Gå til innhold

Noen lærere her? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en liten ting.

Hvordan var ditt første år (eller to) som lærer? Jeg blir ferdig på PPU nå i mai og har fått jobb fra august, og er superglad for det, men samtidig er jeg veldig nervøs.

Ser for meg at det blir enormt mye jobb -planlegging, lese fag, rette prøver/oppgaver, møter osv. når jeg ikke har rutinene ennå. Og så blir det spennende og skummelt å skulle ha ansvar for så mange elever alene. Nei, det går jo nok, men det hadde vært hyggelig å høre andres erfaringer :)

Takker!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke, men lurer også.

Hilsen "ogsåferdigmedppuivårdogutenjobbiaugust"

Grattis med jobb forresten:)

Skrevet

Hvilket trinn er du på da? Har du fått kontaktlærerstilling? Har jo mye å si hvilken stilling du er ansatt i egentlig.

Selv fikk jeg en "myk" start med mye støttetimer og enkelttimer i et 100% vikariat. Dermed slapp jeg unna mye ansvar som ved en kontaktlærerstilling. Det beste med mitt første år har vært at jeg har lært så utrolig mye av å se på de andre! Og føler meg mye tryggere som lærer nå :) Til høsten har jeg fått meg en egen klasse og GLEDER meg til å ta fatt med arbeidet. Endelig får jeg mine egne elever :P

Det hjelper også masse på å ha gode og støttende kollegaer du kan prate med. Og å ha rektor i ryggen er veldig godt!

Dette går nok veldig fint! En gang er jo den første for oss alle ;)

Skrevet

Var i vikariat de første 2 årene, og hadde ikke full stilling. Likevel ble jeg kastet rett inn som kontaktlærer på 10. trinn. (gudene vet hva rektor tenkte på da..)

Gikk fint, men det var hektisk, og jeg følte at jeg hele tiden lå på etterskudd og hadde ikke den oversikten jeg har i dag. Brukte også mye mer tid på å forberede timer, opplegg, foreldresamtaler etc enn hva jeg gjør i dag med 9 års erfaring :-)

Lykke til!

Skrevet

Som helt nyutdannet lærer ble jeg kastet ut i det og fikk svært lite opplæring. "Her er pulten din, du må lage årsplan, periodeplan og ukeplan innen 1 uke. Lærebøkene du skal bruke er her et sted, husk IOP på 3 av elevene, husker ikke hvilke akkurat nå....." Osv. Grusomt. Har skjønt i ettertid at det heldigvis ikke skal være sånn, var bare en ikke-fungerende adm. på den skolen.

Ja, det er mye arbeid, men det er du liksom forberedt på... Jeg var veldig uforberedt på hvor mange oppgaver og gjøremål du ikke lærte om hverken på lærerskolen eller i praksis, så man må bare spørre og spørre og spørre. Jeg følte meg litt masete i starten.

Det man heller ikke får se så mye av under utdanningen, er hvor dårlig enkelte foreldre behandler lærere. Jeg lå til sengs og grein i 2 dager etter mitt første foreldremøte, de var som ulver. De fleste foreldre er heldigvis snille og menneskelige, men de få ulvene som finnes kan ødelegge jobben din helt.

Jeg holdt ut i 3 år, nå bytter jeg beite.

Lykke til i et spennende yrke med masse herlige unger og arbeidsutfordringer :-)

Skrevet

Huff jeg fikk en tøff start. Ungdomsskolen. Startet forsåvidt mykt de første mnd, vikar på alle trinn-alle fag, støttelærer, assistent avogtil. Men fikk fort ansvaret for norskopplæring på 8 trinn, måtte ta gjeninnføring av tentamen-lage nye tentamensoppgaver. Litt etter måtte jeg også ta over engelskopplæring på 9 trinn-gjeninnføring av tentamen der også, osv. Jobbet vettet av meg de siste 6mnd. Jeg hadde det fint sosialt men fikk følelsen av rett og slett å bli utbrent..

Råd til deg er å be om klare arbeidsoppgaver. For meg ble det kun 1 år på den skolen pga. andre omstendigheter. Pga disse andre omstendighetene grep jeg sjansen til å få barn. Og samtidig har jeg fundert på hva annet jeg vil bli, fordi jeg fikk skrekken for å jobbe som lærer.. Kanskje ikke den mest positive tilbakemeldingen :-)......

Skrevet

Først: takk og lykke til med jobbjakten til deg Jorunn :)

Det 1. og 2. trinn på vgs., men ikke noen kontaktlærerjobb. Skal undervise matte, naturfag, fysikk og fysikk på IB-linje (på engelsk).

De folk jeg har snakket med på skolen har vært utrolig hyggelige og jeg tror det er godt samarbeid på skolen :)

Skrevet

Ja, pluss at flere av elevene skulle ha IOP, både på 8 og 9 trinn. Mye møter. Mye kursing som ble satt på kveldstid. Lesing av fag, jeg måtte jo kaste meg inn i engelsken. Greit at jeg behersker engelsk bra, men kun uformelt..

Skrevet

Det er en del jobb:) Spesielt i starten er det mye. Men det er også veldig givende. I alle fall så lenge en er flink å jobbe mye med ting i forkant slik en ikke kommer i "bakevja", og bare så vidt holder hodet over vannet:)

Jeg hadde var kontaktlærer på ungdomsskole fra begynnelsen og det var mye å sette seg inn i. Heldigvis går det meste litt lettere med et par år på baken:)

Trøst dere med det.

Tips: Vær litt streng fra begynnelsen - og heller bli litt rundere i kantene etterhvert:) Det er verre å få kontrollen tilbake om du har vært litt for ettergivende i starten.

Skrevet

Jeg har undervist i vidergående skole i mange år, elevene er kjekke. Vi har lite eller ingen disiplinproblemer, heldigvis. Jeg er kontaktlærer og det fører med seg ganske mye ekstra arbeid, mange elever som må følges opp pga psykiske problemer, problemer med familie osv.

Men alt i alt foretrekker jeg denne aldersgruppen, de er enkle å forholde seg til. Jeg har undervist både i barneskolen og ungdomsskolen, og jeg vil bare rose lærerene der som jeg vet har en mer krevende og pedagogisk utfordrende jobb enn den jeg har. Lenge leve!!!

Lykke til, det blir sikkert kanonbra!!

Skrevet

Det var kjempetungt. Jobbet på u-skole. Fikk en veldig utfordrende gjeng. Snittet på prøver var stort sett under 3. En veldig dårlig lærekultur i klassen.

Siden klassen var så utfordrende satte det ekstra store krav til forberedelse. Timene måtte være veldig strukturerte, varierte. Jobbet hver dag fra 8-1530, og så fra 19.00-22.00. Fredags ettermiddag og lørdags ettermiddag var de eneste frikveldene mine. Søndagene gikk med til planlegging. I høstferien, juleferie, vinterferie og påskeferie gikk flere dager med til retting av tentamen m.m.

Men nå går alt mye lettere. Rettingen går raskere.Får du en ok klasse, blir det nok lettere enn det jeg opplevde. Mitt nye familieliv gjør at jeg rett og slett ikke KAN sitte så mye som før. Har du familie fra før av, så blir det med på å begrense arbeidsmengden naturlig. Det er liksom ALLTID noe man KAN gjøre (finne på noe mer spennede til undervisningen osv.) men når jeg fikk familie fikk jeg noe som betød mer enn jobben.

Kunne skrevet og skrevet, men avslutter med at jeg elsker jobben min. Å jobbe med ungdommer og læring er spennende, utfordrende og givende!!!

Skrevet

Jeg gikk rett fra PPU og ut i full stilling ved en videregående skole. I tillegg var jeg kontaktlærer for én klasse.

Det var steintøft! Masse jobbing, og masse kjedelig administrativ jobbing som nesten tok litt motet fra meg i blant: det var jo ikke det jeg hadde lyst til å holde på med!

Men det er gøy, himmel så artig det er å jobbe med de rare, "små" menneskene (og jeg er fortsatt himla stolt når jeg innomellom treffer en av mine tidligere elever på BI eller universitetet).

Jeg lærte meg raskt noen små triks for å overleve hverdagen:

1) Jeg er ikke supermenneske, og ikke alle timene mine blir superspennende og inspirerende - av og til lærer elevene like godt av å gjøre oppgaver.

2) Jeg er faktisk mer effektiv fra 7.30-8.30 om morgenen, enn om ettermiddagen - ergo, jeg kom en time tidligere på jobb og fikk unna presterende ting da, i tillegg er det helt stille da, så man får konsentrert seg bedre og blir ikke avbrutt (av andre enn vaskepersonalet som lurer på om du er gal fordi du komme så tidlig på jobb!)

3) Begynner du undervisningen litt senere en dag? Be om lesetid hjemme og bruk de timene til å ta igjen litt søvn!

4) Ta helt fri minst en dag i uka. Rettebunken vokser, men hvis du ikke passer på å skaffe deg overskudd og gjøre noe annet, vil du ikke bli en inspirerende lærer.

Lykke til, og håper du får en strålende opplevelse som lærer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...