Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #1 Skrevet 21. mai 2010 Snuppa mi er nå seks måneder, og har såvidt begynt med litt grøt. Jeg hadde svangerskapsdiabetes som forsvant øyeblikkelig etter fødselen. Den siste tiden har jeg vært mye uvel. Var til legen i dag, og fikk beskjed om at jeg har fått "ordentlig" diabetes. Legen mener at jeg burde begynne på medisiner øyeblikkelig, og at jeg da må slutte å amme. Jeg lurer på om det virkelig er nødvendig. Er det noen der ute som har erfaring med diabetes og amming?
Gjest Skrevet 21. mai 2010 #2 Skrevet 21. mai 2010 Jeg kjenner folk med diabetes som har ammet ... men de har begge type 1 og da får man jo insulinen sprøytet inn i kroppen. Det er kanskje annerledes enn med tanke på diabetes type to. I teorien skal man jo kunne regulerere diabetes type to uten medisiner. Da må du kutte ut alt av søtsaker og begynne å bevege deg skikkelig! Vanligvis går man jo først til ernæringsveiledning og prøver det, ikke rett på medisiner. Men kanskje du har veldig høye sukkerverdier? Diabetes kan være alvorlig det, så hvis du ikke føler deg trygg på det legen din sa bør du ta en tur til en annen lege og få "second opinion".
Gjest Skrevet 21. mai 2010 #3 Skrevet 21. mai 2010 Jeg googlet litt for deg siden jeg sitter her og ikke får sove og egentlig kjeder meg. Det ser ut som om det ikke bare ikke er et problem å amme, men at det reduserer behovet for insulin: http://www.diabetes.no/no/Temaer_frontpage/Fakta_om_diabetes/ Så antageligvis er legen din på bærtur. Ta en tur til en annen lege så fort som mulig du
Lemonia Skrevet 21. mai 2010 #4 Skrevet 21. mai 2010 Diabetes i seg selv er ingen grunn til å slutte med amming. Type 1 diabetikere tilfører bare kroppen sin insulin, noe alle har i kroppen uansett, og det er helt ufarlig. Siden du fikk svangerskapsdiabetes først er det sannsynligvis type 2 diabetes du har fått nå (de fleste som får svangerskapsdiabetes vil senere i livet utvikle type 2 diabetes). Vanligvis regulerer man det bare ved kostholdet, men hvis dette ikke er nok får man gjerne en type medisin som heter Metformin. Det er sannsynligvis det legen vil gi deg nå, og dette er dessverre noe man ikke bør ta mens man ammer.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #5 Skrevet 21. mai 2010 Dersom dette er en fastlege med passe peiling på Diabetes, så anbefaler jeg deg å bli henvist til noen som jobber med Diabetes til daglig. Problemet er ventelister. Mange med "nyoppdaget" Diabetes blir lagt inn på sykehus for å komme igang med behandling (dette gjelder spesielt for dem som trenger sprøyter). Da blir de lagt inn som "øyeblikkelig hjelp", altså ikke ventelistepasienter. Da kommer man inn på dagen. Krev skikkelig oppfølging, og få en second opinion ang amming og medisiner. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2010 #6 Skrevet 23. mai 2010 Fastlegen gav meg resept på Metformin på fredag da jeg var inne og målte blodsukkeret, og jeg sa klart ifra at jeg IKKE kom til å hente ut/begynne på denne før jeg hadde snakket med noen som vet mer om dette med medisiner og amming. Jeg hadde ganske høyt blodsukker da. Et tilfeldig mål på 25 (på legevakta, da var jeg veldig uvel) og fastende (2 dager etter, da etter kostomlegging) 12,5. Jeg går nå på ekstremdiett (totalt kuttet ut sukker, sukkererstatning, melk og hvitt mel, spiser mange og små måltider). Har da klart å få blodsukkeret under 10, og det ligger nå på 8-9. Jeg har forresten allerede gått ned 1,5 kg på bare noen få dager da. Lurer litt på om dette også kan være skadelig for den lille. Man får jo innprentet dette at man ikke skal slanke seg mens man ammer... HI
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2010 #7 Skrevet 23. mai 2010 Men du trenger jo behandling, tydeligvis, for diabetesen din. Du kan ikke gå rundt med et blodsukker på 10 bare fordi du vil amme. Jeg skjønner fortvilelsen, men diabetes er en alvorlig og livslang kronisk sykdom. Den går ikke over, og du må lære deg å leve med det. Om du ikke produserer nok insulin til at du får et greit blodsukker til tross for total omlegging av kost og vektreduksjon må du bruke tabletter i tillegg. Kjipt, men sant.. masse lykke til
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2010 #8 Skrevet 23. mai 2010 Sant det. Jeg håper vel på at jeg vil få mer og mer kontroll over blodsukkeret uten medisiner, at det tar mer enn et par dager å stabilisere det uten medisiner. Men om det ikke går, må jeg jo over på medisiner. Jeg vet det, det er bare det at jeg vil ikke. Ikke bare pga amming, føler litt at det er å gi tapt og å akseptere sykdommen. HI
Lemonia Skrevet 23. mai 2010 #9 Skrevet 23. mai 2010 De fleste med type 2 klarer å regulere blodsukkeret sitt kun ved kostholdsendringer, men du er i en spesiell situasjon som ammer og insulinbehovet ditt nå er helt annerledes enn det ellers vil være. Her må du stole på at legen din vet hva som er best for deg i akkurat denne situasjonen. Det er også veldig farlig å gå med høyt blodsukker over for lang tid. Jeg skjønner at du føler det som et nederlag å ikke kunne amme mer, men tenk på hva som skjer med kroppen din. Høyt blodsukker er en stor belastning, det kan gå ut over synet ditt, nervene, du kan få ketoacidose (som er dødelig) om det går riktig langt. Å amme er så uendelig lite viktig med tanke på hva dette kan gjøre med kroppen din på lang sikt. Og, du har tross alt ammet datteren din i seks måneder allerede. Du har gjort en stor innsats, nå må du tenke på helsen din først.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2010 #10 Skrevet 24. mai 2010 Veldig godt poeng Lemonia. Jeg skal tilbake til legen i morgen. Er spent på hva hun sier nå, jeg har fått blodsukkeret veldig ned i løpet av helgen, men er det nok? Jeg har bestemt meg for å følge legens råd, men kanskje avvente til jeg har snakket med de på diabetesklinikken. Hun skulle henvise meg i morgen, og sist (da jeg var gravid) gikk det to dager fra henvisning til jeg fikk time. Jeg har begynt å øke annen mat allerede. Begynte å introdusere grøt med gluten i på lørdag. Nå får hun full porsjon maisgrøt om kvelden og smaksprøver på morgenen. Heldigvis har jeg ei tulle som er glad i mat, men hun er også veeeeeldig avhengig av puppen. Så jeg er spent på hvordan avvenningen skal gå. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå