Gå til innhold

Flere som har "vondter" og spørsmål??


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

28 år og første gang jeg er gravid...Tror jeg er i uke 5, forventet termin etter mine utregninger er 22 januar. Har ikke vært hos lege enda, men regner med det blir en telefon om ikke så alt for lenge..

 

Er det flere her inne som har mensen lignende smerter? Er det normalt, eller bør man være litt på vakt?

Med det tenker jeg spesielt på om det kan være graviditet utenfor livmora eller i egglederen? Er det noe man må være spesielt på vakt på?? Noen som har erfaringer med dette?? Jeg har noen "kraftige" mensen-lignende smerter noen ganger om dagen- spesielt etter at jeg har sovet. og det bekymrer meg litt..

 

Siden dette er første gang jeg er gravid, så jeg aner ikke hva som er "normalt" eller hvordan man skal tolke disse forandringene som skjer i kroppen.

 

Jeg måtte fjerne den ene eggstokken min for noen år tilbake, så jeg er litt bekymret for at når jeg først har blitt gravid at alt har gått riktig for seg. Har bare en igjen, og ønsker meg jo veldig en unge=)

 

Er også medisinert for høyt blodtrykk, så lurer på om dette kan være skadelig og om jeg kanskje må ha noen andre tabletter??

 

Regner med det blir en telefon til lege over pinse, men slenger ut spørsmålene til dere for å høre om noen andre har erfaringer rundt dette... =)

 

Håper noen har erfaringer med det samme.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og gratulerer! (:

 

Det er helt normalt å ha menslignende smerter de første ukene, det er bare det befruktede egget som graver seg litt inn i livmorveggen. Derfra skal det vokse ut både baby, morkake, fosterhinner og fostervann. Disse smerten pleier å gi seg etter et par uker. Deretter kan det komme igjen litt seinere når livmora begynner å vokse og strekke seg; den skal jo bli veldig mye større enn den er til vanlig! (: Jeg kjenner det også spesielt på morgenen, etter å ha ligget i ro en helt natt, ikke så rart, det (:

 

Det har ingenting å si at du har fjernet en eggleder, annet enn at du sannsynligvis ikke har eggløsning hver måned, siden egglederne pleier å sende av gårde et egg annenhver gang. Høyre - venstre - høye osv. Så hvis du f. eks har fjernet venstre eggleder, kan den jo ikke sende av gårde noe egg når det er den sin "tur". Nå har du jo alt blitt gravid så da er nok alt i skjønneste orden ((:

 

Det med blodtrykket og medisinering tar du opp med lege din, han kan nok svare deg på dette. Siden blodtrykket ofte kan bli litt høyere utover i graviditeten, er det jo viktig for deg at du er godt og riktig medisinert slik at blodtrykket ditt er under "kontroll". Legen din vet hvilke medisiner som ikke er bra for fosteret. Fokuset vil jo i stedet være å skåne dine indre organer for et for høyt blodtrykk, slik at du også ikke er mer utsatt for svangerskapsforgiftning.

 

En del gravide med vanligvis høyt blodtrykk får imidlertid et mer normalt blodtrykk under en graviditet, dette skyldes hormoner og hva de gjør med blodårer og blodkar. Det er uansett mange med medikamenteltbehandlet høy blodtrykk som er gravide, så du er ikke den første (:

 

Lykke til! (o:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme termindato som deg tror jeg :P

Men jeg har hatt veldig mye mens smerter, men har vert normalt i mine 2 andre svangerskap. Dene ene gangen jeg hadde en SA merket jeg ikke at jeg var gravid. Så det kan være veldig forskjellig!

Men om det er "smerter" eller bare ondter. Smerter må man til lege med, men ondter er ikke i samme grad, og jeg ville ikke gått til lege :)

 

Håper du ble litt klokere nå:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for betryggende ord. Må si disse menslignende smertene gjør meg noe usikker på hva som foregår i kroppen min. Men trøster meg med det foreløpig at så lenge det ikke har kommet noe blod siden forrige mens, er fortsatt ting som det skal være. :)

 

Når det gjelder det å ha kun 1 eggstokk, fikk jeg vite på sykehuset når jeg opererte den at kroppen vår bygget såpass flott at nå vi mister den ene eggstokken, så tar den andre over hele jobben. Så helgdigvis har min eneste eggstokk vært i orden. Og det er jeg veldig glad for :)

 

Men det blir en telefon til legen min i morgen for å forhøre meg litt rundt dette. fant også ut på felleskatalogen over medisiner at disse blodtrykkstablettene jeg tar kan gi lever og nyreskader på forsteret. Det vil vi ikke ha noe av. Så jeg har ikke tatt medisinen min siden jeg fant det ut. Så en telefon til lege er nok noe av det første jeg kommer til å gjøre i morgen tidlig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare.

 

Det er det som er litt vanskelig å beskrive forskjellen på. smerter, eller vondter... Jeg aner ikke hva som er normalt å ha som smerter/vondter når man er gravid.

 

men de smertene jeg har er menssmerter. Eneste forskjellen er at det ikke kommer blod.. Nå er jeg vant med ganske sterke menssmerter, så det er vel der usikkerheten min kommer på om dette er sånn det skal være, eller om jeg bør være litt på vakt..

 

Men hva er det som er forskjell på smertene man har i magen ved Spontan abort og smerter man får når egget fester seg da? Begge tilfellene har menslignende smerter som symptoner. Så en kan jo bli gal av å lese om dette på nettet.. :)

 

Uansett blir det nok en telefon og et besøk hos legen i morgen vil jeg tro. Sånn får å være på den sikre siden. Og kanskje jeg slipper å bekymre meg så mye.. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde menslignende smerter de to første ukene av graviditeten -trodde hele tiden at det var mensen som var på vei, men så oppdaga jeg at jeg var gravid :) Nå er jeg i uke 7, og disse smertene har gitt seg nå.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjennes enda ut som mensen er på vei, termin 30 jan 2011. Mer kramper en tidligere, og ingen ømmer bryster.....men veeeeldig positiv test etter 18 pp:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...