Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #1 Skrevet 20. mai 2010 Hvordan ser dere på det å ansette en au pair til å ta seg av hus og unger?
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #2 Skrevet 20. mai 2010 ja faktisk på en måte. mange av jentene må jobbe mye mer enn det de egentig skal. Dessuten bør man kunne ta være på sine egne unger. Hvor kult når du ikke kan kommunisere ordentlig med den du er sammen med hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #3 Skrevet 20. mai 2010 Jeg har vært au-pair og oppfattet meg ikke som slave:) Det er en kul måte å være i et annet land i ett år, lære kulturen å kjenne, lære språket skikkelig, bo gratis, spise gratis, men likevel få lønn til å kunne kjøpe seg greier eller oppleve ting, (evt drikke opp, som jeg gjorde) på fridagene:)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #4 Skrevet 20. mai 2010 snakker om au-pairer i norge og de er IKKE norske.
Gjest Skrevet 20. mai 2010 #5 Skrevet 20. mai 2010 Slaveri vil jeg ikke akkuratt kalle det og hvis man er alene med barn og jobber heltid for eksempel ser jeg helt klart at det er nyttig. De au-pairene jeg kjenner trives i landet og synes det er spennende å være her et år, og er du fra bygda i Nord-Russland eller Fillipinene så synes du faktisk lønna er helt ok også.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #6 Skrevet 20. mai 2010 Så lenge reglene følges ser jeg på det som en fin mulighet for ungdom uten mye penger til å komme ut og lære språk og kultur i et fremed land samtidig som det løser et problem for vertskapsfammilien. Problemet er at reglene i en del tilfeller ikke følges. Dette får desverre sjeldent konsekvenser for vertskapet.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #7 Skrevet 20. mai 2010 Hvis au-pairen jobber etter en saklig au-pair kontrakt og ikke blir utnyttet er det absolutt ikke slaveri. Mange utnytter ordningen.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #8 Skrevet 21. mai 2010 Mange som behandler au-pairene sine som slaver i hvertfall. Så i mine øyne-ja. Ville aldri hatt det selv.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #9 Skrevet 21. mai 2010 Har både vært au-pair og hatt au-pair. Ikke noe slaveopplegg noen av delene. Veldig trivelig faktisk begge deler for alle parter. Det er jo ikke au-pairordningen det er noe feil på, men de som utnytter denne ordningen.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #10 Skrevet 21. mai 2010 Er det fordi du ville behandlet dem som slaver selv da? Au-pair ordningen er ikke slaveri. At det finnes mennesker som utnytter ordningen betyr ikke at alle au-pairer har det fælt. Her hvor jeg bor er det mange au-pairer og de har det fint.
Villa Perlesukker Skrevet 21. mai 2010 #11 Skrevet 21. mai 2010 Har hatt au pair i 3 år og jentene har vært en del av familien. Man skal ikke la dem gjøre husarbeid om de ikke vil dette selv. Det som er viktig er å skape trivsel for jentene og sørge for at de har det bra. Både med å gi dem nok penger og fritid etc. Det har bare vært en vinn vinn situasjon hos oss. Jeg har grått hver gang jentene dro og har kontakt med alle enda;)
Anne-B. Skrevet 21. mai 2010 #12 Skrevet 21. mai 2010 Det kommer jo an på hvordan man behandler dem da. De eneste jeg kjenner som har hatt au pair, hadde henne til å stelle hele huset for seg. Hun var praktisk talt for tjener å regne. Fikk avsmak av hele greia. Nytter ikke å argumenterer med at "jammen hun kommer jo fra Nepal, og der er de så serviceinnstilte."
Gjest Skrevet 21. mai 2010 #13 Skrevet 21. mai 2010 Nei, det blir jo helt feil. Eller det vil si, man kan jo hente inn folk til å jobbe som hva som helst, også tjenere, hvis man gjør det på den rette måten, men da er ikke au-pair kontrakt tingen ...
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #14 Skrevet 21. mai 2010 I det siste har jeg lest om au pairer som må jobbe hele dagene og får sjelden fri, som utnyttes seksuelt og mishandles av arbeidsgiver. Au pairene er ganske forsvarsløse når de bor i hjemmet til arbeidsgiveren. Men det går selvsagt an å behandle jenta med respekt!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #15 Skrevet 21. mai 2010 slaveri er jo å utbytte et menneske til å gjøre oppgaver under tvang. Og det er ikke snakk om lønn eller fridager for en slave. De får vel fysisk avstraffelse eller blir sultet hvis de ikke gjør det de får beskjed om. En au-pair er vel en nanny fra et annet land som får gratis kost og losji pluss lønn for å gjøre noe de ønsker selv? Hvordan kan det være slaveri? Jeg jobbet som vaskedame på jobben til pappa mens jeg gikk på ung. skolen, og tjente en tusenlapp i mnd. Noen vil kalle det slaveri også, emn jeg var mer enn villig å jobbe for de pengene! Å kalle en jobb for slaveri er så innmari teit at jeg nesten blir svett. Bare fordi andres standard på hvor mye fri vi skal ha i jobben, og hvor mye penger vi skal ha for en "lettvinn" arbeidsoppgave er betydelig lavere enn vi er vant med, betyr ikke at de er dumme eller evneveike, men kanskje at vi nordmenn setter lista litt høyt? De aller fleste au- pairene jeg vet om, nyter muligheten til å jobbe i et fremmed land, og synes de får veldig greit betalt mtp at de ikke har store utgifter mens de bor hos vertsfamilien.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #16 Skrevet 21. mai 2010 Jeg vet en familie som hadde aupair som skulle ta av seg "barnet" dette "barnet" var over 18 år og satt i rullestol. Jeg var personlig assistent for henne på dagtid mens den stakkars au pairen fikk au pair lønn for å ta av seg henne på kvelden og natten, i tillegg til husarbeid i familiens gigavilla på Oslos vestkant+ lage middag hver dag. Husker hun måtte stryke alle klærne deres..til og med trusene. Nei syntes så synd på henne. Jeg fikk lønn fra bydelen mens hun gikk på den luselønna. Hun var morens personlig slave, og det var forsåvidt jeg også. Jeg og aupairen lagde i stand både julemiddag, nyttårsmiddag, påskemat osv til denne familien og deres 30 gjester. Brukte flere timer på å skrelle poteter. Måtte vaske bilene til hele familien også. Ble også "leid" ut for å vaske husene til bekjente av de. Jeg holdt ut i 1 år så orket jeg ikke mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå