prekæs Skrevet 21. mai 2010 #1 Skrevet 21. mai 2010 Jeg mistenker ett lass med jord kjøpt for to, tre år siden å være synderen. Jeg er økologisk så det holder, men nå er jeg beredt på menn med maske og hvit kjeledress, bare jeg blir kvitt dritten. Så på tv i fjor at å klippe ned hjelper, da skvallerkål ikke liker å bli klippet, men når de gror innimellom mormors dagliljer, liksom filtret inn i røttene er det ett rent helvete å få vekk. Når i tillegg alle lavendelene mine ser ut til ikke å ha tålt vinteren, føler jeg nå behov for antidepressiva. Hva gjør jeg? Drikker meg full?
blomstre Skrevet 21. mai 2010 #2 Skrevet 21. mai 2010 Lag en diger skvallerkål-gryte. Inviter en hau med folk. Be de ta med drikke samt en lavendel til vertinnen!
prekæs Skrevet 21. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 21. mai 2010 Ikke sant. Om det blir dårlige tider kan jeg i hvertfall overleve på egenprodusert skvallerkål, fant naboen og jeg ut under ett snev av optimistisk tankegang. Jeg vet at plantasjen pleier å selge pakker med lavendelplanter til grei pris, så havner nok der i pinsen, men mine er/var fine og etterhvert gamle blitt. Trodde de ville leve for alltid.
Gjest sug lut Skrevet 21. mai 2010 #4 Skrevet 21. mai 2010 Det hjelper antakelig mer å drikke enn noe annet. Siterer Gartner-Tor fra den utmerkete boka "Vondt i hagen": "En gang klippet jeg opp en omtrent 30 cm lang rot av skvallerkål (Aegopodium podagrania) i centimeterstore biter og "sådde" dem i jiffypotter. Alle spira. [...] Den vinner nesten alltid. [...] Du kan ellers forsøke å sprøyte med 35% husholdningsedikk når plantene er i spiring." Jeg er mest skremt av hvor fort den vokser. Jeg kan i prinsippet gå over samme bed hver himla dag og luke skvaller.
prekæs Skrevet 21. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 21. mai 2010 Den vokser under syriner, skjærsmin og magnolia og er redd for at de tar skade. Men å spraye med husholdningseddik går kanskje ikke utover røttene til større busker. Jeg skal prøve på ett sted hvor det ikke er så nøye med plantene først. Takk for tipset
Gjest sug lut Skrevet 21. mai 2010 #6 Skrevet 21. mai 2010 Det jeg ser nå er at eddiken min er 7 prosent - finnes det faktisk en femgangersåsterk eddik?
blomstre Skrevet 21. mai 2010 #7 Skrevet 21. mai 2010 Ja da, den skal finnes i 35% også. Men obs obs, med konsentrasjon over 12% så er den etsende, sterkt etsende ved 35%, og man må håndtere den deretter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå