Gå til innhold

Er det lov??

#Aurora har tre gutter#

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble sykemeldt i 50%den 19 og jobbet en full dag og hadde fri to dager,egentlig skulle jeg hatt fri en og halv dag,men vanskelig og få til vikar.I den uken som kommer så la sjefen min inn at jeg skulle ta den enne sykedagen på mandag(som er hellidag og alle har fri)er det lov?kjente jeg ble litt irritert over det.Og den andre på torsdag,da skal jeg være borte hele dagen med min sønn på sykehuset,den er jo grei.Men de 3 andre dagene skal jeg jobbe fulle dager.

Men er det lov og pålegge meg og ta sykedagen på mandagen?noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes veldig rart ut om ikke det er åpent el andre på din arbeidsplasser jobber på den dagen, så mener jeg den skal telle som helligdag og ikke en arbeidsdag du kan være syk på..

Skrevet

Hørtes da helt teit ut....... Skal ikke gå utover deg det (helligdagen). Har man feks redusert arbeid fast og fridagen din ender på en helligdag, så får man ikke gjort noe med det. Er jo en grun til at man er delvis sykmeldt, og der er at man ikke klarer å være i full jobb. Så at du da må jobbe mer pga en kortere uke er uhørt og sleipt av sin sjef. Men ring NAV el egen din for å få et klart svar på dette, så har du bevis å legge frem. Er man sykmeldt 50% kan man feks jobbe 3 dager en uke og 2 dager neste, el kortere dager hver dag, 2.5 dager per uke...kommer jo an på hva som passer for jobben og ev hva legen din mener som er best for deg.

Skrevet

Jeg jobber også 50% nå, men hos oss går det på timer - jeg skal skrive 18,75 (yeah, right) timer/uke. De ukene i mai hvor det er en fridag har jeg jobbet 15 timer/uke, siden de andre da har tredvetimersuker. Men jeg har tydeligvis en helt annen arbeidssituasjon! Å måtte ta sykedag på helligdag høres jo helt teit ut...

Skrevet

Det høres jo ikke ut som noe god løsning for deg, men er jo ikke ulovlig. Så lenge du jobber som vikar og dere ikke har avtale om hvilke dager du skal jobbe, så står han jo fritt til å sette deg opp som syk også på en helligdag. Poenget er jo at du skal ha "fri" et visst antall dager i uka, og selv om sykedagene din settes på en helligdag så har du likevel fri.

Men du kommer ikke spesielt heldig ut, så du kan vel ta det opp med han og høre om han kan løse det på en annen måte en annen gang?

Skrevet

Tja, så lenge det ikke er fastsatt hvilke dager du skal ha fri kan han vel strengt talt gjøre dette. Du får jo fri det antall dager du skal ha fri. Det er så klart kjedelig for deg, men du jobber bare de dagene du skal uansett, verken mer eller mindre...

Ville fått til en fast ordning for å spare deg for dette i tiden fremover. Da vil du også bli spart for å måtte ta "fri" de dagene du skal til JM, lege osv.

Skrevet

Jeg jobber i en kommunal bhg i 100%fast stilling,synes ikke styren min kan pålegge meg og ta sykedagen min på en hellidag når bhg er stengt og alle har fri.Synes det er litt for dårlig.

Vi har ikke avtalt hvilken dager jeg skulle ha fri pga det er kun for en kort periode jeg er 50%sykemeldt..fra 19-31mai.Men jobber har nesten lyst og sykemeldt meg for fult igjen...har senebetennelse i ei skulder...kjenner jeg blir litt irritert når jeg må ta en sykedag på en hellidag.

Skrevet

Jeg har gått halvt sykemeldt siden jul. Gikk halvedager, det fungerte bedre for meg en noen fulle dager. Anbefales for dem det går for:)

Skrevet

Jeg jobber også halve dager, fordi jeg ikke klarer hele. Du kunne ikke snakket med arbeidsgiver om dette da? Du må få den tilretteleggingen som passer for deg, det er jo halve vitsen.

Skrevet

joda planene min og var å gå halv dager.Men no har jeg snakket med styrerina og hun vet at jeg jobber altfor mye og ikke i 50%men hun måtte gjøre det slik for å få kabelen til å gå opp osv siden det er noen med feri disse ukene osv.Men skulle få tilbake det jeg jobber for mye...men blir det slik så kan det hende jeg blir lengre sykemeldt og..har vært det siden slutten av april.

Men fikk no ei forklaring.Tusen takk for svarene og innleggene deres damer!

Skrevet

Som nevnt over her - det er ikke noen god løsning.Men du spør jo om det er lov, og det er det nok.

Dersom du hadde hatt fast fridag mandag og onsdag f eks så måtte du jo jobbet de tre andre dagene, og "mistet" en sykedag på mandag som alle andre har fri.

Og så lenge styreren din står fritt til å velge hvilke dager du skal jobbe og ikke, så har hun jo retten på sin side når hun setter deg opp som "syk" på en helligdag.

Dersom du blir irritert for dette så synes jeg du skal ta det opp, og evt på om å få faste sykedager dersom du fortsetter å være sykemeldt 50%.

Skrevet

Vi skrev visste et innlegg på nesten samme tid. Så etter jeg hadde posta at du nå hadde snakket med henne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...