Gå til innhold

Hvem har vært på vekstkontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hva gjorde de?

Er det UL?

Hvilken uke var du? Jeg skal i uke 37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De tar UL og en samtale.

Skrevet

Ja ok, håper alt er ok med str på babyen min... :o)

Skrevet

Var forresten i uke 36 og 40.

Skrevet

har vært på maaaaange!!!! i uke 32, 34, 36, 37, 38, 39 og 40. ultralyd og samtale. og ctg. ( ctg fra uke 36)

Skrevet

Jeg var på vekstestimering i uke 37,er nå i uke 38 :-) Vi hadde en samtale, så tok de UL av magen.

Skrevet

Var i uke 37 denne gang. Tar ul og rekner ut mål på babyen.......

Skrevet

Heisann

Jeg har vært på tilvekstkontroll i uke 28 og 32 og skal igjen i uke 36 og 38. ikke fordi det er noe galt, men pga Ashermans syndrom.

Legen tar UL, måler mage og hodeomkrets. Videre ser han på morkaka og blodgjennomstrømningen. Samt ser at barnet jobber med pustebevegelsene og leie. Alt plottes inn i et skjema, som viser hvor stort barnet er i forhold til antall uker.

Ikke sikkert at det er slik det gjøres alle steder og det kan jo være at jordmor gjør det i noen tilfeller. Er nå 35+2

Skrevet

Jeg har vært på 5 stk. Uke 12, 20, 24, 30 og 36. Bare vanlig UL hvor de måler hodet, magen og lårbeinet. Og en samtale med både jordmor og lege etterpå.

Lykke til :)

Skrevet

Hvem er det som får vekstkontroll, det gjelder vel ikke alle? Noen som vet?

Skrevet

Hei AYA

Jeg er litt usikker, men vet at det ikke gjelder alle. Dersom lege eller jordmor du går til mistenker at veksten er for mye utenfor normalen kan du bli sendt til sykehus for en UL. Men ofte er det de med risikosvangerskap eller tidligere risikohistorikk som får dette

Jeg får det som sagt, pga Ashermans. Det er en lidelse hvor livmoren er full av arrvev (ofte er vi ikke fruktbare), og en har lite forskning på dette. Dette er fordi de fleste som blir gravide mister tidlig av oss. Men nå vil de se at livmoren min klarer å utvide seg godt nok og at barnet får god nok næring.

Litt medisinsk lærdom på en fin ettermiddag :D

Skrevet

Vi ble sendt på vekstkontroll med nr 1 fordi sf-målet mitt flatet ut. Var en liten men aktiv propell inni der som var helt normal, men liten, ved fødsel. Var på jevnlige kontroller de siste ukene. (Mistenkte også lekking av fostervann).

Denne gangen ligger jeg godt an på sf-målet, selv om magen er liten, men ble sendt på vekstkontroll etter å ha sjekket stå pga litt lite liv et par dager, og de oppdaget et vekstavvik på -10%. Kom tilbake bare én gang, da fastslo de at jeg får små barn, noe som er helt normalt siden jeg ikke er så stor selv :-)

Men det er ikke vanlig å sende gravide på vekstkontroller i hytt og pine :-)

Skrevet

Var forresten i uke 30 denne gangen.

Skrevet

Jeg ble sendt på vekstkontroll pga. at jeg har BMI under 18.

Skrevet

Jeg skal på vektkontroll pga at jeg fikk en stor baby sist... Så JM ville at jeg skulle bli sjekket pga av dette...

Hun sa at det var vanlig at barna ble større for hvert svangerskap når man hadde store barn fra før, men dette er om man har samme far på alle barna.

Men jeg sa at dette barnet ikke hadde samme far som de andre 2, og da sa hun at det var mindre sjangs for at dette barnet ble større enn min nr 2. men hun ville være på den sikre siden, å sendte dermed en henvisning til vekstkontroll... :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...