så lenge de ikke ødelegger for mitt "ta kontroll over naturen før den tar kontroll over meg"-prosjekt.

Skrevet

Maurene mine er svarte og legger egg i ganger i jorda og under steinene. De bygger ikke tue eller noe sånt, sånn i tilfelle du ville ha noe å sammenligne med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...