Gå til innhold

Er dette rettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far har barna annenhver helg og en ukedag, og betaler således bidrag til meg. Jeg kjøper klær, mat og alt annet de behøver. Far nekter å være med på spleising av store utgifter som ny bilstol, bursdagsgaver osv, greit nok.. Men han påstår jeg må gi han klær så han kan ha skift hjemme hos seg? Jeg mener da strengt tatt at ting og klær han har til dem hjemme hos seg får han da kjøpe selv? Er ikke det bare rett og rimelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så han skal betale bidrag for at du kan kjøpe klær til barna for å ha hos deg, men så skal han altså også betale for klær de skal ha hos ham? Om det er rettferdig eller ei synes jeg kommer helt an på hvor mye dere tjener.

Skrevet

Om det er rettferdig, kommer helt an på hvor mye han tjener, hvor mye du tjener og hvor mye han betaler i bidrag. Jeg syns det er enklere at klær og utstyr til barna ligger i bidraget. Jeg kjøper inn alt av klær, utstyr, sesongklær, sko og betaler for faste fritidsaktiviteter. Men far betaler høyt bidrag mtp at vi har samme årslønn. Personlig syns jeg det hadde vært slitsomt å måtte be barnefar om penger hver gang barna trengte noe.

Skrevet

Jeg er ikke en ekspert på bidrag siden jeg ikke har begynt å motta fra barnefar enda.

Men bidraget blir jo regnet ut ifra hvor mange netter barnefar har de, så da syns jeg det er rett og rimelig at han betaler for de klærne de skal ha hos han.

Skrevet

Jeg mener han bør kjøpe og ha klær til barna sine hos seg. Det er vel også enklere, slipper de å dra med seg bagasje hver gang de skal dit. Sånn har det heldigvis blitt her.

Bilstoler... har du din bil og far har sin bil, og dere begge to frakter barna rundtomkring, så bør han vel også kjøpe bilstoler som skal være i hans bil. TRenger jo kansje ikke være splitter nye bilstoler.

Men det er min mening da...

Skrevet

Så lenge barnet er der annenhver helg og en dag i uka så ser jeg ikke problemet med å pakke en bag. Kaller det vel litt bortkastet bruk av penger på klær som blir brukt så lite hvis BF må ha full garderobe hos seg. Ja, selv om det er BF som må betale. Og hvorfor ikke la BF bruke bilstolen når han har barnet. Er vel en grunn til at BF betaler bidrag. Det er vel for at mor skal holde nødvendig klær, utstyr, mat og etc.

Skjønner kanskje at man vil ha litt hjelp av BF hvis det er snakk om høye utgifter, være seg tannregulering, konfirmasjon o.l

Skrevet

Jeg er så heldig at jenta mi har fått arve masse klær, men jeg må jo også kjøpe endel. Har sendt med bf et par/tre skift (bukser/gensere/t-skjorter/strømpebukser), og han har kjøpt inn toalettartikler slik at vi sliper å sende en bag fram og tilbake. Hvis hun trenger noe ekstra, som for eksempel penklær, sender jeg med dette.

Men jeg er enig med de over her at det kommer helt an på hva han betaler i bidrag. Hvis han er gnien, og gjør alt han kan for å slippe å betale, så skjønner jeg at du ikke vil betale for det barnet trenger hjemme hos han. men husk at det er barnet ditt det er snakk om. Du vil sikkert at barnet har det han/hun trenger selv om det er pappahelg.

Skrevet

Dersom det er slik at far ikke leverer klærne tilbake etter endt samvær så er det klart du må kreve at han holder klær selv til barna, men dey blir jo fort kostbart dersom far må kjøpe vinterdress, regnklær, støvler, vintersko, vanlige hverdagsklær etc.. I tillegg blir det jo liten slitasje på klærne dersom de ikke er så mye hos far.

Skrevet

Jeg må si at jeg er litt uenig i det noen hevder i tråden under her...det er da ikke sånn at far betaler bidrag slik at du skal måtte kjøpe alt til barna. Dette er sikkert lett å si dersom man har høy inntekt og får høyt bidrag, men dersom man selv har liten inntekt og får minstebidrag blir dette litt rart. For bidraget skal da ikke bare gå til dekning av klær, leker og andre nødvendighetsartikler som bilsete, ski, sykler, barnevogn osv. Bidraget skal jo være med å dekke den "merkostnaden" det er å få barn. Det vil si mat, økte strømutgifter og ellers andre husholdningsartikler som barna er bruker av.

Jeg er selv skilsmissebarn, og jeg må si at jeg etter mange år var drit lei av å dra klær med meg i bag fra det ene stedet til det andre. Pappa kjøpte klær til oss (min bror og meg) som vi skulle ha hos ham, men det ble jo etter hvert kipt det også da pappa tjente mer enn mamma og brukte mer penger på klær til oss, men dette er jo ikke relevant før man når tenåringsperioden. Som et utgangspunkt så syntes jeg at far bør ha ett par skift liggende hjemme hos seg som barna kan bruke når de er hos ham. Jeg vet ikke om du kan kreve at han har masse tøy liggende hjemme hos seg som han har må betale for av egen lomme, men jeg har en venninne som har dette med i samværsavtalen. Samværsavtalen er utarbeidet av familievernkontoret. Men dersom dere ikke har en slik avtale, så må du nok belage deg på å pakke bag. Han kan nok IKKE kreve at du supplerer skapene hans med klær til barna.

Jeg syntes derimot ikke at det er noe poeng at de skal ha en parkdress hos mor og en parkdress hos far. Sånne store ting bør nok sendes frem og tilbake. Dette er ting som du må dekke da det nok regnes som innbakt i bidraget.

Ideelt sett burde dere kunne dele på utgiftene til større ting som: ski, skøyter, sykler osv., men det høres jo ikke akkurat ut som om dere har særlig god kommunikasjon og kan få til en slik ordning. Dette kommer jo også litt ann på hvor mye han tjener. Det kan jo tenkes at det svir hardt å måtte betale bidrag hver eneste måned...hva vet jeg!

Dersom det er NAV som står for innkrevingen av bidraget ditt, vet jeg at du kan søke der om ekstrapenger i forhold til "særskilte utgifter". Som eksempel på slike utgifter nevnte hun kostnader i forbindelse med barnedåp. Men det er jo også mulig at du kan søke om å få dekket kostnader til andre større utgifter i forbindelse med barna. Barnesete kvalifiserer nok neppe som en slik særskilt utgift. Når det gjelder barnesete så syntes jeg du kan si at det forventer du at han har i egen bil. Det er ikke praktisk å dele barnesete og sende det frem og tilbake mellom dere. Det koster da ikke allverdens dersom man kjøper det brukt på www.finn.no.

Men dersom du er usikker på hva en barnebidraget er ment å dekke, og eventuelt hva du kan kreve at han bidrar med utover dette syntes jeg du skal ta kontakt med familievernkontoret å høre hvilke retningslinjer de kjører etter.

Håper du har fått noen innspill som medfører at du/dere finner ut av hva som "funker" best for dere.

Skrevet

Han burde helt klart kjøpe klær til å ha hjemme hos seg selv. Evt sende klær som sendes med barnet i retur ved leverering.

• 4 uker senere...
Skrevet

Feil.

"Underholdskostnaden

Foruten barnetrygd inngår

-forbruksutgifter

-boutgifter

-tilsynsutgifter

Forbruksutgiftene er tredelt og består av

-individspesifikke utgifter

-husholdsspesifikke utgifter

-transportutgifter

Utgiftene varierer med alderen til barnet. Det er fire aldersgrupper.

Både de individspesifikke og de husholdsspesifikke utgiftene er fastsatt med utgangspunkt i Statens institutt for forbruksforsknings standardbudsjett.

Dette budsjettet omfatter de viktigste forbruksområdene, og er ment å gi uttrykk for et nøkternt og rimelig forbruksnivå. Varene som danner grunnlag for beregningene, holder enkel god kvalitet og lav pris. Det er dessuten et langtidsbudsjett slik at det er lagt inn noe ekstra hver måned for å dekke mer sjeldne og større utgifter.

Følgende varegrupper/utgiftsposter er med i de individspesifikke utgiftene: Mat og drikke, klær og sko, helse og hygiene, lek og fritid, spedbarnsutstyr (bare yngste aldersgruppe)."

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Hovedregler/Faktorer+ved+beregning

Skrevet

PS: Man SKAL sende med klær og den slags, men barnefar skal holde barnet med mat og merkostnader han har som følge av samvær. Les mer om hva som inkluderes i samværsfradraget.

Det at man som hovedomsorgsperson får tildelt friheten av å disponere pengene som skal gå til underholdet av barnet, impliserer at man også tar ansvaret for å sørge for at barnet har det det trenger. Det gjelder også når barnet ikke er hos deg. Det er barnets klær, ikke dine.

Skrevet

PSPS: Det gjelder selvfølgelig også barnefar. Det er ikke hans klær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...