Frøken B ღღ Skrevet 21. mai 2010 #2 Skrevet 21. mai 2010 Rett etterpå følte jeg meg helt ok. Når kvelden og natta kom var jeg sikker på jeg skulle dø. Jeg har aldri, hverken før eller etterpå vært så dårlig. Skyhøy feber, kvalm og dopa på smertestillende tabletter. Det varte heldigvis bare et døgns tid da. Etter det var det et par dager med vanlige doser av Ibux/Paracet... Men jeg slet med å få i meg mat. Ble mye supper noen dager da. Det er nok veldig forskjellig hvordan man reagerer. Har hørt om andre som er litt uvel/groggy samme kvelden og i fin form igjen neste dag.
Surfinia Skrevet 21. mai 2010 #3 Skrevet 21. mai 2010 Opererte ut 3 stk samtidig og var i helt grei form både rett etter og dagene etterpå. Ikke veldig vanlig å ta flere samtidig skjønte jeg, men jeg har så vanvittig tannlegeskrekk at vi ble enige om at det var den beste løsningen så slapp jeg unna med å dopes ned en gang. Tok pinex forte den første dagen, og spiste vel ikke annet en yoghurt og suppe et par dager. Ikke noe stas å få brødbiter o.l. ned i "sårene". Gikk overraskende greit hele prosessen for min del! Lykke til!!
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 21. mai 2010 #4 Skrevet 21. mai 2010 jeg opererut begge mine ned, men tok en og en med en ukes mellomrom. Formen rett etterpå var fin, da var jeg så full i bedøvelse Fikk litt vondt da bedøvelsen gikk ut, men smerten ble greit døyvet med pinex forte. Hadde ganske vondt første natten, og litt dagen etterpå, men så gikk det over. Ikke noe å grue seg for, syns jeg
snuppa og lillebror Skrevet 21. mai 2010 #5 Skrevet 21. mai 2010 Har operert ut de to oppe hos vanlig tannlege, måtte operere ut de to nede hos kjevekirurg. De to oppe tok tannlegen på samme timen, og det var ikke så ille. Var litt hoven og hadde vondt i et par dager, men ikke så ille at litt paracet ikke fikset det. De nede tok jeg en av gangen, og det var ikke noe særlig. De måtte skjære en del og kuttet tennene opp i flere småbiter for å få dem ut. Tok nesten en time hver gang, og legen var helt svett når han var ferdig. Fikk med meg resept på paralgin forte, og det var helt nødvendig. Så ut som jeg hadde putta en tennisball inni kinnet i over ei uke. Levde på suppe og lett-tygd mat, og mener faktisk å huske at jeg var hjemme fra jobb en dag eller to etterpå også. Ikke meningen å skremme deg da, det kan sikkert gå greiere hvis de ikke sitter så innmari fast og har så krøllete røtter som mine hadde.
Mor di! Skrevet 21. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 21. mai 2010 Takk for svar! Er lærer, tror dere jeg kommer til å få vanskeligt med å snakke høyt foran klassen dagene etter?
Mor di! Skrevet 21. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 21. mai 2010 Kan nevnes at jeg har trukket de andre tre-de to oppe gikk helt fint, den nede slet tannlegen veldig med å få ut. Endte med å knuse den for å trekke ut bit for bit. Nå skal han skjære i tannkjøttet siden den ikke kommer lengre opp...
Lulu♀♂♀ Skrevet 21. mai 2010 #8 Skrevet 21. mai 2010 Vær sikker på at den ikke kan repareres, jeg har aldri angret på noe som jeg gjorde da jeg trakk visdomstanna mi. Jeg hadde så vondt at jeg ba de på tannlegevakta om å bare trekke den, men da tannlege la tanna mi på bordet la jeg merke til at den var helt fin, helt hvit med en liten flekk på siden. Jeg mistet endel av meg for det der tenkte jeg.
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 21. mai 2010 #9 Skrevet 21. mai 2010 mine ble tatt ut på samme måten som "snuppa og lillebror" sine, og jeg hadde ikke så store plager som hun beskriver. Det er nok individuelt, og dermed umulig å svare på hvordan du vil oppleve det
Pærefrø Skrevet 21. mai 2010 #10 Skrevet 21. mai 2010 Opererte ut en visdommstann nede i beg av desember i fjor. Er først nå jeg er helt god. Han brukte nesten en time på å få ut rota, for den hadde kroka seg i kjeven. Han skar vekk en del av tannkjøttet, og åpna det en del. Han jeg var hos sydde tydeligvis ikke ordentlig heller, et sting gikk opp, og har hatt et svæært hull ned i tannkjøttet og en heftig betennelse. Gikk en uke på paralgin, første natta sov jeg som en stein, på morran så hadde jeg vært glad om noen kom med en pistol å sagt at de kunne skyte meg. Jeg var hoven i over en uke etterpå. Spiste ikke på den uka heller, klarte bare å drikke litt vann. Munnen klarte jeg ikke å åpne på lenge, og enda har jeg problemer med å åpne den helt. jeg var ikke på jobb den uka, jeg kom, men fikk beskjed om å komme meg hjem igjen. Har værka sinnsykt mye i noen mnd...så de 3500 hele greia har kosta meg har absolutt ikke vært verdt det
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 21. mai 2010 #11 Skrevet 21. mai 2010 Jeg opererte først ut en, så to til året etter. De to siste oppe og nede på samme side. Jeg er i utgangspunktet IKKE noe glad i å få sprøyter og sånn, og hadde i flere år gått med betennelser i munnen fordi de to visdomstennene nede ikke kom ordentlig gjennom tannkjøttet. Men det kom til et punkt der jeg ikke kunne gå på flere runder med antibiotika... Og jeg angrer ikke på at jeg gikk igjennom de dagene etter operasjonen. Jeg klarte meg faktisk ganske så bra, kan ikke huske at det var spesielt vondt egentlig annet enn akkurat da bedøvelsen gikk ut. Men dagen etter var det ganske så ok, selv om jeg spiste supper og myk mat i noen dager. Er like greit å få de ut når man plages. Lykke til!!
*Minnie Mus* Skrevet 21. mai 2010 #12 Skrevet 21. mai 2010 jeg har nettopp operert en visdomstann. selve inngrepet varte i 1,5 timer, var ganske ubehagelig og til tider vondt. Når han var ferdig var det ikke vondt, var bedøvet ganske kraftig så jeg klarte ikke å blunke med øyet på den siden bedøvelsen satt. Virkningen varte i to timer. Så gjorde det driiiiiitvondt. Tok Pinex forte, ibux 600 mg og paracet, men ingenting hjalp 100%. Er 3 dager siden og jeg har fortsatt vondt. Kjeven er ubrukelig, kan ikke gape og er konstant hoven. Det skal sies at jeg har kjevebetennelse i tillegg da, mulig smerten hadde vært mindre hvis jeg ikke hadde hatt det... men ville helt klart gjort det igjen. skal bli deilig å slippe å ha vondt i den pokkers tanna...
solita 06 Skrevet 21. mai 2010 #13 Skrevet 21. mai 2010 jeg har trukket en hos vanlig tannlege, og det var et hel.... De tre andre har jeg operert ut hos en dyktig kjevekirurg, og det var blåbær i forhold. De to siste tok han på en gang, det tok 30 min til sammen og hadde veldig lite vondt etterpå. Jeg ble fôret med smertestillende før operasjonen sånn at de skulle virke da bedøvelsen gikk ut, og tok ny pinex forte hver 6. time ca. Alt gikk overraskende greit! Håper det gjør det for deg og. Regn med å være øm noen dager, og det kan være litt vanskelig å gape.
ConsuelaBananaHammock Skrevet 22. mai 2010 #14 Skrevet 22. mai 2010 Jeg har operert ut begge mine vidsommer nede. En hos kjevekirurg, hvor de sagde tannen i flere deler for å få den ut. Gikk ganske greit Og den andre hos min tannlege. hvor han sagde del av kjevebeinet for å få tannen ut. Det gjorde faktisk minst vondt i ettertid etter tannlegen min hadde operert den ut Ser at en over her sier at det var ett stort hull igjen og at det er feil. Men ikke om man må ta vekk en del av kjevebeinet eller de må bak tannen for å få den løsnet. Da må man kutte mer opp bak, og dette gror igjen av seg selv etter noen uker. (etter man har tatt ut stingene etter 1 ukes tid) Man får jo også noe antibakteriellt greier som ligger nedi hullet den første uken etter operasjon. Dette hadde jeg etter andre operasjonen, ikke første Men kan være greit å ha noen "rett i koppen" supper o.l den første dagen hvertfall. Lykke til
ConsuelaBananaHammock Skrevet 22. mai 2010 #15 Skrevet 22. mai 2010 (hadde forresten vondt/øm i kjeven i ca 1-2 uker etterpå) Men det er fullt overlevbart og bedre enn en evnetuell betennelse i de dumme visdomenne
*Rutletutt* Skrevet 22. mai 2010 #16 Skrevet 22. mai 2010 Er endel år siden nå, men husker at det var rimelig vondt i noen dager etter og jeg slet med å spise.
OsloMor Skrevet 22. mai 2010 #17 Skrevet 22. mai 2010 Ja, og det var de verste smertene. Kirurgen måtte fjerne en del bein, og herregud hvordan jeg så ut og hvor ufattelig vondt det gjorde. For ikke å glemme kjevesperren som varte i 5-6 dager.
Mor di! Skrevet 22. mai 2010 Forfatter #18 Skrevet 22. mai 2010 Jeg skjønner at det tydeligvis varierer litt fra person til person og hvordan tannen er med tanke på ettertid (er jo noen skikkelige skrekkhistorier her!). Kjenner jeg gruer meg MASSE, blir faktisk fysisk uvel... men bort må den pga. plassmangel, og den kommer tydeligvis ikke lenger opp, ligger bare og stanger. Tenker mest på hvordan jobb skal bli dagene etter, men krysser fingrene for at det går bra!
Gjest vinterbrud Skrevet 22. mai 2010 #19 Skrevet 22. mai 2010 Operert ut visdomstann har jeg ikke direkte gjort iogmed at jeg ikke fikk narkose,bare vanlig bedøvelse som ikke virket skikkelig.Så for meg var det veldig vondt å få ut den betente tanna mi nede. Men etter inngrepet kjente jeg faktisk nesten ingenting,jeg tok litt smertestillende samme dagen som jeg hadde inngrepet. Jeg lurer på hva som skal til for å få narkose når man skal operere ut visdomstenner,hvis noen får det da.
ConsuelaBananaHammock Skrevet 22. mai 2010 #20 Skrevet 22. mai 2010 Det er en operasjon selvom det bare er lokalbedøvelse. Det skjæres jo, sages kanskje osv Det kommer til å gå HELT fint skal du se! Ett godt tips fra meg er å ta smertestillende FØR du får vondt. Dvs, ta dem når du kommer ut derfra Sa 1 time etterpå begynner man å kjenne smerten, ikke vits i å vente for lenge. Jeg ble faktisk kvitt min ekstreme tannlegeskrekk ved disse 2 operasjonene, så det er ikke så ille som det høres ut til. Og det mest geniale tipset som gjør alt så mye, MYE lettere når du ligger i tannlegestolen! Ipod! Dvs, musikk på full guffe! Da slipper du alle lydene, og det hele blir mye mer behagelig
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 23. mai 2010 #21 Skrevet 23. mai 2010 Enig i det siste tipset! Jeg lå med musikk på ørene under begge operasjonene. Det var utrolig deilig å kunne høre noen annet enn hakking og hva de snakket om. Men jeg fikk også beroligende i forkant av operasjonen. Måtte da komme 1 time før operasjonene, men det var det verdt! Bare ring å spør om det på forhånd, så ordner de sikkert det. (jeg var forresten hos kjevekirurg begge gangene)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå