Gå til innhold

Til dere sykepleiere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal begynne på sykepleierstudiet til høsten men er jeg veldig usikker om jeg kommer til å klare det. Jeg vil så gjerne men er redd for at psyken stopper meg. Jeg tok hjelpepleierutdannelsen\helsefagarbeider(kun teori, gadd ikke gå som lærling) Vi var ute i praksis to ganger i ca 4 mnd tilsammen. Problemet er at jeg ble svimmel og dårlig når jeg skulle ta del i sårstell. Jeg holdt på å svime av de første gangene. Da var det snakk om store liggesår som luktet forj.......

Er det noe håp for meg? eller er jeg en svak sjel som ikke kommer til å klare å vende meg til dette. Jeg vet at dette er veldig individuelt men hadde vært greit å høre at fler opplevde det samme i begynnelsen men ble herdet etterhvert. Jeg har veldig lyst til å bli sykepleier, men er redd for at dette kan ødelegge for meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg jobber som sykepleier. Og er veldig var på lukter, kvalmen kommer fort. Men jeg vender meg sakte og sikkert til det. Men noen dager er ikke like bra. Men det går fint! du klarer det nok =)

Skrevet

Har ingen personlige erfaringer, men en i klassen min besvimte da vi skulle legge in venfloner (hun skulle legge inn på meg). Tror hun ble generelt dårlig av å se blod. Så vidt jeg vet jobber hun som sykepleier enda, så jeg vil tro det er håp;-)

Skrevet

Ja huff håper det. Jobber på sykehus nå, men det er på en dagenhet som med pasienter som ikke trenger stell så jeg ser ikke slike sår. Men vet at jeg må jo mye ut i praksis og vil møte på dette, spesielt når jeg skal på sykehjem. Jeg tåler blod, diare oppkast osv, men når det lukter råttent da klarer jeg ikke å holde meg på bena.

Skulle holde en pasient i hånden da hun skulle fjerne 18 sting fra en operasjon(ganske store "bolter") og jeg svimte av før alle stingene var tatt. Luktet ikke bra....hufff....

Jeg er herdet når det gjelder blod, oppkast, diare osv, men det er dette med sår og død hud som lukter, jeg ikke makter. Kan ikke akkurat komme med en klype på nesa heller.

H.I

Skrevet

Så lenge dette er noe du er ærlig på til kontaktsykepleier og veileder vil jeg tro at du fint greier å gjennomføre praksisene.

Har som sykepleier sett sår som har gjort meg både kvalm og uvel, og ville hatt full forståelse av en student som var bevisst og ærlig om dette. Men du bør prøve deg, og så heller trekke deg fra situasjonen hvis du blir uvel.

Skrevet

Ja jeg kommer til å være ærlig om dette når jeg skal ut i praksis. Jeg sa fra om dette når jeg var ute i praksis sist, og da fikk jeg være med på alle sårstell slik at jeg skulle bli herdet. Rakk desverre ikke å bli så herdet at jeg klarte å gjennomføre et sårstell alene, men satser på at jeg skal klare det i løpet av denne utdannelsen.

H.I

Skrevet

Jammen, da har jeg full tro på at du greier dette strålende! Viljen og innstillingen er det viktigste!!!

Lykke til med studier, dette kommer til å gå kjempefint ;-)

NN 21.20

Skrevet

Tusen takk :) det trengte jeg virkelig å høre :)

H.I

Skrevet

Dette kommer du over etterhvert! jeg tar videreutdanning og det er en stund siden jeg jobbet fulltid pga barn... jeg blir uvel og svimme av FORELESNINGER, og jeg må le litt av meg selv.. for jeg er egentlig ingen pyse,bare litt rusten..man kommer fort inn i det igjen, og har fokus på at pasienten skal ha det bra:-)

Skrevet

Hei

Jeg er sykepleier og kjenner meg igjen i det du skriver. Mitt "problem" er lukten av oppkast. Jeg har selv kastet opp i hekken utenfor hos en bruker (jobbet da i hjemmesykepleien) pga oppkast lukt!! Mine kollegaer lo godt da for det så ikke lurt ut,hehe.

Jeg har aldri blitt herdet og kommer nok ikke til å bli det heller. Det skaper ikke store problemer i min hverdag som spl,men det hender jo at jeg kommer opp i det og da har jeg lært meg å takle det.

Jeg takler ALT annet. Men en av mine kollegaer har samme problem som deg. Og det er aldri noe problem fordi vi er så mange som "liker" utfordringen når det gjelder sår. Så skal hun på et sårstell og jeg til en som spyr bytter vi bare bruker :o)

Lykke til!

Hilsen sykepleier som setter seg på trappa når ungene spyr og ber mannen tørke opp :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...