To tette og ei badehette ;) Skrevet 19. mai 2010 #1 Skrevet 19. mai 2010 Hallais folkens! Jeg hadde termin 12 mai. Jeg var megen spent på denne fødselen da forrige fødsel ente i haste keisersnitt pga langsom fremgang. Jeg hadde også tatt røntgen av bekkenet, som viste at bekkenmålet i midten var litt smalere enn det de anser som normalt (de har kun bekkenmål til å kunne føde i seteleie), så hvis det ble hodeleie, så regnet de med at jeg skulle kunne klare å føde normalt. Mandag kveld den 3 mai så skulle jeg og mannen min på et foredrag i bhg til jenta vår på 2 år. Slimproppen hadde gått 5 dager før, men enda var det ikke noe tegn til fødsel, til min store frustrasjon. Jeg var mektig lei av å gå gravid. Hadde bekkenløsning og vondt her og der. Så imens vi satt der og hørte på foredraget, så fikk jeg så hyppige kynnere. 5 minutter imellom.. kun stramming av magen og ikke smertevondt. Jeg skjønte at her var det noe i gjære. Jeg sa det til mannen min, som svarte at det sikkert var falsk alarm. Men halvtimen gikk og jeg begynte å kjenne små tak i korsryggen. Kl var 19 da kynnerene startet på foredraget og vi var hjemme i 21:30 tiden. Jeg hadde da fått blod i trusa. Jippi! Endelig er fødselen igang! Mamma som var barnevakt for lillejenta ville ikke vite når fødselen startet. Hun ville bare ha beskjed når alt var over, for hun var så bekymret for meg. Så jeg satt i sofaen med små rier og prøvde å skjule det for henne. Da mannen min kjørte henne hjem, så sa hun til ham at hun trodde det ble baby på oss i natt. Snakk om morsinsinkt! Vi leverte 2 åringen til mi søster kl 23 på kvelden. Kl 01:30 så orket jeg ikke være hjemme lenger.. syntes det begynte å gjøre passe vondt ja. Jeg er ganske pyse når det kommer til smerte. Jeg hadde forresten gått 3 ganger til modningsakupunktur for å få en lettere fødsel. Jeg er 100% sikker på at den akupunkturen gjorde susen.. forteller om det etterpå.. Da vi kom til sykehuset kl 01:50 så var jeg så redd for å bli sendt hjem. Jeg ville ikke være hjemme og ha smerte. Ville være på sykehuset. Jeg ble undersøkt, og hadde 3 cm åpning og ble tildelt fødestue. Smertene økte ganske fort syntes jeg, men det hjalp da mannen min maserte meg i korsryggen. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for å ikke ta imot Epidural. Grunnen til det er fordi sist fødsel, så fikk jeg Epidural med en gang de satt meg igang. Hadde hatt 5 døgn med vannavgang og de sa at jeg var så sliten at jeg ikke kom til å orke de smertene. Jeg tok selfølgelig imot Epiduralen, men fikk kun 6 cm åpning. Denne gangen ville jeg være oppe og gå så mye som mulig. Har nemlig lest i flere fødselshistorier at de som brukte tyngdekraften at plutselig hadde de 10 cm åpning. Jeg brukte lystgass (som ble min aller beste venn) og fikk Fentanyl i hånda. Det hjalp godt. Men da jeg hadde fått 8 cm åpning, så syntes jeg smertene var uutholdelige, og JM tilbød meg Epidural. Jeg lå jo bare i fødsengen allikevel og det var det JM som sa jeg burde... slappe av. Kunne likegodt ta imot Epiduralen da. Har lest mange historier at noen ikke får epidural når det er 8 cm åpning. Det gikk 4 timer etter jeg fikk Epiduralen til jenta mi var ute, så hvis de nekter dere Epidural, så skrik: JEG SKAL HA!!! Etter jeg hadde fått Epiduralen, så forsvant smertene HELT! Etter noen timer, så kjente jeg såvidt noen små tak i ryggen. Legen som satt Epiduralen traff godt Da klokka var 09:00 på tirsdag morgen så kunne jeg begynne å trykke. Hadde full åpning. Jeg presset i 50 minutter før hun var ute. Jeg hadde glemt å bruke lystgassen i en halvtime før hun var ute, så jeg fikk panikk. Jeg trodde ikke at jeg kom til å klare å få henne ut. Hadde ikke troen på meg selv. Men da jeg husket å bruke lystgassen igjen, så ble jeg tøffere. Jeg gav alt, men hadde ikke sterke nok pressrier. De økte dryppet og da hjalp det godt. Hadde ingen smerter. Jeg takker de som oppfant epiduralen som gjorde at jeg kunne ha en positiv fødselsopplevelse. Denne gangen fikk jeg jenta mi opp til brystet. Det var en helt fantastisk opplevelse!! Hun veide 3385 g, var 49 cm lang og 34 i hode omkrets. Ja, og det med modningsakupunkturen. Jeg tror at jeg taklet smertene bedre.. trengte ikke epidural før jeg hadde 8 cm åpning. Jeg kom meg også veldig fort. Reiste hjem 2 dager etter fødselen, rett for å hente storesøster i bhg. Hadde masse besøk og lagde hjemmelaget vafler. I storform rett og slett! Nå storkoser vi oss hjemme. Storesøster på 2 år er med å skifter bleie og vi har det helt topp som en familie på 4. Takk for meg! Dere hører ikke fra meg igjen. Det holder nemlig med to barn for oss Lykke til jenter!
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 19. mai 2010 #2 Skrevet 19. mai 2010 Gratulerer så mye med lillemor Kos deg så masse!! Takk for at du delte historien
SnartToGull Skrevet 19. mai 2010 #4 Skrevet 19. mai 2010 Gratulerer! denne historien var flott, og akuratt en slik fødsel jeg kunne tenkt meg også!!! God sommer!!
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 19. mai 2010 #6 Skrevet 19. mai 2010 Gratulerer så masse! Fin historie du har skrevet. klem
petite fleur Skrevet 19. mai 2010 #7 Skrevet 19. mai 2010 Å jeg håper jeg er så heldig som deg når det gjelder epidural denne gangen, at den varer underutpressingen også! Jeg fikk også epidural ved 8 cm åpning sist, men dessverre sluttet den å virke etter 2 timer. Gratulerer så mye med den lille!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå