Gå til innhold

antistoffer i blodet, hjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble oppringt av legen i dag, er i uke 36, ble funnet ørlite antistoffer i blodet mitt.. han sa jeg ikke skulle uroe meg da det var såpass lite. Han hadde konf. med lab som driver med dette, de ba meg ta bl.pr 10 dager etter forrige prøve, det blir ikke før fredag neste uke... er det stigning er det kanskje snakk om keisersnitt..... Jeg går over i uke 37 i morgen, skjønner ikke hvorfor de venter når barnet alikevel er "ferdig" Jeg blir jo nervevrak av dette her..., noen som har erfaringer eller vet litt om dette? Er mitt andre svangerskap. Mitt første barn var Rh. negativ og jeg fikk ikke sprøyte. synes det er rart at jeg da danner antistoffer.... har drevet med IVF og første forsøk endte med mensen.. kunne jeg ha dannet antistoffer da?

Forvirret jeg..... men jeg kunne ønske jeg kunne "krevet" å bli satt i gang evt keisersnitt.. blir ei lang uke..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har vært gravid, men abortert, kan det dannes antistoff. Det kan man ha vært uten å merke det. Er selv Rh neg med positive barn. Skal ta siste prøve om en uke ellr så. Det er ikke farlig slik det var i gamledager. Det går nok bra! De ville IKKE ha ventet om det var fare på ferde!

Lykke til:)

Skrevet

Hei,

Fikk antistoffer i uke 32. Ble overført til Riksen (ettersom ikke Bærum har barneintensiv) som har fulgt meg opp.

Hadde 0 i titer i uke 12, 32 i uke 32 og så steg det til 128 i uke 34, mens jeg i uke 35, 35, 37 og 38 hadde 256. Dette er relativt lavt, om man spør legene på Riksen, mens jordmord som ikke ser så mange tilfeller syntes det var svært høyt.

Ble også forespeilet keisersnitt og at barnet måtte tas tidligst men alle prøver viste at alt stod bra til. Jeg ble satt i gang nøyakytig en uke før termin (Normal prosedyre om ellers alle prøver er ok).

Gikk til kontroll på Riksen i gang i uken fra det ble oppdatget, og de målte hastigheten på bloggjennomstrømminmg i hjerne og navlestreng, samt størrelse på milten.

Det som kan skje er at barnet blir blodfattig, da vil blodet inneholde relativt mer vann og gjennomstrømningene vil således være raskere. Titerene i seg selv sier ikke så mye.

Fødte en frisk og sprek jente 18. mai. Det ble tatt mye ekstra prøver etter fødselen, men alt ser veldig bra ut.. Skal inn på sykehuset for nye prøver i morgen. Barn med mødre med antistoff får lett gulsot, så de skal vurdere om hun evt. må litt under lys.

Hadde ikke valgt keisersnitt om alle prøver er bra. Barnet blir ekstra overvåket under fødsel. Følte meg i veldig trygge hender.

Hvilke sykehus skal du på?

Skrevet

Jeg er rehsus negativ, men tror mannen min også er det. Uansett har jeg lest at det er mengden med antistoffer som er av betydning, så de hadde nok kalt deg inn umiddelbart om det var noe fare. Uansett er det jo aldri hyggelig å få slike meldinger. Lykke til!

Skrevet

Jeg må si du roa meg mange hakk "mamma til 1 vil ha 2" Min verdi var ikke mer enn 8 og det er jo latterlig lavt i forhold til dine målinger.. Legen sa at det ikke var noe å bry seg om, men er ikke enkelt når man vet så lite om det, Jeg tilhører Kristiansund sykehus, men blir visst henvist til St. Olav om det skal være noe drastisk økning. Har vært på en del ultralyder tidligere pga foranliggende morkake sist svangerskap, Alt har sett bra ut da. til den lille jenta jeg har i magen. Gratulerer så mye med baby da forresten :)

men du sier det er vanlig å bli satt i gang en uke før? betyr det at jeg også blir det da? med mitt beskjedne utslag?

Skrevet

Fikk beskjed om at jeg ble satt i gang pgd. at det var prosedyre, og ikke fordi det var nødvendig.. Men fikk inntrykk av at man vertfall ikke skulle gå over..

Når verdiene er så lave som dine tror jeg knappest at de setter i gang. Har sykehuset i kr. sund. barneintensiv?

Var på sykehuset for siste kontroll med jents i dag. Da fikk jeg også med alle papirene.. Kan se at den første blodprøven av jenta vår ble tatt 1 min etter at hun ble født, og barnelegen så på henne rett etter.

Hun ble fullstendig friskmeldt i dag, og trengte ikke en gang lys.

Når skal du ta nye blorprøver? Generelt kunne man forvente en dobling i l.a. en til 2 uker.

Skrevet

Har barneavdeling i kristiansund med barnelege, men barneintensiv er jeg usikker på. Skal ta ny prøve på Fredag, 10 dager etter siste prøve er tatt. Jeg har bare tre uker igjen, så jeg tenker slik, hvorfor la det gå når babyen likevel er klar for å komme ut nå:) blir litt utålmodig jeg da.

så kjekt jenta di ble friskmeldt da :)

Jeg synes ikke dettet er noe morsomt jeg , har hatt et svangerskap full av bekymring da det er prøverørsbarn, vært nervøs fra dag 1 om at noe skulle skje.. grudd meg litt for fødsel da jeg ikke har fødd normalt tidligere (kun KS) og nå når alt roa seg og jeg så fram til fødsel, så kommer denne bekymringen med antistoffer, er ikke det tyyypisk?

Noe skal det være gitt :/

Men får smøre seg med tålmodighet:)

men veldig kjekt å høre dine erfaringer, fikk roa ned familien min noen hakk når jeg fortalte om deg ;)

Takk!

Skrevet

Hei,

Hadde det på nøyaktig samme måte. Ville helst at de bare skulle ta henne ut, men overlegen var veldig på at man ikke skulle gjøre det før nødvendig.. Så vidt mulig ville de trekke meg til uke 39, hvilket de lykkes med. Fikk heldigvis mye info på sykehuset, og de var flinke til å berolige. Tok UL og blodprøver 1. gang per uke.

Så lenge UL viser at baby har det bra, har baby det best i magen :-) Babyen min lå i seteleie både i uke 36 og uke 38 (vet det med 100 % sikkerhet grunnet ukentlig UL), og var da rimlig utålmodig på å bli satt i gang de tidspunktene hun lå med hode ned. Hadde et sterkt ønske om en naturlig fødsel, samtidig som jeg var veldig redd for både KS og setefødsel. Nå fikk jeg heldigvis en veldig fin fødselsopplevelse, takket være verdens beste jordmor :-)

Har hatt et vanskelig sv. skap med kontinuerlige blødninger (grunnet blodansamling i livmoren/hematom) fra uke 12-20, samtidig med ekstrem kvalme/oppkast fra uke 6-19. Føler jeg har fått min del av plager og bekymringer. (Hadde risiko sv. skap første gangen også grunnet morkakeproblemer)

Vil bare ønske deg lykke til med prøvene, og gjøre deg oppmerksom på at det tar ca en uke å få svar på titer-prøver. (Ble ganske stresset og utolmodig av det).

Oppdater meg gjerne om hvordan det går med deg. Jeg savnet veldig å ha noen i samme situasjon.

Send meg evt. en PM. Ikke sikkert jeg er så mye her inne om 2 uker..

Lykke til! Dette går helt sikkert veldig bra :-)

Skrevet

Hva mente du med PM`? hehe

Jeg skal oppdatere jeg:) fikk vite svar på prøvene 2 dager etter de var tatt på siste prøve, kanskje fordi det er mindre forhold her oppe? :)

men oppdatering skal bli, må bare vente til freddan i første omgang nå ;)

Skrevet

PM = personlig melding

Har sendt en melding til innboksen din, som du kan besvare når du vet resultatet på prøven :-)

Så bra at det kun tar et par dager da. Det hurtigste min har tatt er 4 dager, og da ringte de labben for å få express behandling på den. Ellers har det tatt en drøy uke.

Skrevet

Merkes dette på allmennetilstanden din eller??

Skrevet

Nei, man merker ikke noe på allmentilstanden til mor. Det er heller ikke mor det er farlig for. Jeg kunne fint jobbe og trene som normalt, men ble 50 % sykemeldt de siste 2 ukene ettersom det var veldig stressende med alle kontroller og prøver, samt at jeg til en hver stid måtte være litt forberedt på at de kanskje måtte ta henne ut.

Antistoffene morens rhesus negative blod lager mot barnets rhesus positive blod, kan bryte ned blodcellene til barnet. Babyen kan bli anemisk/blodfattig eller at den får mye vann i vevet sitt og blir litt oppblåst (hvis det får utvikle seg langt).

Rhesus immunisering oppstår kunn i 1 av 1000 avangerskap, og ytterst sjeldent hos 1. gangs fødende.

Antar at grunnen til at jeg har fått det er at sykehuset glemte å sette anti-D sprøyten etter at jeg mistet et barn i uke 12.

Nå gikk det heldigvis svært bra denne gangen, men tar neppe sjansen på en ny graviditet ettersom det typisk kan utvikle seg hissigere fra gang til gang. Har man først dannet antistoffer går disse ikke bort.

Riksen ville ikke direkte fraråde en ny graviditet, men mente at vi måtte tenke nøye gjennom det ettersom det vil være en viss rissiko. Alternativet er jo å finne er mann som også er rhesus neg :-)

Skrevet

Å så flott å få så mye informasjon om dette da.

Jeg er gravid for 3 gang, men har aldri fått tilstrekkelig informasjon om dette tideligere.

Slik jeg fortår det nå, siden jeg og BF har nøyaktig samme bl.t så er det ikke fare for antistoffer.

Skrevet

Noen som vet hvor høy titeren skal være før det begynner å bli farlig for babyen, og de setter meg igang?

jeg er i uke 36 og det ble funnet antistoffer for 3 uker siden.. Den siste titeren som ble målt er fra blodprøvene for en uke siden, og da var titeren på 512.. Tok nye prøver på onsdag, som jeg ikke har fått svar på ennå, men regner med at jeg får svar på mandag.. Jeg har hatt et tøft svangerskap med konstant kvalme, som jeg fortsatt har.. Og i tillegg "sluttet" jeg å sove for ca 2 mnd siden.. Får bare sove 1-2 timer i døgnet, så nå begynner jeg å bli utrolig sliten.. Og da hjalp det ikke mye å få dette å bekymre meg for i tillegg.. Så nå håper jeg at de snart setter igang med ks.. (for det er planlagt fra før)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...