Gå til innhold

Skal jeg slutte å amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri hatt nok melk til babyen, og har måtte gi morsmelkerstatning i tillegg etter amming. De siste dagene har h*n begynt å vegre seg for puppen, vrir seg unna og skriker når jeg legger til... Nå vurderer jeg å bare gi opp ammingen og gå over til ren mme. Da slipper jeg masse styr, men hva er ulempene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si at babyen er 2 måneder gammel.

Skrevet

Tja. Morsmelk har en del dokumentert positive effekter for barnet i forhold til immunforvaret og tilvenning av fast føde, men det er ikke noen krise om du dropper ammingen. Puppenekt når man kombinerer flaske og pupp er ikke et ukjent fenomen, og en del viljesterke babyer vil aldri gi seg på det. Du kan eventuelt forsøke å amme f.eks bare når barnet akkurat har sovet, de tar gjerne lettere puppen om de er litt døsige og det er stille/mørkt etc.

Skrevet

Prøv å holde ut litt til. De små har godt av å få morsmelk så lenge som mulig, selv om du må gi erstatning i tillegg. Likevel viktig at du ikke sliter deg ut for å klare det. Tror jeg ville tatt en tur på helsestasjonen for å få råd og tips der. Eller kontakt ammehjelpen eller hva det heter. Tror ikke de beste rådene kommer her inne på anonymforum...

Skrevet

Takk for svar. Jeg har snakket en del med helsesøster da dette har vært et problem helt fra starten... Ammehjelpen vegrer jeg meg litt for å kontakte, da jeg opplevde et sinnsykt ammepress på sykehuset og er redd det skal stresse meg igjen.

Hadde egentlig bestemt meg for å slutte med ammingen nå, men la babyen til i morges for å få tømt puppene, og da gikk det jo lekende lett, samt at jeg fikk kjenne på nærkontakten og at det jo er koselig og sikkert viktig for oss begge.

Derfor ble jeg plutselig litt i tvil, og tenkte å lufte tanker og høre synspunkter her inne...

HI

Skrevet

Så bra at det gikk fint i dag. Da ville jeg prøvd litt lenger. Ammingen skal jo være kos. Jo mer strevsomt du syns det er, jo mer vil du overføre den følelsen til minsten, og da er den onde sirkelen igang. Gikk det så lett i dag, vil det kanskje være like greit i morgen, så har du det gående...

Skrevet

Det har stort sett "gått fint" hver dag, med unntak av de siste dagene. Men det er ikke nok melk, så jeg må gi mme i tillegg, sånn at det blir dobbelt styr, synes jeg... Så jeg er usikker på om det er vits i å "ha det gående"...

Skrevet

Du kan også eventuelt pumpe deg og gi melken på flaske, så får babyen morsmelk litt lenger. Da holder du også produksjonen oppe, slik at dersom du vil prøve å amme litt, så har du i allefall melk.

Et annet tips er å slutte med flaske og heller gi på kopp noen dager. Litt styrete, men da kan det være babyen blir mer "motivert" til å ta puppen.

Skrevet

Sånn har jeg det også. Nekter å ta puppen, bare skriker. Hun har ikke fått mye flaske heller, men nå er det bare amming om natten. Hun er 2 mnd. Men pumper så hun får morsmelk. Jeg blir stresset av all den hylinga, og får vondt inni meg. Så da dropper jeg det og har ei blid og mett tulle :)

Skrevet

Takk for svar!

Det er jo bare noen få ganger i det siste at puppenekt har vært et problem, men det har vært en medvirkende faktor til at jeg vurderer å slutte. Å pumpe meg synes jeg er et fryktelig styr, så det blir ikke aktuelt å bare drive med det. Det måtte eventuelt være hvis jeg velger å fortsette å amme, og må pumpe meg av og til hvis babyen ikke har tid/lyst/ork til å spise...

Vi ga mye med kopp til å begynne med, slik at h*n ikke skulle venne seg til flaske, og det gikk veldig fint, men fant ut at det var dumt fordi baby da ble vant med at maten bare rant ned i halsen, gadd ikke jobbe for det i det hele tatt...

Beklager hvis jeg virker negativ i svarene mine, og avviser det meste, men det er bare en form for å veie pro og con med meg selv (og dere hjelpsomme damer som kommer med synspunkter).

HI

Skrevet

Hvor ofte pumper du på dagtid da?

Skrevet

Morsmelk gjør visst at babyene unngår forstoppelse. Dersom du slutter med morsmelk får barnet lettere forstoppelse, og dermed må du sikkert begynne å blande maltekstrakt i melka for å løse opp.

Skrevet

Godt poeng - hvis det stemmer at morsmelk fikser forstoppelse. Jeg trodde det var slik at barn kan få forstoppelse av mme...

Skrevet

Gir du mme kan det gi treg mage, uansett om du pøser på med morsmelk. Snakker av erfaring.

Slutt å amme om du helst vil det.

Skrevet

Hvis ammingen blir mer styr enn kos anbefaler jeg deg å slutte. Jeg styrte på i et halvt år med min første, det rant mer snørr og tårer på oss begge to enn melk for å si det sånn. Det var et helvete, og jeg angrer enda litt på at jeg ikke ga meg litt før. Livet ble nytt for oss alle sammen da jeg innså at jeg måtte gi opp.

Jeg har ammet to barn med minimale problemer etterpå. Sistemann er bare 3,5 mnd, men den mellomste ammet jeg til 13 mnd.

Skrevet

Hei :) jeg hadde samme erfaring som deg med første.. hadde ikke nok melk, og ga mme i tillegg etter måltidene. Ble bare mer mme og mindre mm etterhvert. Da poden var 3mnd orka jeg ikke styret mer, og gikk over på flaske.

Det som var dumt var at jeg angra veldig i ettertid. Alle sa jeg ville bli letta når jeg bare tok valget, men det stemte ikke for min del. Savna nærkontakten som amminga ga oss noe vanvittig.

Da de samme problemene begynte å vise seg denne gangen bestemte jeg meg for å ta opp kampen.

Jeg kokte opp mye havresuppe som jeg hadde stående i kjøleskapet, og sørget for at jeg fikk i meg 2-3 liter drikke i løpet av dagen (vann, juice, iste, ammete osv). Kjøpte meg god mat, innviterte venner som tålte lill gråt og elting ved brystet osv.

Jeg fant også ut hvilke tv-programmer som gikk iløpet av dagen, slik at det ikke skule bli kjedelig med amminga.

så satt meg og poden slik i et par dager og ammet og ammet, Følte alt va håpløst og at vi aldri kom til å komme i mål, men på dag tre våkna jeg med vanvittig melkespreng. Det var sånn at jeg måtte pumpe til å ha på frys etter han var ferdig å drikke.

Har hatt et par ganger til jeg har måttet gjøre slik som dette, og når poden er skikkelig lei og veldig hissig får han litt av melken som er på frys slik at han rorer seg til å sovne, og er klar for neste ammeperiode.

Dette er min erfaring :) Poden er 4mnd og har aldir fått annet enn morsmelk..det var noe helt annet med storebror :)

Mine rfaring er at melka stabiliserer seg ved 2,5-3 mndrs alder, og du får ikke de voldsomme økedøgnene. Fra da av var det bare "plankekjøring" :)

Du må nesten se hvor viktig amminga er for deg, selv synes jeg det er helt fantastisk :)

Skrevet

og jeg hadde ingen planer om å være anonym her :)

Skrevet

Jeg er veldig bestemt på at man ikke skal amme for enhver pris.

Jeg slet, men hadde ikke samvittihghet til å gi meg. Gikk over til pumping etterhvert, og slet meg ut på det. Et halvt år som bare var masse vondt, triste stunder og kjip følelse.

Jeg venter en til nå, og vet at terskelen for å gå over på flaske og mme er mye lavere. Heller mer kos og nærhet, og en glad mamma som nyter tiden med babyen, enn morsmelk for engver pris.

Første, som ikke fikk morsmelk særlig lenge, har dessuten et mye sterkere immunforsvar enn alle vi kjenner som ble ammet til de var året/halvannet. Han er snart 6. Veldig lite syk, slank, men sterk. Så han har ikke akkurat lidd noen nød.

Skrevet

Tusen takk for alle svarene. Godt å se forskjellige synspunkter, og forskjellige råd...

Jeg har bestemt meg for å gi ammingen en sjanse til, det er jo koselig når det går fint!

Skal jeg forsøke å amme og pumpe for harde livet nå i helgen, og se om jeg får økt melkeproduksjonen noe. Hvis ikke det går, så får jeg ta en ny vurdering etterhvert.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...