Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #1 Skrevet 22. mai 2010 Hva feil har da foreldrene gjort? Hva kan jeg gjøre for å unngå at mine døtre havner i den situasjonen at de blir (pre) teen mødre.
Gjest Skrevet 22. mai 2010 #2 Skrevet 22. mai 2010 Fordi de er kåte og sex er mer tilfredstillende enn onani. Det foreldrene har gjort feil er kanskje 1) De har ikke lagt merke til at barnet er kjønnsmodent 2) De har ikke lært barnet om prevansjon og hvor viktig det er ... skolen tar ofte ikke opp prevensjonspørsmålet før i siste klasse på ungdomsskolen og da er det for sent for enkelte.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #4 Skrevet 22. mai 2010 Foreldrene trenger da ikke å ha gjort noe feil. Vi lever i et veldig sexfiksert samfunn. Foreldre tenker nok at sin 12 åring er et barn så sex har kanskje enda ike vært et tema. Men i det samfunnet vi lever i lærer nok barn om sex lenge før vi har tenkt tanken at det er tilfellet. Sex er nok noe som føles spennende også for en 12 åring desverre. En 12 åring er nok derimot ikke så moden at h-n tenker over hva slags konsekvenser sex kan få. Prate med barna om temaet er vel det eneste man kan gjøre så får man bare håpe det når inn.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #5 Skrevet 22. mai 2010 Jeg tror ikke en 12-åring har sex for nytelsens del! Tror de færreste 12-åringer er kjønnsmodne også, forresten.
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 22. mai 2010 #6 Skrevet 22. mai 2010 Tror nok ikke svaret er så enkelt som det kakledama. Der finnes nok et hav av grunner.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #7 Skrevet 22. mai 2010 Kan være en oppmerksomhetsgreie, ellers har jeg hørt at tidlig seksuell debut kan bunne i en tidligere episode hvor barnet har blitt seksuelt trakasert/utnyttet
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #8 Skrevet 22. mai 2010 kanskje de ikke har fått nok oppmersomhet fra foreldrene? kanskje spesielt faren? følt seg usynlig og ikke elsket? ikke opplyst godt nok om hva som er akseptert oppførsel og hva som ikke er? svarene er nok like mange som det er 12 årige jenter som har sex
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 22. mai 2010 #9 Skrevet 22. mai 2010 Da tror du feil. 21:33 Og kjønnsmodenhet i 12års alderen er vel ikke videre unormalt?
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #10 Skrevet 22. mai 2010 Vi hadde ikke seksualundervisning før i tiende klasse, da var det flere i min klasse som hadde hatt sex. Jeg har heldigvis en åpen pappa som tok opp dette tidlig med meg, husker ikke helt når, men jeg kunne i hvert fall alt vi lærte i tiende klasse. 12-åringer er for små til å ha sex, men de tror nok selv at de er store nok og voksne nok. Og ang. den ene kommentaren i tråden om jenta med bloggen "hvor var moren da 12-åringen hadde sex?" Vil de ha sex så har de det. Ikke vanskelig å finne noe sted akkurat... For øvrig vil nok kanskje fler vente til de er hvert fall 16 om de får ordentlig informasjon og ikke pekefingeren.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #11 Skrevet 22. mai 2010 21:33 Om man er blitt voldtatt så har man ikke hatt sex.Det er to forskjellige ting.
Gjest Skrevet 22. mai 2010 #12 Skrevet 22. mai 2010 Nå vil jeg ikke kalle det å ha sex hvis man blir voldtatt eller misbrukt ...Og hvis man får barn (for jeg antar at HI sikter til fenomenet 13-14 år gamle mødre) så er man kjønnsmoden ... Men nei, det er nok ikke så enkelt som jeg later som i innlegget ovenfor, men jeg kunne ikke motstå fristelsen til å matche HI's innlegg med noe tilsvarende velreflektert.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #13 Skrevet 22. mai 2010 Ser noen her sier prate med barna. Noen forslag til samtalen.Hva fokuserer dere på? Kan det være at barnet har dårlig selvtillit og gjør dette for å bli akseptert "i gjengen"? HI
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #14 Skrevet 22. mai 2010 Jeg hadde sex som 12 åring fordi det var spennende, jeg var ''nyfiken'', gutta pene, hormonene bobblet og etterhvert ble det like deilig og naturlig som det er den dag i dag!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #15 Skrevet 22. mai 2010 Vis meg den 12-åringen som har sex for nytelsens del. Hadde du kunne hatt sex, sluppet alle hemninger, gitt og tatt og fått orgasme som 12-åring? Don't think so. Tror det handler om nysgjerrighet og press.
Gjest Skrevet 22. mai 2010 #16 Skrevet 22. mai 2010 Jeg har selv to venninner som debuterte som tolvåringer - og som tro det eller ei både nøt det og syns det var helt greit! Så jeg kunne nok vist deg to voksne som kan fortelle om seg selv som tolvåringer ... ikke at det betyr at tolvåringer flest har lyst på sex, men det er vel heller ikke så vanskelig å forstå at noen er klare for det.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #17 Skrevet 22. mai 2010 Jo, det har jeg veldig vanskelig for å forstå.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #18 Skrevet 22. mai 2010 kakledama Jeg kan skrive velrefleterte innlegg også,men det blir som oftest flest svar på innlegg som ikke er det. Og jeg håpet på svar fra de som selv var sexuellt aktive som 12. Veldig ofte så kommer det ting som: hadde pappa gjort....,hadde mamma gittt meg mer oppmerksomhet...osv. For å være dømmende så tipper jeg på at dette er mest vanlig på den "nedre rangstigen" i samfunnet. Foreldrene har lav utdanning og røyker.Trener ikke og har ett usunt kosthold. HI
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #19 Skrevet 22. mai 2010 vil fokusere på at dette er noe voksne gjør, ikke barn og at sex ikke er akseptert oppførsel fra en 12åring og vil føre til store konsekvenser unasett om man bruker kondom eller ikke. i mine øyne er 12 for ungt til å ha kjæreste til og med. etter det vil jeg foreslå kristelig oppbyggende aktiviteter.
tre ønsker fler Skrevet 22. mai 2010 #20 Skrevet 22. mai 2010 Min erfaring er at dette handler mye om hvilket mijlø 12 åringen vanker i. Har denne eldre venner er det vanligere med tidlig debut. !2 åringer er veldig lett påvirkelig og er kommet i den alderen hvor de vil "leke" voksen, prøve ut ting. Jeg var selv en 12-åring som hadde en eldre bror som dro meg inn i tidlig debut ved at jeg hadde kontakt med hans guttevenner, disse var 3-4 år eldre enn meg. De vanket ut og inn av dørene hjemme hos oss og det var vanskelig for mine foreldre å ha full kontroll på hva som foregikk. Som 12-13 åring kan man bli dødelig forelsket og da er ikke veien lang fra og kyss til sex hvis gutten er såpass mye eldre. Jeg har tre døtre som er forbi den kritiske fasen de er 19, 21,24 nå. Da de var i denne alderen prøvde jeg å sette grenser for hvem de var sammen med og når de fikk være ute. Jeg vet at de debuterte tidlig alle tre men de var fra 15 til 16 år. Det er stor forskjell på de to tre årene der. Man kan uansett ikke gardere seg 100%, for de finner seg alltid sted og mulighet til å gjennomføre sex hvis de absolutt vil, men jeg tror allikevel at grensesetting gjør at man kan unngå tidlig seksuell debut.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #21 Skrevet 22. mai 2010 Signerer 21.40 her.! Jeg var 13 år og det startet vel med at jeg var nyskjerrig. Det skjedde først en gang, og så en gang jenn uka etter der..å enda en gang, så enda flere ganger. Jeg hadde sex for det var deilig i en alder av 13 år. Mamma og pappa har ikke gjort noe galt! De er de beste foreldre som finnes, har alltid stilt opp for meg 100%, og jeg har aldri vert misbrukt.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #22 Skrevet 22. mai 2010 Som 12-åring hadde jeg onanert i mange år og følte helt klart en kåthet. MEN jeg var ikke klar til å ha sex med gutter. Jeg hadde i en periode daglig sex med en venninne og vi var like kåte begge to. Men da jeg rotet med en eldre gutt som voldtok meg da jeg var 12, så var sex IKKE godt! Jeg hadde gitt ham inntrykk av at jeg ville ha sex, men ombestemte meg, og han fortsatte. Da var jeg overhode ikke kåt. Likevel fortsatte jeg å ha sex med min venninne etterpå. Hun var veldig kåt og lå med gutter også, mens jeg ventet til jeg var fylt 16 før jeg lå med en gutt igjen. Min mening er at jenter på 12 år ikke er klar for sex, og jeg vil gjøre alt i min makt for å unngå at mine barn har sex i så ung alder.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #23 Skrevet 22. mai 2010 Jeg hadde sex i en alder av 7 år med en gutt som var 2 år eldre. Akkurat hva som sjedde det husker jeg ikke, men vi utforsket vel hverandre, og syntes det var spennende. Man kan sikkert ikke sammenligne det å være 12 år med å være 7 år. Jeg har vokst opp med bare mamma, hun fikke seg ny kjæreste da jeg var 5-6 år, kan sikkert hende jeg følte meg lite sett i denne perioden, ikke vet jeg. Debuterte forøvrig ordentlig når jeg var 14 år. Han var 16. Da ble jeg presset til det, men hadde selvfølgelig litt lyst å prøve også. Det var aldri snakk om noe nytelse på det tidspunktet. Kan ikke si at jeg har hatt nytelse av sex før etter jeg ble voksen. Jeg må si at jeg angrer på at jeg ikke ventet med å ha sex til jeg hadde en jeg stolte på og var likeverdig å ha sex med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå