Anne-B. Skrevet 21. mai 2010 #1 Skrevet 21. mai 2010 Har noen søte små med små propeller som jeg har lyst til å få ut snart, litt lei av de svarte krukkene som står i vinduene nå. Etter 1. juni er visst garantert frostfrie netter, men tåler de en hardere natt eller to? Juni er jo ikke så langt unna..
Gjest sug lut Skrevet 21. mai 2010 #2 Skrevet 21. mai 2010 Antakelig midtvinters - har du noengang hørt om en lupin som døde? Nei, jeg vet ikke - men naboens lupiner spira jo både før og etter siste kalde natt her. Men de har jo et utvikla rotsystem fra i fjor, vet ikke om det spiller inn.
Anne-B. Skrevet 21. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 21. mai 2010 Knis. Nei, forsåvidt ikke. Jeg har inntrykk av at det bare er jeg som liker dem. Kanskje de får mellomlande i en større potte først.
blomstre Skrevet 21. mai 2010 #4 Skrevet 21. mai 2010 Min erfaring er også at dette er hardhauser. Som barn pleide jeg å sanke frø fra de når de var avblomstret og plante i jorda (ute) med en gang. De kom fint opp våren etter uansett hvor jeg hadde funnet det for godt å putte de...
Anne-B. Skrevet 21. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 21. mai 2010 Da kjører jeg demi i jorda ved første og beste anledning, sammen med resten av frøene jeg ikke har sådd enda. Eller enda bedre; jeg planter ett og ett i passe avstand i naboens hage, det blir fint. Det blir som å ha fargerike hattifnatter i hagen! Han roter litt og trekker ned trivselsfaktoren her, så da er det vel bare rett og rimelig at jeg trekker den opp igjen med litt forskjønnelse her og der.
Gjest sug lut Skrevet 21. mai 2010 #7 Skrevet 21. mai 2010 Da anbefaler jeg geriljagartner-tråden under her. Forøvrig elsker jeg syriner. Et sted oppover type Nannestad eller en sånn udefinert utkant er det et område langs riksveien på et par km som er et eneste hav av lupiner i alle nyanser - ingenting bedre. (Og jeg veit de er på fy-lista, men pokker heller.)
Anne-B. Skrevet 21. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 21. mai 2010 Jeg syns de er dritfine. Hjemme vokser de langs europaveien et stykke, men de må klippes ned pga sikten osv. Det er alltid like trist. Er syrinbusker glade i vann? Det legger seg så mye nederst i hagen når det har regnet, så jeg funderte på å plante to-tre stk av enten buskevekst eller staude der sånn at noe kan trekke til seg og holde på vannet.
Gjest sug lut Skrevet 21. mai 2010 #9 Skrevet 21. mai 2010 Vet ikke om syriner. Men kan ikke huske å ha sett dem i det fuktigste hjørnet av hager? Min står veldig ikke-fuktig og er veldig glad. Du vil ikke drenere i stedet?
Anne-B. Skrevet 21. mai 2010 Forfatter #10 Skrevet 21. mai 2010 Jo, egentlig vil jeg jo det. Jeg bare så for meg at det skulle vær en fiks ferdig løsning å plante noen busker ned i bakken der. Må man bygge opp hagen når man drenerer? Jeg må nok finne noen bøker om emnet, tenker jeg.
Gjest sug lut Skrevet 21. mai 2010 #11 Skrevet 21. mai 2010 Aner ikke. Jeg har hage på en haug med tjue cm jordsmonn og bare gråstein under så her er det ikke for mye vann som er problemet. Derfor ble jeg også virkelig betenkt i fjor sommer i den heftige regnperioden da selv MIN hages plen gynga og surkla når jeg gikk. Forresten kan du kanskje gå andre veien - anlegge noe vannbasert, ikke nødvendigvis noe superheftig, men noe som skaper et klima for sånne fine nær-vann-planter?
Anne-B. Skrevet 21. mai 2010 Forfatter #12 Skrevet 21. mai 2010 Ja, det siste der har jeg såvidt tenkt litt over. Det må da finnes noe som vil trives der. Problemet nå er at de forrige eierne har ikke raket hagen tom for løv i høst, og nå som det regner innimellom og ikke er tørke over lang tid, så ligger alt nedi der som en surklete og brunvassen grøt. Jorda her er i tillegg veldig sandholding og går mot grus jo lenger ned du kommer, har jeg funnet ut etter diverse undersøkelser, så skulle egentlig ikke tro at det var noe problem da. Samtidig; vi bor oppå ei myr. Kan vel ikke forvente så mye annet da. Ser for meg å måtte spa oppe hele greia nedi der, gå på med leccakuler og kanskje noe grus, og jord oppå der igjen.
Gjest sug lut Skrevet 21. mai 2010 #13 Skrevet 21. mai 2010 Noe sånt, og så med vannliljer i... drømme... og sånt prydgress rundt inntil som ikke skal vokse I vann men bare nær det...
Gjest sug lut Skrevet 21. mai 2010 #14 Skrevet 21. mai 2010 http://www.waterfeatures2go.co.uk/SPECIAL-OFFER-Newcastle-wooden-barrel-pr-60.html Her var linken, ja.
Anne-B. Skrevet 21. mai 2010 Forfatter #15 Skrevet 21. mai 2010 Fin! Har lyst en liten plaskedam, men tror jeg må vente til unga blir større. Det minner meg på et tips jeg fikk på Plantasjen i går! Dama mente at jeg kunne kjøpe en av de svære whiskeytønnene de har der, for den ville trekke til seg vann. Kunne planta i den. Vet ikke helt om jeg tente så veldig på den ideen. Var ikke så ille i dag da, så får se hvordan det blir når det blir varmere i været.
Bettybu Skrevet 23. mai 2010 #16 Skrevet 23. mai 2010 Lupiner er noe dritt!! På lik linje med VALMUER!! Elsker de oransje som står klar til å blomstre nå snart!! Men de får holde seg i utkanten av hagen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå