Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #1 Skrevet 19. mai 2010 i ett år nå har jeg gått med gallestein, som kommer med de verste anfallene jeg har opplevd (kjennes ut som rier i mellomgulvet/ryggen). De begynte en måned etter fødselen min å kommer så hyppig som en gang i uken. Når de kommer, så begynner det veldig plutselig og varer 1-1.3t. Etterpå er jeg så utslitt av smerte at jeg kan sove i flere timer. Jeg koker under anfallene og er ekstremt kald etterpå, uansett hva jeg pakker meg inn i hjelper det ikke. I desember var jeg på gastroskopi, legen ville undersøke meg for magesår, men fant ingen ting. I blodprøvene fant de ut at det kunne være gallestein. Jeg fikk henvisning til ultralyd, som jeg var på i begynnelsen av mai. Da fant de svaret. Det finnes ikke medisiner. Som oftest oppererer de vekk galleblæren i tilfeller som mitt (mange små). MEN jeg har fått svar på at jeg er for ung til å ta en slik kikhullsopperasjon. Det eneste jeg kan gjøre er å vente på at de kommer ut av seg selv, som kan ta flere år sa legen, men det vil likevel danne seg nye. Jeg får sterke smertestillende, som jeg blir veldig slapp og trøtt av. Nå er jeg så desperat etter hjelp, og deprimert. Hver dag og hver time er jeg redd for at det plutselig skal begynne, jeg er også redd for å være alene pga datteren min. Jeg er ikke i stand til å ta meg av henne når jeg får anfall. Hva skal jeg gjøre?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #2 Skrevet 19. mai 2010 Hvor gammel er du da?? Jeg fjernet min da jeg var 29... Og jeg hadde vel ikke mer enn 4-5 anfall fordelt på et par år... Men, som du sier, det er like ille å VENTE på et anfall !! Noe så inni hel... vondt skal en lete lenge etter... Hadde anfall som deg, men kastet ofte opp og hadde diaré i tillegg. "Herlig" når man nesten ikke klarer å gå... Fikk kikkhullsoperasjon, det gikk kjempegreit. 4 små arr bare.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #3 Skrevet 19. mai 2010 Takk for svar, jeg er 23år. Legen skjønner ikke hvorfor jeg har fått det i så ung alder, men det ligger i familien. Ja kvalme og oppkast er ganske så kjent. Jeg kaster opp 2-3ganger etter anfallene. Varmeflaske med kokende vann må jeg ha på magen, er ganske så rød og nesten brannsår etterpå, men det lindrer litt. Og bøtte hvis jeg kaster opp. Fikk du opperasjon med en gang de fant det ut? Jeg skulle gjort alt for å få en opperasjon.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #4 Skrevet 19. mai 2010 Det er så lenge siden at jeg husker knapt... Hadde hatt noen anfall uten å ha peiling på hva det kunne være. Så fikk jeg et anfall natt til en søndag, det var så grusomt at jeg trodde jeg skulle dø... (tror det var i februar) Fikk legevakten på besøk søndag ettermiddag, han trykket meg litt på magen og sa at det var luftsmerter (halleluja !!). Jeg ble jo bedre, men var veldig kvalm og forferdelig øm i siden. Dette varte og varte, så lørdagen etterpå dro jeg på legevakta. Der var det en ny lege (takkogpris!!). Han ba meg ta en urinprøve, og den var helt rød... Jeg ble jo forskrekket for det hadde ikke jeg lagt merke til.. Typisk gallesten-farge, sier legen. HÆÆ?, sier jeg.. hehehe.. Trodde det var bare gamlinger som fikk slikt jeg. Han fortalte da at det er veldig vanlig blant unge også. Han sendte meg på UL, og joda, fullt i "grus". Jeg kom meg. Ble gravid i april. Nytt anfall i juni. Da ble jeg henvist til operasjon, men kirurgen mente at abortrisikoen var for stor, spes. siden jeg hadde bare hatt to anfall det året. Så kan jeg ikke helt huske når jeg fikk anfall igjen, men tror ikke det var før babyen hadde blitt 2 år. Mener da jeg hadde ett anfall, tok kontakt med legen, og han henviste meg til operasjon. Fikk også vite av kirurgen at mange unge får gallestein. Spesielt vanlig blant gravide, overvektige OG folk som går en del ned i vekt. Så egentlig kan hvem som helst få det... Tror mitt beste råd til deg må være: BYTT lege !!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #5 Skrevet 19. mai 2010 Jeg var 22 da jeg ble operert for gallestein ved kikhullsoperasjon. Bare tull at de ikke skal operere så unge folk, det er jo oftest de som har de største plagene med gallestein... Jeg fikk egentlig beskjed om at det var 3 måneders ventetid på operasjon da de omsider fant ut hva som feilte meg, men jeg grein meg til operasjon innen en uke...
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #6 Skrevet 19. mai 2010 Samboeren min hadde gallestein, mange små. han fikk plutselig "anfall" en kveld han var alene hjemme. Dro i hui og hast til legevakta hvor han fikk kortisonsprøyte i skinka. Etter det merka han ingenting, han fikk noen piller eller hva det nå var som skulle ta knekken på de. Han har ikke vært plaga i ettertid. Han ble sendt til røntgen, og ultralyd(?) der de så at steinene var så små at det sannsynligvis var derfor han ikke merka noe mer.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #7 Skrevet 19. mai 2010 Tuusen takk for svar Desverre godt å høre at det forekommer hos andre unge, og absolutt godt å høre at jeg ikke er for ung til opperasjon. Jeg kommer nok til å reise på legevakten neste gang, som både min mor og samboer har sagt mange ganger at jeg må gjøre. Men halleluja, jeg har hatt mange anfall i forhold til dere som har fått opperasjon. Jeg MÅ nok bytte lege ja! Jeg kan ikke huske hvor mange ganger jeg har hatt anfall, har kommet langt ut av tellingen. èn gang i uken ca ett år. Fy søren, jeg blir dårlig bare av å tenke på det. Jeg er virkelig lei meg, livet mitt er rett og slett på bånn. Alt startet med hypermesis i graviditeten, uke 6. Gikk ned 15kg på en måned å ble lagt rett inn på sykehuset med intravenøst, lå inne 2uker men ble ikke friskere før i uke33. Det tar også på å ha et spedbarn, ikke minst oppi hyppige gallestens anfall. Jeg er så sliten at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg! Men neste gang blir det legevakten! HI
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #8 Skrevet 19. mai 2010 Vil bare si at jg føler virkelig m dg,d er noe av di verste smertende man kan ha ;( At du er for ung er bare tull,jeg var 19 når di fjernet alt på meg.Hadde ett par anfall og da bestemte di seg for å fjerne alt pga min unge alder.Fordi sjansen for å få d tilbake er veldig stor når du får d så tidlig.D er jo ikke menneskelig å gå m di smertene i åresvis når d er en så enkel operasjon som skal til.Håper virkelig du får oprasjon Grunnen til at man får d kan være mange,men noen har rett og slett bare en kropp som omdanner til steiner (d var mitt tilfellet). Lykke til
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #9 Skrevet 19. mai 2010 og mens du venter på operasjon, må du selvfølgelig spise ekstremt fettfattig kost for å forsøke å unngå ytterligere anfall, alle slags former for fett uansett hvor "sunne" typer fett det er må unngås.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #10 Skrevet 19. mai 2010 Ser på dei som har svart. Tykker så synd i deg. Gå til legen igjen og spør korfor andre får hjelp men ikkje du. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #12 Skrevet 20. mai 2010 Jeg var vel en av de første som svarte deg... (som spurte etter alderen din) Den der legen din; sjekker han i det minste leververdiene dine ??? Da jeg hadde anfall tok jeg blodprøver, og det fortsatte jeg med en gang i uken til verdiene var normale igjen. Dette er veldig viktig å følge med på !! Er verdiene alt for høye for lenge, kan det føre til kraftig betennelse og siden leversvikt... Ikke en god prognose der altså... Ikke for å skremme, men dette er viktig !! Lykke til !!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #13 Skrevet 20. mai 2010 Hei igjen, takk for svar og omtanke alle sammen Ja det er det neste jeg skal nå, han sier jeg må komme så fort jeg kan etter anfall. Men jeg fikk sent på fredag sist, å da er det ingen vits siden jeg bare kan komme mandag-fredag i åpningstiden. Så venter spent på neste gang. De tok blodprøver sammen med gastroskopi i desember, å der så de at det mest sannsynlig var gallestein. Om det var leververdi eller noe annet de så det på vet jeg ikke. Min mor er veldig bekymret for at jeg allerede har betennelse, siden jeg får feber under anfallet og andre symptomer. Så jo, jeg er redd allerede å har vært det en stund, selv om legen sier at gallestein ikke er farlig. Føler meg ganske rådvill og forvirret. HI
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #14 Skrevet 21. mai 2010 Herregud !! (samme anno som rett over deg) Gallestein i seg selv er helt ufarlig, MEN følgene man KAN få av gallestein kan potensielt være dødelige !! (dog utrolig sjelden i Norge!) Nei, skift lege. Leveren og leververdiene er d aller viktigste å holde under oppsikt når man har gallestein... Dette virker uansvarlig !! Ta eventuelt UL privat, han vil se med en gang om der er stein. Høres kjemperart ut at du måtte gå så drastisk til verks som gastroskopi for å sjekke dette... Har jeg faktisk ikke hørt om før... (men d betyr jo ikke at d ikke gjøres..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå