Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #1 Skrevet 21. mai 2010 Jeg har høye verdier, må inn til glukosetest etter pinse. Har tenkt å holde meg borte fra sukker, men er det farlig med light produkter? Lettsaft, lettbrus etc. Noen sa kun en frukt om dagen, da fruktsukker er "like ille" - Noen med erfaringer med hva det er lurt å holde seg borte fra?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #2 Skrevet 21. mai 2010 jeg ville muligens venta med å legge om kostholdet til du fikk en diagnose, men dersom legen din virker sikker i sin sak, kan du jo holde deg unna juicer iallefall (gir en veldig rask blodsukkerstigning) husk at flytende føde blir raskt tatt opp i kroppen. du kan jo kutte ned på frukten hvis du vil være ekstra sikker, ev føler ubehag etter inntak. pass på at du får i den vitaminer og mineraler, for når du trapper ned på frukt, mister du mange vitaminer, så ta et kosttilskudd. lettprodukter skal gå bra, det gir jo ingen blodsukkerverdier. men jeg ville nok forsøkt å begrense inntaket litt, iogmed at aspartam ikke er noe du vil ha store mengder av daglig. ikke hør på hva "noen" sier bestandig. legen din og du vet hva som er best! det er mye misoppfattninger om diabetes ute å går! dersom noen kommer med råd til deg, drøft de med legen din først. lykke til
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #3 Skrevet 21. mai 2010 Fruktsukker har vel en annen effekt på blodsukkeret enn vanlig sukker? Jeg er insulinresistent, men har ikke utviklet svangerskapsdia så vidt jeg vet ennå. Jeg ville prioritert å ikke spise vanlig sukker som snop og søte ting, så spist litt frukt og litt jus. Ellers lite mel (kun grovt brød og lite av det) og mye kjøtt og fisk. Som f.eks to halve tynne skiver med mye pålegg på og to egg til frokost. Unngå poteter, ris og pasta, det er fullt av karbohydrater. F.eks mye kjøtt eller fisk til middag (rene produkter, ikke kjøttdeig o.l) med veldig lite eller ingen ris og poteter med mye salat og grønnsaker til. Det er veldig greit å bake kjøtt og fisk i ovnen i aluminiumsfolie, da unngår du stekt mat samtidig Det er ikke vanskelig å gjennomøre i det hele tatt, en må bare tenke litt anerledes enn en er vant til.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #5 Skrevet 21. mai 2010 Jeg hadde svangerskapsdiabetes nå siste gangen, og jeg la om kostholdet ganske raskt. Light produkter er uansett UT når man er gravid.. Jeg var veldig flink, men allikevel la jeg på meg sykt mye! Jeg bare este ut noe voldsomt, det var helt ekstremt. Legen sa at det noen ganger bare blir sånn selv om man er aldri så flink, pga total ubalanse i hele kroppen ;-) Da jeg ble gravid veide jeg 60 kilo, den dagen jeg fødte viste vekta 109 kilo :-( Jeg ville spurt legen med en gang hva du kan gjøre for å på best mulig måte unngå voldsom vektøkning....
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #6 Skrevet 22. mai 2010 takk for svar, jenter !! Mitt blodsukker var over 9 på ikke fastende - Snakket med svigermor som har dia, og hun sa det godt kunne stige noe voldsomt etter en søt frokost. 7-9 var sannsynlig Jeg velger bort søtsakene i helga. Jeg spiser vanlig mat til det er bevist at det er noe galt her... Har ikke følt noe som helst ubehag hverken før eller etter mat. Vekta mi er helt grei, gått opp 7 kg og har ca 10 uker igjen. Ingen vann, og blodtrykk ok. Dagen før jeg målte, drakk jeg endel saft uten sukker, litt light brus og endel vann pga varmen. Orket ikke bare vann den dagen. Kan jo være det slo ut på urinprøven. Jeg vet ikke. Aspartam lurer kroppen til å tro det er sukker, men om det kan slå ut er jeg veldig usikker på. Det ble så mange tanker surrende rundt i hodet mitt den dagen. Nå har jeg landa litt.... men tuuuuusen takk for at dere tok dere bryet m å svare meg. - Håper jeg slipper svdia.....
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #7 Skrevet 22. mai 2010 9 uten å være fastende er ikke høyt. For å finne ut om du har dia må du ta en glukosebelastning (hvor en drikker sukkerlake og måler bl.sukker 2 timer etter). Da bør blodsukkeret være mellom 7,8 - 11,1. Hvis du har over 11,1 etter 2 timer har du diabetes. Når du måler bl.sukker hjemme må du måle blodsukkeret fastende, før du spiser om morgenen. Ellers vil blodsukkeret stige pga det du har spist. Hilsen 22:00
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2010 #8 Skrevet 23. mai 2010 Aspartam gir ikke utslag som sukker, nei. Og 9 fastende er høyt, da et fastende sukker normalt skal ligge under 5,5.. 6 er grensen for å sjekke det nærmere. Håper det går bra og at du slipper å få noen diagnose!
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2010 #9 Skrevet 23. mai 2010 11:41: Hun var ikke fastende, hun hadde spist.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2010 #10 Skrevet 23. mai 2010 Hei igjen dere !! Så flott at dere bryr dere jenter :-D Takk skal dere ha!! Jeg håper også jeg slipper noe diagnose. Er ikke særlig lysten på det, nei.... Nå skal jeg bare vente til tirsdag, ny blodprøve på fastende... så må vi nok se det an om jeg trenger glukosetesten. Må blodsukker være under 7 da, for å slippe den ?? Jeg har nå uansett fått meg en skikkelig tankevekker på søtsaker. Blir litt mer bevisst på hvor mye sukker man egentlig putter i seg uten å tenke. - jeg kommer uansett nå til å tenke på inntaket, uavhenging av prøveresultatet. Igjen tusen millioner takk for at dere svarer meg. Jeg skal gi lyd fra meg tirsdag, om hvordan det går. Kos dere videre i pinsehelga !! Klem fra HI
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #11 Skrevet 25. mai 2010 ingen svangerskapsdiabetes på meg !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Verdiene er fine idag. Men jeg må nok passe litt på da.... ha en fin solskinnsdag da dere :-DD
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå