Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #1 Skrevet 20. mai 2010 Min mann har en jente på 15 år fra før og vi har en felles på 3 år. Lurer på hva andre tenker om dette.......: Min mann gir f.eks julegave til 1000 - 1500 kr til særkullsbarnet og 299,- til fellesbarnet (tilfeldig at vi kjøpte en gave hver, men det viser jo hvor mye han vil gi i sum...) Bursdagsgaver til henne 1000 -1500 kr. Til fellesbarnet.... ingenting ifjor (jeg betalte alt), i år ca 500 kr. Særkullsbarnets mor får 2600,- i bidrag hver mnd (hun jobber en dag i uka...) pluss at han må betale EKSTRA for barnets hobby 500,- i mnd. (selv om bidraget nettopp skal gå til hobby, og ikke til å underholde biomor!). Særkulsbarnet får plustelig pc av far til 10000,-. Osv Osv. Han sier aldri nei til noe for han orker ikke krangle mer med biomor. Min mann har en dårlig betalt jobb, som er omtrent det samme som jeg tjener. Jeg betaler alt av klær, leker og utstyr til vårt fellesbarn. Han har flere titusener i forbrukslån.....!!!!!!! Hun er nettopp konfirmert ! Kostet ca 12-13 000 for pappa'en (gave+maten+osv)!!!!!! Hun fikk nesten 40000 i pengegaver. SÅ kommer sp.mål om hun kan dra til syden i sommer, koster 6000,-. Hvem skal betale, - jo far! Biomor har jo ikke råd... Er det urimelig av meg å nekte han å betale dette? Jeg synes det er urimelig at han skal betale så mye til særkullsbarnet! Han har jo ikke pengene, og mora bidrar fint lite! Hva synes dere? Synes det går utover meg, iom at jeg må betale mer enn han her hjemme. Og er det rimelig at hans to barn skal få gaver for så ulike summer?????? Holder på å bli gal av økonomiske krangler.....
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #2 Skrevet 21. mai 2010 Du må nok kanskje sette ultimatum for din mann når det angår pengebruk på datteren hans. Krev han for halva av alt som du må betale av klær og utstyr til deres felles barn. Min mann hadde aldri i verden fått betale Sydentur til sine særkulsbarn når mann ikkje har råd som familie å reise på den samme turen. Hvem skal hun reise sammen med?? Synest hun er for ung til å reise til syden med venner og penger har hun fått til konfirmasjonen så hun kan godt betale dette selv om hun reiser.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2010 #3 Skrevet 23. mai 2010 Det er helt horribel oppførsel og feil prioriteriner gjort av en voksen mann. Ingen pc, ingen sydentur og ingen luksus for noen familiemedlemmer før forbruksgjelda er betalt. 50% hver av alle kostnader med fellesbarnet, barnehage klær, mat. Ingen skeivfordelinger av barna. Han er voksen mann som oppfører seg som en uansvarlig unge som feilprioriterer ukelønna si. Om han ikke forstår dette selv, blir forbanna når du sier i fra, så må dere få inn hjelp fra utenforstående.
Gjest Antarctica Skrevet 24. mai 2010 #4 Skrevet 24. mai 2010 Fikk hun 40 000 i pengegaver så skal jo de pengene gå til pc og sydentur, er det ikke sånn da? Skal de virkelig aldri bruke OPP det de får i gave, bare få mer og mer? Mannen din er et umodent fjols som enten ikke er ferdig med å føle ansvar for eksfamilien sin, eller som har dårlig samvittighet han vil kjøpe seg fri fra, eller som ikke skjønner alvoret omkring den klemma han setter dere i. Kanskje dere trenger en profesjonell økonomisk rådgiver. Da vil det bli klart hvor mye han faktisk bruker på særkullsdatteren, og hvor mye han da i sammenligning bruker på den andre ungen/på fellesskapet. Tro meg, å begynne å gå økonomien etter i sømmene er meeeeget interessant. Nå som jeg har kjøpt ut min eksmann av huset vårt, ler jeg litt for meg selv, fordi han syns han er så utrolig raus og godvillig. Han overdrar det nemlig vederlagsfritt til meg, og syns at han gir meg det veldig billig... og så forlanger han å slippe bidrag for 4 måneder i fjor, for han mener han betjente huslånet uten å bo i huset i de månedene. Da jeg begynte å sjekke fikk jeg meg en overraskelse. Han hadde faktisk tatt penger UT av budsjettkontoen vår, der lånet trekkes, til eget forbruk like etter at han hadde flyttet - den tida han vil ha bidragsrabatt for! Og til sammen, hele året, hadde han betjent lånet med 13.000 kroner.... (I sammenligning: jeg betalte innn 74.000 for å betjene resten.) I stedet kjøpte han seg nye instrumenter og datamaskin til ca 50.000. Hvis rådgiveren ber dere om kontoutskrifter osv, og dere må se på nøyaktig hva slags forbruk pengene har gått til, tipper jeg dere blir rådet til å bli kvitt de dyre lånene hans med en gang, betale det hvite ut av øyet for å bli kvitt dem, og heller leve på minimum i noen måneder mens det pågår. Og jeg tror også han vil få på pukkelen for gaveflommen, hobbyen til datter, Sydenturer og tilfeldige utgifter som f eks ny pc rett ut av det blå.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2010 #5 Skrevet 24. mai 2010 Forbrukslån og overforbruk er veldig vanlig i nyfamilien. Ikke bare fraskilte menn, men også kvinner. Ikke alltid like lett å skulle bevare samme levestandard når man er blit to husstander, og har samme inntekt som før. Ikke lett å ha dårlig samvittighet for unger og full av selvmedlidenhet for seg selv. Forbrukslån er ikke veien å gå. Mannen min hadde også en god del gjeld, og han klarte ikke å bli kvitt den fordi han øste ut penger på ungene sine, penger i tillegg til bidraget, som han egentlig ikke hadde råd til. Det er dessuten en veldig vanlig problemstilling etter skilsmisser. Folk skakk kjører ofte økonomien sin.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #6 Skrevet 25. mai 2010 HI her! TAKK for mange bra innlegg! Jeg trengte å lese dette, jeg er altfor snill. Det er derfor han heller vil krangle med meg enn med biomor.... Riktig at han føler forpliktelse for eksen, og han har dårlig samvittighet som hun har nøret opp under i alle år ("det er så synd på barnet om hun ikke får den og den tingen..."). Riktig at han blir sint når jeg vil snakke om dette, fordi jeg mener at jeg har rett til å vite om gjelda hans f.eks så lenge vi har felles lån, barn og liv... Han mener at så lenge han betaler for seg her hjemme så er det greit, men det er ikke greit så lenge pengene er lånte.. Jeg har dessuten hjulpet han ut av pengeknipe før! Åh, jeg blir så sint!!!!!!!!! Har lenge tenkt at vi trenger hjelp utenfra, men hvor henvende seg? Familievernkontor? Takk igjen for saklige innlegg som åpnet øynene mine litt mer, for at man kan stille krav, ikke luksus til noen før gjelda er betalt osv. Dessverre er det vanskelig for meg å stoppe biomors krav, men kanskje han skjønner det hvis vi snakker med en utenforstående. :-)
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2010 #7 Skrevet 25. mai 2010 så fint, har lært selv at man må gi partneren mer ansvar. Man kan ikke blande seg inn i mannens relasjoner og stoppe andres urimelige krav. Samme om det er kompisene hans, svigermor, en homewreacker eller eks. Det er 100% hans ansvar å si nei.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2010 #8 Skrevet 26. mai 2010 Menn er generelt veldig feige når det gjelder å konfrontere andre mennesker i situasjoner som krever litt diplomati. Eneste form for konfrontasjon de liker, er fotballkamp og bilkappløp....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå