StoltMammaForFørsteGang Skrevet 20. mai 2010 #1 Skrevet 20. mai 2010 Hei. Har termin 25., mao om 5 dager, og på kontroll i dag mente JM at lillesnuppa ligger med ansiktet opp som en "stjernekikker". Hun sa også at det kjentes ut som hodet var festet. Er det noen som har erfaring med fødsel i dette leiet? På nettet forøvrig ligger det mange "skremselshistorier". Vet jo at risikoen for komplikasjoner er større og kjenner at jeg bekymrer meg for dette. Men ut kommer hun vel til slutt, uansett. Er 2. gangsfødende, fikk en gutt januar 2008. Lang og tøff fødsel. Får krysse fingrene for kraftige rier som kan hjelpe til slik at hun får "skrudd seg" riktig...
SpongeBob Skrevet 20. mai 2010 #2 Skrevet 20. mai 2010 Så kjipt at JM mener det er tid for å skremme deg med det, da? De fleste skrur seg jo rettveien når de skal ut, håper lillingen din også gjør det. Men en venninne av meg har fått to, på første var de ikke forberedt på det og det var visst en forferdelig fødsel, med andre var de klar over faren og hun endte opp med KS såvidt jeg husker. Her har sikkert JM notert seg posisjon så de er ekstra obs, dessuten har du jo fått en før (og ikke endret nick? men uansett, =bedre plass i bekkenet). Mener å huske en lege en gang fortalte meg at hvordan ungene posisjonerer seg før fødsel i stor grad skyldes form på livmor (seteleie en gang gir større sjanse osv), det kan jo være at første din også lå med fjeset opp og måtte ha noen ekstrarunder for å komme i rett stilling på veien ut? Lykke til, du har jammen ikke lenge igjen?
Mjølkekua Skrevet 20. mai 2010 #3 Skrevet 20. mai 2010 Synes SpongeBob kom med gode råd. Er jo egentlig ingen grunn til at du skal ta sorgene på forskudd, det er jo endel rotering som skal til før ungen er ute, og da er det jo mulig at h*n snur seg på veien. Det ble dessverre haste KS på meg da lillegutt satt fast i bekkenet med nesa i sky. Det er bare å si i fra når du kommer inn eller hvis det blir langvarig. Lykke til! Jeg satser på en normal fødsel denne gangen, men kommer til å være litt ekstra obs.
*Lissi* Skrevet 20. mai 2010 #4 Skrevet 20. mai 2010 Titter innom fra 1. trimester:-) Min første var "stjernekikker", og vi var ikke klar over det før etter fødselen. Vet ikke om selve fødselen var så mye verre enn den normalt ville vert da. Problemet var at riene forsvant på slutten, og ikke hjalp det med drypp. For å hjelpe til lå barnepleier på magen min de siste riene. Var nok litt verre å få henne ut, og revnet endel. Brukte 9,5 time fra første rie. De to neste fødselen mine har vert over på under to timer:-) Lykke til!
Pikenurk nr 2ღFødt 17.juli:) Skrevet 20. mai 2010 #5 Skrevet 20. mai 2010 Hvordan fant du ut at det var en stjernekikker??
Mjølkekua Skrevet 20. mai 2010 #6 Skrevet 20. mai 2010 Fant ikke ut av det før jeg hadde vært i fødsel i flere dager (hadde rier i totalt 4,5 dag hvor av 3 dager med 10 min eller mindre mellom riene), og på sykehuset i 16 timer. Når de tilslutt kjente inn i åpningen kunne de kjenne at han ikke lå som han skulle. Kan diskutere om jeg / sykehuset burde skjønt at det var noe som ikke stemte før vi fant det ut.. Det ble forsøkt snuing, drypp osv osv. men han hadde satt seg skikkelig fast og de mente at det ikke var noen annen vei ut enn gjennom magen. Jeg hadde en tøff fødsel og var veldig lei meg når det endte i KS (skulle være på ABC og hadde ikke forberedt meg på at fødselen ikke skulle være naturlig). På tross av dette er jeg ikke redd for fødsel denne gangen.
To tette og ei badehette Skrevet 21. mai 2010 #7 Skrevet 21. mai 2010 Har født en stjernekikker vaginalt. Underveis i fødselen kunne ikke jordmor kjenne fontanellene, og slik fant de ut at han var stjernekikker. Lege var tilstede og foretok en tangforløsning. Det gikk helt bra selv om jeg måtte trykke han ut uten hjelp fra pressrier (epidural har sine baksider), og måtte bare sy et lite pyntesting eller to. Det er ikke alle som trenger et keisersnitt selv om babyen bestemmer seg for å komme med nesa i sky. Det kan gå helt fint også:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå