Gå til innhold

Når er det vanlig at et barn slutter med bleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal regne litt på bleiekostnader og sånn.. Burde jo klare å finne dette på nettet, men; når sluttet ditt barn med å bruke bleier? Tenker da på engangsbleiebarn. Vet at det er forskjeller ja, men hva er "gjennomsnittet"?

Sånn ca. hvor mye har dere brukt på bleier gjennom hele bleieperioden?

Takk for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2år og 3mnd. Helt ferdig!

Skrevet

Rundt 3 år er mest vanlig, men en del slutter rundt 2,5 år og en del er ikke tørre før dem er nærmere 4 år

Skrevet

Begge mine sluttet da de var 3 år.

Brukte nattbleier til ca 3,5 år (men det er jo bare én bleie i døgnet, og ikke akkurat den store utgiften)

Skrevet

Vi har 2 bleiebarn og bruker 200 kr i måneden på bleier.

Elste er 2 år og 4 mnd. Har planer og begynne med avening nå ganske snart, siden det visstnok er lettest og avene i sommermånedene...

Skrevet

Storesøster sluttet rett etter at hun var blitt 3 år.

Lillebror er 2 1/2 og kommer nok ikke til å slutte før til neste sommer.

Skrevet

Eldste sluttet da han var ca 3 år. sluttet natt og dag samtidig.

Lillemor sluttet med dagbleia da hun var 2,5 år. Holder på å klare å slutte med nattbleia nå, hun er 4,5 år.

Når hun har brukt nattbleie så lenge, har det jo blitt gansk mange bleier, da ca 730 bleier. Hvor mange pakker blir det?

Skrevet

Det er litt rart at gjennomsnittet blir senere og senere..foreldrene sin feil.

Ser man på andre land er gjennomsnittet myyyyye tidligere, så det er ikke barnets kompetanse det kommer an på.

Mine var tørre da de var 2,5, men kunne nok blitt det mye før hvis jeg hadde begynt med avvenning tidligere

Skrevet

er vel helst sommeren det året de fyller 3. lettere å slutte når man springer naken rundt. :)

Skrevet

Min var 2 år og 9 mnd da hun selv ville slutte med bleie på dagtid. Vi har ikke drevet med aktiv avvenning annet enn å spørre om hun vil tisse eller bæsje på do i ny og ne. Etter 3 dager var hun helt tørr på dagen,

Nå er hun snart 3,5 og har nettopp sluttet på natten også helt av egen fri vilje. Fikk bare beskjed om at i natt ville hun ikke ha på bleie på natta lenger, helt greit det:)

Skrevet

Tusen takk for gode svar! :)

HI

Skrevet

Er det noe problem da, anonym 19.55?

Bedre at de får slutte når de er klare, enn å stresse ungene og la de oppleve mange nederlag ved å ha uhell...

Skrevet

Mellom 2 og 4 er vanlig, det er enorme forskjeller.

Skrevet

Kun en som har sluttet her så langt og hun var nesten 3år da hun sluttet både med dag og nattbleien.

Vi har brukt lidl og landlord bleiene så utgiften har ikke vært så stor.

Skrevet

Ikke før??? Jenta mi på snart 4 år var helt tørr da hun var 1 år og 11 mnd,og sluttet med nattbleie da hun var 2 år.

Gutten min som nå er også 1 år og 11 mnd går uten bleie på dagen,går selv på potte,og har kun bleie på natten.

Han er sååå stolt av seg selv :)

Har nok litt med latskap og gjøre ja,for ungene kan jammen meg klare det hvis forledrene gidder og streve litt....

Gjør alt så mye lettere.

Skrevet

Bare lurer:

Når dere har klart å avvenne ungene bleier, er det ikke stress å hele tiden være obs på hvor nærmeste toalett er om dere er ute? I byen eller lignende? De tisser vel ganske ofte, så... Klarer de å holde seg mens dere leter etter toalettet?

Skrevet

Eldste sluttet rett før hun var 3. Da var hun helt klar, og sluttet både på dag og natt.

Minste jenta mi er 3 år og 10 mnd. Hun har ikke sluttet enda. Vi prøver og prøver, men hun har rett og slett ikke kontroll enda.

Kjenner jeg blir litt provosert når andre skriver at det er latskap fra foreldrene... Vi har brukt samme metode for bleieslutt hos begge barna, men minsta greier det rett og slett ikke. Hun vil så gjerne, merker jo selv at de andre barna i barnehagen både på hennes alder og de som er mindre ikke bruker bleie.

Dere som mener dere ikke er late med bleieslutt: Hvordan gjorde dere det med bleieslutten?

Skrevet

det må man jo bare venne seg til uansett om de et to eller fire. man har med litt ekstra skiftetøy i veska om uhellet skulle være ute, ikke noe mer stress enn det.

Det ER latskap,ja! At så mange lar ungene bruke bleier til de er fire. Er ekstremt mange som ikke har tenkt på bleieavvenning engang når barnet er to år og fullt ut istand til å tisse og bæsje på do.

Tenk for en ENORM forsøppling pga latskap! nytter ikke om det er landlord eller pampers, det blir like mye søppel av det!

Skrevet

Bleieslutt kommer når barnet er klar for det! Så lenge de vet at de har et stående tilbud om å gå på do når de vil, gjør de det når de er klare. Skader jo ikke å "tifeldig" snakke om det med jevne mellomrom- uten å mase, men vil de ikke så vil de ikke!

Det er også ofte forskjell på jenter og gutter. Jenter er ofte mer interessert i doen enn det gutter er, men det finnes selvsagt mange unntak også her...

Sommeren det året de fyller 3 er et veldig vanlig tidspunkt å slutte, enten man er født sent eller tidlig på året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...